handdator

Visa fullständig version : DMF / dubbelmassesvänghjul (Passat-13 4M DSG), erfarenheter?



perIpI
2018-12-16, 11:14
Har en Passat-13 170 4M (17.000 mil ca) där jag misstänker att svänghjulet börjar visa symptom. Tydligaste är vibrationer vid vissa körlägen, c:a 1400 varv. Drivlinan känns lite råare generellt än tidigare.

Tycker också att ljudet om jag "torr-varvar" är lite "klonk"-igare" än tidigare. Har dock ännu(?) inte det riktigt tydliga symptomet som kan synas/höras på flertalet youtube-klipp med "stenar i en tvättmaskin"-ljudet.

- Ni som har haft kassa svänghjul tidigare, känner ni igen mina symptom?
- Finns det olika versioner/generationer av svänghjul?
- Min plan vid ev. byte är att köpa svänghjulet själv från tyskland och låta oberoende verkstad byta, vad ligger kostnaden på cirka för en verkstad att byta svänghjulet?
- Hur vanligt är det och vid vilka miltal ca har ni fått haveri?

Misstänker att jag har dagliga vägar där jag bor som inte är snälla mot svänghjulet, det är fartgupp följt av uppförsbackar så det blir en del segdragning, försöker lägga i sport, eller växla ner manuellt inför dessa för att minska påfrestningarna.

Stance
2018-12-16, 11:20
Bytt kopplingen och svänghjulet på min -14
Slavcylindern som läckte. Bytte svänghjulet som var på gränsen efter uppmätning.Koppling åxå, givetvis.
Det hela gick på 19900 kr och då köpte jag inte delarna själv.
18800 mil

Skickat från min Mi A1 via Tapatalk

Mex165
2018-12-17, 09:10
Bytte svänghjul på min DSG själv för 2800,-.

Är det nu när det börjar bli kallt som ljuden uppstått?
Glappar svänghjulet för mycket så sliter det på DSG'n...

perIpI
2018-12-17, 10:14
Nja, kan nog kan inte säga att det har samband med utetemp riktigt, är nog en svag symptom som har blivit något mer tydlig under hösten.

2.800:- för inköpet av svänghjul då? Bytte du med lyft eller på uppfart? Hur svårt skulle du säga? Har själv bytt svänghjul ett antal gånger på uppfarten på min tidigare V50 2.0D (och hade hoppats på att jag skulle slippa upprepa det). Tänker att DSG:n är något tyngre att jobba med så denna gången lämnar bort det när det blir aktuellt. Hade förhoppningar om att en oberoende verkstad skulle kunna göra ett byte för mellan 5.000-8.000:- arbetskostnad). Låter det orimligt/för billigt?

Det är definitivt inte så kraftig vibration att jag är orolig för växellådan ännu.


Bytte svänghjul på min DSG själv för 2800,-.

Är det nu när det börjar bli kallt som ljuden uppstått?
Glappar svänghjulet för mycket så sliter det på DSG'n...