handdator

Visa fullständig version : Passat 2.0 Tdi -11 ESP Error mm.



Marwin
2018-12-19, 16:51
Hej

Har haft bilen ca 9 månader utan några problem... tills nu. Plötsligt bestämmer sig bilen att inte starta.
Strömmen går igång men trycker jag in nyckeln start/stop händer det ingenting. Har kopplat fast odb mätaren, felkod 01314 "Engine Control Module: No communication"
Är det ECU som borde bytas ut, eller var ska man börja felsöka?

Har lagt upp en video hur den beter sig: https://youtu.be/edpp94HGaIE

Mex165
2018-12-20, 07:57
Börja med att kolla alla säkringar!

Marwin
2018-12-26, 09:18
Nu har jag kollat säkringar tror jag, hittade en pdf. schema med alla säkringar, både inne i kupeen och motorutrymmet och dom verkar alla vara hela...:(

Marwin
2019-01-07, 09:00
Nu bekräftat att ECu är sönder, nån som kan tipsa om var man kan hitta en begagnad, VW vill ha 20000:- för en ny.


Modell 03L 906 018 BG
Motor CFFB
växellåda MSV

Tack!

olson
2019-01-07, 12:03
https://atech2.se/vw-(volkswagen)/motorstyrdon-99

Hejeh
2019-01-07, 14:08
Hur bekräftade du att ECu är sönder?

Har samma problem med min passat -11

Mex165
2019-01-07, 18:10
Det går att klona den du har med en begagnad.
Ett enklare alternativ är att köpa en begagnad och ta bort startspärren (immo).

Marwin
2019-01-07, 20:10
VW bekräftade att fukt kommit in i boxen..typfel. montörern kunde dock köra ut den från verkstaden till parkeringen?! Jag fick inte ens igång fanskapet..

Marwin
2019-01-07, 20:14
Det går att klona den du har med en begagnad.
Ett enklare alternativ är att köpa en begagnad och ta bort startspärren (immo).

Hur går det till i praktiken?
kan man klona vilken box som helst?
hittat en begagnad som nästan har samma modellnummer som min:
03L 906 018 BG <--min
03L 907 309 AE <-- den jag kollat på
Kunde det fungera?

- - - Uppdaterad - - -


Hur bekräftade du att ECu är sönder?

Har samma problem med min passat -11
VW bekräftade att fukt kommit in i boxen..typfel. montörern kunde dock köra ut den från verkstaden till parkeringen?! Jag fick inte ens igång fanskapet..

Mex165
2019-01-07, 22:42
HW och SW måste stämma.
EDC17 kräver specialverktyg för att klona, men det går.
Dom flesta "tuners" klonar inte EDC17, utan tar bara bort startspärren (immo).

Marwin
2019-01-08, 16:40
HW och SW måste stämma.
EDC17 kräver specialverktyg för att klona, men det går.
Dom flesta "tuners" klonar inte EDC17, utan tar bara bort startspärren (immo).

Så jag måste hitta en box med exakt samma model-nummer och hitta nån som kan ta bort startspärren. går det att gör med VCDS?

perIpI
2019-01-08, 18:12
En dum fråga, men det är inte så att det går att åtgärda genom att torka upp och täta nuvarande ECM?

Om verkstaden nu kunde starta bilen så borde ju ECM varit ok just i det ögonblicket iallafall (?), annars borde ju motorn inte gå, om nu inte verkstaden kunde aktivera någon form av dold limp mode, men det låter rätt tveksamt..

Mex165
2019-01-08, 20:27
Nej, vcds kan inte göra sånt.
ECU måste öppnas och läsas/skrivas.
Plockar du ur ECU'n själv blir det billigare.

Det kan gå att rädda den, men inte om det gått för lång tid.

Marwin
2019-01-08, 20:38
Måste modellen vara exakt som den nuvarande för att kopiera över info till en annan box, sökt febrilt överallt på modellnumret men det enda jag hittar är boxar i ryssland och rumänien... Så ovanlig bil kan det knappast vara :)

Blev själv lite fundersam med tanke på om montören kört ut bilen ur hallen, räcker det med att putsa/torka kontakten. Om man sprutar på lite kontaktspray?
Och att det kanske håller en tid så man hinner sälja fanskapet och köpa något icke-tyskt..
Min förra Passat var årsmodell 2000, jag hade den över 10år utan ett enda fel..
Nån påstod att nyare vw än 2001 ska man inte skaffa om man vill undvika problem. ;)

Skickat från min RNE-L21 via Tapatalk

Mex165
2019-01-09, 04:50
Kanske har en edc17c46 liggande, men har du plockat ut ECU'n?
Ta en bild på klistermärket som sitter på ECU'n, så är det lättare att hitta en ersättare.

perIpI
2019-01-09, 09:30
Nån påstod att nyare vw än 2001 ska man inte skaffa om man vill undvika problem. ;)

Nej det är fel, då skall du inte skaffa någon bil överhuvud taget i så fall.. ;) Om jag får gissa så anspelar det på rostproblem som om jag förstår rätt fanns på bland annat Passaten fram till 2011 ungefär.

Som jag tolkar det så är det inte fråga om fukt i några kontakter utan att det kommit fukt in i/på kretskortet. Fukt är inte farligt för själva kretskortet om det inte ligger någon spänning på det (eller om det är fuktigt för länge med korrosionsskador och dyligt. ). Dvs, möjligen kunde man se till att torka upp kortet ordentligt och sedan täta ECM-burken, men verkstaden på plats borde ju kunna avgöra om detta är möjligt eller ej.

Vet att en del ECM:er behöver öppnas när vid trimning. Trimmas nämnd Passat via OBD eller vid pinnar direkt mot kretskortet? Kanske är det någon sådant som ligger till grund för ditt fel?

Mex165
2019-01-09, 11:04
Ja, några få måste öppnas vid tuning.
Görs inte jobbet med återförslutning riktigt blir det kondens och fuktskador.

Det är inte alltid det behövs ström för att kretskortet skall skadas av fukt, det är inte direkt destillerat vatten som kommer in.

Marwin
2019-01-09, 17:14
Nej det är fel, då skall du inte skaffa någon bil överhuvud taget i så fall.. ;) Om jag får gissa så anspelar det på rostproblem som om jag förstår rätt fanns på bland annat Passaten fram till 2011 ungefär.

Som jag tolkar det så är det inte fråga om fukt i några kontakter utan att det kommit fukt in i/på kretskortet. Fukt är inte farligt för själva kretskortet om det inte ligger någon spänning på det (eller om det är fuktigt för länge med korrosionsskador och dyligt. ). Dvs, möjligen kunde man se till att torka upp kortet ordentligt och sedan täta ECM-burken, men verkstaden på plats borde ju kunna avgöra om detta är möjligt eller ej.

Vet att en del ECM:er behöver öppnas när vid trimning. Trimmas nämnd Passat via OBD eller vid pinnar direkt mot kretskortet? Kanske är det någon sådant som ligger till grund för ditt fel?

Tror jag hämtar bilen från verkstaden om den startar och kör den in i polarens garageoch plockar bort burken, och granskar mer noggrant hur kortet/kontakterna.

Om jag nu förstår dig rätt misstänker du att den skulle ha trimmats i något skede och sen inte tätats ordentligt efteråt?
Tycker själv att den känns rätt lat :). Gummans Touran tsi-07 och den känns ganska lika så jag har svårt att tro att den skulle vara trimmad, men vem vet.

Marwin
2019-01-09, 18:16
Kanske har en edc17c46 liggande, men har du plockat ut ECU'n?
Ta en bild på klistermärket som sitter på ECU'n, så är det lättare att hitta en ersättare.

Den är fortfarande på verkstaden där dom väntar på att jag ska hämta en motsvarande.. så har inte tagit loss den än :)

Mex165
2019-01-10, 06:25
Har du fått reda på HW och SW?
Det är skillnad på dsg och manuell, så kolla det också.

Det är ganska ofta fel på den ECU'n, så den behöver inte vara öppnad tidigare.

Marwin
2019-01-10, 18:28
Har du fått reda på HW och SW?
Det är skillnad på dsg och manuell, så kolla det också.

Det är ganska ofta fel på den ECU'n, så den behöver inte vara öppnad tidigare.

Ska försöka hämta bilen från vw, (och betala för någonting jag redan visste) och skruva bort ecun imorgon.
kolla om den går att torka/putsa.
Dum fråga, vad står HW och SW för?
Och dsg ska det vara.
Har jag förstått rätt att modellen på boxen är EDC17xxx, men Volkswagens beteckning är på t.ex min 03L906018BG
Var idag i kontakt med en erfaren "klonare" som var av den åsikten att modellen inte nödvändigtvis behöver stämma till 100% för att få den att funka.

vfr
2019-01-10, 18:34
Dum fråga, vad står HW och SW för?


HW = Hardware, SW = Software

Alltså elektroniken resp. programvaran i boxen

Marwin
2019-01-10, 19:10
HW = Hardware, SW = Software

Alltså elektroniken resp. programvaran i boxenOk tack, och infon på båda finns märkta på boxen?

Skickat från min RNE-L21 via Tapatalk

Mex165
2019-01-10, 20:31
Ja, HW börjar är typ 0281011701.
Om du inte har samma nummer kanske du får köpa 2st :rolleyes:

Får du reda på HW och SW kan jag se om jag har en liggandes, som jag kan ta bort immo på (så du iaf kan använda bilen).

Marwin
2019-01-11, 19:40
Bilen hämtad från verkstad, plockade loss boxen själv. Putsade upp den. Boxen har en ventil? på övre sidan med en o-ring som tätning, och misstänker att o-ringen släppt igenom vatten som droppat ner på kortet. Tycker den ser helt bra ut, bilen går bra, inga varningslampor.. Bifogar också bild för dem som inte vet var boxen finns i motorutrymmet. Vilken annan plats vore bättre än nuvarande... 10692106931069410695

Skickat från min RNE-L21 via Tapatalk

Mex165
2019-01-11, 19:46
Så då är problemet löst?

candyweiss
2019-01-11, 21:39
Bifogar också bild för dem som inte vet var boxen finns i motorutrymmet.
Jag ser hela motorrummet, var är boxen?

Marwin
2019-01-11, 22:03
Jag ser hela motorrummet, var är boxen?Gråa fyrkanten precis under vindrutan. Märkte även att dräneringsrören under rutan var ganska täpta, lönar sig nog spola dem nån gång då och då.

Skickat från min RNE-L21 via Tapatalk

Marwin
2019-01-11, 22:06
Så då är problemet löst?Får väl se, hoppas det. Hur kommer det sig att då vi kopplade fast vcds till ecun så visar den en annan serienummer än den på klistermärket på burken? 907xxxx på burken, 906xxxx i vcds. Ska drt vara så eller?

Skickat från min RNE-L21 via Tapatalk

Mex165
2019-01-12, 07:55
Men det är vag's egna nummer.
Dom flesta andra använder sig av Bosch numret.

Amsa
2019-01-16, 19:31
HW/SW behöver inte matcha men ju närmare desto enklare blir det att klona, fick tillbax min bil idag från verkstan efter 1,5 månad då jag har en bensinare och få sånna boxar i sverige.
Min box till Caddy låg på samma ställe och ”polen” som den låg i hade gjort liknande och enda räddningen va att hitta en ”liknande” (dock tre år nyare box). Dyrt ja om man låter proffsen göra jobbet. Bestronic i knivsta va bolaget som fixade min bil. Kontakta de om du bor i Stockholm/Uppsala så fixar de din bil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Marwin
2019-01-20, 13:48
Har nu kört en vecka utan några som helst problem (knackar i bordet..)
Så om nån råkar ut för samma sak är det ett rätt enkel sätt att prova på innan man skickar bilen till verkstaden.

L.Ecke
2019-09-10, 20:30
Har nu kört en vecka utan några som helst problem (knackar i bordet..)
Så om nån råkar ut för samma sak är det ett rätt enkel sätt att prova på innan man skickar bilen till verkstaden.

Hej, Jag verkar sitta i samma båt (bil?) som du. Men jag är lite rädd att öppna boxen utan att förstöra något.

Hur fick du upp boxen utan åverkan på plåten?

Tack på förhand!

Mex165
2019-09-11, 21:34
Tar ut skruvarna, värmer och sedan bänder du försiktigt upp runt om, använd rakblad till att skära limmet.
Finns enklare sätt om man skall öppna flera "boxar", men onödigt att köpa på sig verktyg som du aldrig kommer använda igen!

Använd INTE vanlig silikon när du skall limma ihop den igen bara :)

L.Ecke
2019-09-17, 12:28
Tar ut skruvarna, värmer och sedan bänder du försiktigt upp runt om, använd rakblad till att skära limmet.
Finns enklare sätt om man skall öppna flera "boxar", men onödigt att köpa på sig verktyg som du aldrig kommer använda igen!

Använd INTE vanlig silikon när du skall limma ihop den igen bara :)

Tack för tipset hade Youtubat mig fram till samma sak :).

Tyvärr så hade jag inte samma fel som du (kondens/vatten) så jag såg inget att göra och är inte elektroingenjör.

Polokalle
2020-02-01, 01:22
Hej!

Jag har samma problem som er med min passat -13
läste samma felkod med obdeleven...
Min slutsats är också att fukt kommer in via ventilen på ovansidan av boxen.
ecu:n sitter i en "dålig" miljö och blir utsatt för fukt. ytan på ecu:n (även under o-ringen ärjar och då rinner vattnet förbi o-ringen och ner i boxen.
Jag har lyft locket på min ecu har inte vågat lyfta ur kretskortet ur huset, då det verkar sitta fast hårt och böjer sig när jag försöker.
Jag kan tillägga att min bil slutade fungera första gången i julas (120 mil hemifrån)
För mig har den alltid startat igen när jag släckt felkoderna med obdeleven men varit stendöd tills dess.
Ett tips för er som har samma bekymmer är att skaffa obdeleven, så blir ni kanske inte stående längs vägen iaf.

dsz09
2020-03-03, 13:42
Att rengöra kretskortet är en tillfällig lösning tyvärr. Så fort komponenter börjar ärgas, processen kan inte stoppas utan profesionell åtgärd. Det krävs byte av vissa kretsar också som är påverkade av saltig fukt. Jag har hållit på med dom länge och har fixat mer än 200 styck. Ja kan klona dom också och startspärren blir kvar även om SW nummer inte stämmer. Men kloningen är inte det bästa lösningen då ''target ECU'':n kommer att drabbas av samma fel '' soon or later''.