handdator

Visa fullständig version : Ersättare för min Passat Alltrack



KernelOkey
2018-12-21, 09:02
Har för någon vecka sedan beställt en Leon Cupra 4drive, blev en mystery blue med nya kolfiberpaketet å en del annat lulllull 😁 Otroligt trevlig bil

Peter-C
2018-12-22, 00:26
Grattis - Den kommer du att bli nöjd med!

Kolfiberpaketet lyfter bilen, är dock ej "gratis" :D. Bockade du i Brembo bromsar/fälg paketet?

En Golf R i Seat kläder. Golf R är ej beställningsbar än till skillnad från Cupra 4wd. WLTP regelverket bromsar. Märkligt att Seat ligger före. I allt väsentligt (tekniken) är det samma bil.

/Peter

Marcus
2018-12-23, 12:07
En Golf R i Seat kläder. Golf R är ej beställningsbar än till skillnad från Cupra 4wd. WLTP regelverket bromsar. Märkligt att Seat ligger före. I allt väsentligt (tekniken) är det samma bil.

/Peter

Det handlar om kapacitet och prioritering. Det åtgår många ingenjörstimmar för certifieringen av varje modells alla drivlinor. VW har väldigt många fler modeller och drivlinekombinationer som ska mätas upp och då prioriterar man sådana drivlinor som säljer i större antal. Rent funktionsmässigt/tekniskt är det väldigt liten skillnad på en Euro 6b och en Euro 6c bil då maximala emissioner är desamma, bara det att de senare ska uppfyllas enligt WLTP.

BjornL
2018-12-23, 22:34
Dessutom måste en viss bil med viss drivlina testas flera gånger beroende på utrustning. Tex glastak ger andra värden än bil med vanligt tak. Och VW låter ju kunden speca bilen väldigt mycket så det blir många kombinationer. Pratade med en fd KIA-säljare och han berättade att de bara säljer typ två olika varianter per motor = mycket snabbare att certifiera.

Peter-C
2018-12-23, 23:23
Det handlar om kapacitet och prioritering. Det åtgår många ingenjörstimmar för certifieringen av varje modells alla drivlinor. VW har väldigt många fler modeller och drivlinekombinationer som ska mätas upp och då prioriterar man sådana drivlinor som säljer i större antal. Rent funktionsmässigt/tekniskt är det väldigt liten skillnad på en Euro 6b och en Euro 6c bil då maximala emissioner är desamma, bara det att de senare ska uppfyllas enligt WLTP.


Dessutom måste en viss bil med viss drivlina testas flera gånger beroende på utrustning. Tex glastak ger andra värden än bil med vanligt tak. Och VW låter ju kunden speca bilen väldigt mycket så det blir många kombinationer. Pratade med en fd KIA-säljare och han berättade att de bara säljer typ två olika varianter per motor = mycket snabbare att certifiera.

Parallell med Seat - de har få kombinationer jämfört med VW:s totala utbud, det är säkert huvudskälet.


/Peter

KernelOkey
2018-12-24, 18:59
Inga brembobromsar, just pga WLTP, performancepaketet och kolfiberpaketet ej är testat ihop. Men annars så är det rätt fullutrustat m Navi, Panorama etc. Seaten har ju nu oxå 7stegad DSG å virtuel cockpit.

KernelOkey
2019-02-22, 12:42
Uppdatering, SEAT har tagit bort kolfiberpaketet som alternativ så fick ett samtal av min ÅF att min bil ej kommer byggas. Så fick erbjudande att ta en Cupra ST R ist �� Fullt utrustad i nya färgen Blackness Grey metallic och Cup2 däck ��

Peter-C
2019-02-22, 21:20
Uppdatering, SEAT har tagit bort kolfiberpaketet som alternativ så fick ett samtal av min ÅF att min bil ej kommer byggas. Så fick erbjudande att ta en Cupra ST R ist �� Fullt utrustad i nya färgen Blackness Grey metallic och Cup2 däck ��

Det är väl ett mycket bra alternativ. Kolfiber finns samt bromsar 370 mm skivor, 4 kolvs Brembo samt diverse.....vad jag kan läsa mig till.

/Peter

KernelOkey
2019-02-23, 00:07
Ja den har mer kolfiber än kolfiberpaketet (takvinge) Brembobromsar, alcantara ratt, koppardetaljer å stygn invändigt etc.

KernelOkey
2019-05-21, 15:56
Hämtade äntligen ut bilen igår, verkligen super nöjd. Fått på mina REVO fälgar oxå 11043

BjornL
2019-05-21, 19:48
Kul med ännu en snabb kombi [emoji106]