handdator

Visa fullständig version : Extraljus Touran 2014 canbus



Dagisexpressen
2018-12-26, 15:54
Någon som kopplat in extraljus på Touran med canbus.? Dvs att det inte finns nånstans att koppla in sig vid strålkastarna. Har läst om en dosa man kopplar på CANhigh och CANlow för att få en 12 volt signal som man kopplar till relä som styr extraljuset. Någon som provat detta? Funkar? Risker?

Sn00k
2018-12-27, 16:20
Du behöver en sån här canbus-sniffer, eller liknande av annat märke, samt lite basic elkunskaper.. brukar löda in mig på can h/l vid komfortstyrdonet, samt sno ström vid lämplig tändplus.. och jorden säger sig självt, funkar jättebra, inga risker sålänge man isolerar riktigt.

10654

Dagisexpressen
2018-12-28, 22:10
Det är en sån som jag kikat på, får nog bli en sån och en redig ledramp. Original helljuset är ju ingen höjdare precis
Tack för svar

golf666
2019-01-02, 13:26
Det är en sån som jag kikat på, får nog bli en sån och en redig ledramp. Original helljuset är ju ingen höjdare precis
Tack för svar Visst din bil har canbus men på en -14 touran så brukar de finnas tillslag till relä att ta ute bakom strålkastaren. Bara mäta med tändning på och testa dig fram vilket som ger +12 signal när du blippar med helljuset. Förslagsvis stift 8,9 eller 11 brukar de vara på liknande årmodeller (golf, passat osv).


Har du xenon eller halogen lyktor?

Dagisexpressen
2019-01-03, 21:18
Jag har xenon, har mätt samtliga kablar, stift 8 och 11 saknar kabel. Stift 9 har svart/vit kabel som visar 0 volt oavsett hel/halvljus