handdator

Visa fullständig version : Kopplingsproblem Sharan 2011



MonteChristo
2018-12-09, 22:22
Har problem med kopplingen på en Sharan 2011 som gått snart 14000 mil. Problemet har kommit och gått lite och var borta i ett par månader innan det dök upp nu igen. Problemet är att kopplingspedalen inte fjädrar upp igen efter att den varit nedtryckt. Spelet i pedalen blir mindre och mindre tills det inte går att växla alls. Problemet kan åtgärdas tillfälligt genom att pedalen dras upp med foten och sedan pumpas upp och ned ett antal gånger, då kommer spänsten och motståndet så sakteliga tillbaka i pedalen och kopplingen känns ungefär som en felfri. Efter ett stunds körning och/eller ett antal växlingar kommer problemet tillbaka. Jag rådfrågade verkmästaren på lokala VW-verkstaden och han hade inte något annat tips än att pumpa pedalen upp och ned.

Jag har haft bilen på verkstad ett par gånger, ej VW-verkstad. Den första fyllde på med någon halvdeciliter bromsvätska, efter det var problemet borta en tid. Detta var i april.

Den andra verkstaden trodde att felet fanns i hydralcylindern vid kopplingen eftersom systemet inte tappar vätska. Enligt honom skulle ett fel i cylindern som sitter vid pedalen ge läckage i systemet och låg vätskenivå i behållaren. Eftersom det skulle bli dyrt att byta cylindern vid kopplingen, och för att han inte upplevde något problem vid provkörningen, rekommenderade han mig att vänta med kostsamt utbyte tills problemen var ännu värre. Detta var i juni/juli och bilen har fungerat bra sedan dess.

Igår dök problemet upp igen, efter att vi kört landsväg i ca 10 mil. Jag har kollat vätskan idag och det är inget fel på nivån, det är snarare för mycket vätska. Bromsskivor och klossar är dåliga på bilen och ska bytas men det borde inte påverka tycker jag. Vi kör ganska lite med bilen varför problemen kanske kommer och går med lite längre intervall än vad som annars skulle vara fallet.

Finns det någon som upplevt samma problem eller har förslag på vad som kan/ska göras..?? Ytterst tacksam för svar!!

Hälsningar

Håkan

Zazzo
2023-11-04, 17:25
Hej,

Jag har samma problem. Hur kom du vidare med problemet? har någon annan något tips på vad problemet kan vara?

candyweiss
2023-11-04, 17:43
Tyvärr har TS bara varit inloggad 1 gång, det var när inlägget skrevs för 5 år sedan, så hoppas någon annan kan svara?

Mex165
2023-11-05, 06:12
Då folk flest inte brukar byta bromsvätskan, är det oftast orsaken till problemet..
Ut med den gamla och flusha med ny, glöm inte att lufta kopplingen.
Hjälper inte det, är det huvud och/eller slav cylinder som måste bytas..

Sn00k
2023-11-05, 11:06
99% huvudcylindern när det beskrivs som ovan.. hyffsat enkelt och billigt att byta om man har tillgång till specialverktyget och vet hur man luftar kretsen efter byte, tar ~30-45min.

mpv666
2023-12-19, 12:49
Hej Sn00k
Vad syftar du på för specialverktyg?, Jag har rivit isär i motorrummet för att komma åt slangkopplingar till huvudcylindern men har problem med kopplingspedalens övre infästningsskruv inne i kupen (om det nu är någon). Väldigt trångt iallafall. Har du något tips?