handdator

Visa fullständig version : Ska köpa ny Polo, årsmodell 2018 och 2019 - förväntad prisskillnad på ny bil?



LJN
2018-12-02, 18:26
Ska under veckan köpa en ny VW Polo 1.0TSI 95 DSG7 och ser att det finns nya bilar som är tillverkade före semesterperioden och är då årsmodell 2018. Och dom som är tillverkade efter är årsmodell 2019.

Vad ska det vara för pris skillnad på en ny 2018 resp. 2019? Mer, är det så att garantitiden tickar igång när förregistreringen utförts, dvs. när bilen fått svenskt reg.nr?

Tack på förhand för råd och tips,

/Lennart

Crille82
2018-12-02, 18:49
Ska under veckan köpa en ny VW Polo 1.0TSI 95 DSG7 och ser att det finns nya bilar som är tillverkade före semesterperioden och är då årsmodell 2018. Och dom som är tillverkade efter är årsmodell 2019.

Vad ska det vara för pris skillnad på en ny 2018 resp. 2019? Mer, är det så att garantitiden tickar igång när förregistreringen utförts, dvs. när bilen fått svenskt reg.nr?

Tack på förhand för råd och tips,

/Lennart

Garantin gäller från bilen tas i trafik första gången. Prisskillnaden på -18 och -19 borde vara typ 3-5´.

LJN
2018-12-02, 18:57
Tack för svar, är tas i trafik samma sak som att fordonet är förregistrerat och fått regnr och sedan är avställt?

Pelk
2018-12-02, 19:59
Tack för svar, är tas i trafik samma sak som att fordonet är förregistrerat och fått regnr och sedan är avställt?

Om den är förregistrerad, är den inte tagen i trafik och saknar datum för det i registreringsbeviset/hos Transportstyelsen.

Är bilen tagen i trafik och sedan avställd, så har den det datumet inskrivet, och garantin har börjat ticka.

En hel del bilar som tagits i trafik och sedan ställts av innan 1/7-2018, pga bonus/malus-skatten.

Du kan hitta svaret på om den är tagen i trafik eller inte genom Transportstyrelsens app ”Mina fordon” eller på deras webbplats.

__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

Megapolaren
2018-12-03, 09:03
Styrs garantitiden verkligen endast av när bilen ur registersynpunkt "togs i trafik"?

Jag tänker att garantin är något som VW Sverige tillhandahåller och därmed att vilken garantitid som ska gälla i första hand är en fråga i köpeavtalet? Tänk om de bilar som "togs i trafik" i somras blir svårsålda och stående ett år eller så. Då skulle ju bilarna minska i värde dramatiskt månad för månad eftersom garantitiden hela tiden tickar ner trots att bilarna är oanvända.

Jag tycker att du ska fråga återförsäljaren vad som gäller.

Crille82
2018-12-03, 09:18
Styrs garantitiden verkligen endast av när bilen ur registersynpunkt "togs i trafik"?

Jag tänker att garantin är något som VW Sverige tillhandahåller och därmed att vilken garantitid som ska gälla i första hand är en fråga i köpeavtalet? Tänk om de bilar som "togs i trafik" i somras blir svårsålda och stående ett år eller så. Då skulle ju bilarna minska i värde dramatiskt månad för månad eftersom garantitiden hela tiden tickar ner trots att bilarna är oanvända.

Jag tycker att du ska fråga återförsäljaren vad som gäller.

Han har redan fått svar på vad som gäller, så varför fråga återförsäljaren? Det 1:a regdatum som gäller.

Pelk
2018-12-03, 10:09
Tänk om de bilar som "togs i trafik" i somras blir svårsålda och stående ett år eller så. Då skulle ju bilarna minska i värde dramatiskt månad för månad eftersom garantitiden hela tiden tickar ner trots att bilarna är oanvända.

Precis så är det...

Återförsäljaren kan välja att ge garanti från när du hämtar bilen, det förekommer. Jag fick till exempel 3 års extra garanti på min bil när jag köpte den. Men det regleras av återförsäljaren och inte centralt.

Har sett några snyfthistorier i tidningar, där folk varit upprörda över att garantin ”gått ut i förtid”. Jag visste inte... är väl den vanligaste.

Problemet är oftast att de köpt den billigare bilen i hallen, utan att egentligen reflektera om varför den var billigare än den ”likvärdiga” bredvid.

Att läsa igenom papperna man får, är det förvånansvärt många som inte gör. Behöver inte vara något problem med att köpa en bil där garantin från tillverkare/generalagent börjat ticka. Priset är lägre, och händer inget som gör att garantin behöver nyttjas, då var det en chansning som gick hem.

Annars inte... [emoji2]


__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

Megapolaren
2018-12-03, 12:37
Han har redan fått svar på vad som gäller, så varför fråga återförsäljaren? Det 1:a regdatum som gäller.

Ja så är det såklart! Ett enradigt forumsvar är ju alltid den absoluta sanningen! :)

I VWs egna broschyr förekommer inte begreppet "tagen i trafik", istället talas det om "leveransdagen".

Länk (https://www.volkswagen.se/content/dam/vw-ngw/vw_pkw/importers/se/broschyrer/pdf/nybilsgar_vw%200218%20v2.pdf/_jcr_content/renditions/original.media_file.download_attachment.file/nybilsgar_vw%200218%20v2.pdf)

Trådstartaren får själv avgöra om han tycker det är lämpligt att kolla med återförsäljaren vad som gäller.

Om man säljer påställda lagerbilar där garantin löper tycker jag personligen att dessa ska vara tydligt märkta som "begagnade" oavsett hur få mil de har rullat. Men det är väl inte säkert att handlarna resonerar på detta sätt...

Marcus
2018-12-03, 13:53
VW:s utgångspunkt är bilar beställda av kunder som kommer från fabrik och därefter överlämnas till kunden på leveransdagen och då sätts i trafik, utan att passera bilhallen. VW:s utgångspunkt är alltså inte lagerbilar.

LJN
2018-12-03, 15:57
Tack för alla Era svar, frågade försäljaren om bilens garantistart. Och den är "bara" förregistrerad och ej i trafik enligt säljaren så full garantilängd från påställnings datum gäller. I detta fall 2 år+1 år extra = 3 år/9000 mil. Även fri service 3 år / 4500 mil ingick.

/Lennart

Pelk
2018-12-03, 16:58
Och den är "bara" förregistrerad och ej i trafik enligt säljaren så full garantilängd från påställnings datum gäller.

Då är det nya "Malus-skatten" som gäller också antar jag, har de sagt något om det?

LJN
2018-12-03, 18:09
Den hade jag koll på den själv men säljaren nämnde det inte och bilskatten kom aldrig på fråga. Men den blir hyggligt låg om tre år och som andrabil kommer den nog vara kvar i hushållet under 6-10 år :) Sen är försäkring mm ganska billigt till denna modell.

Bilen är en VW Polo 1.0TSI 95 DSG7 med komfortpaket, adaptiv farthållare mm. metalliclack, vinterhjul på originalfälg och motorvärmare med kupéuttag samt fri service 3 år, priset blev 197.000.-

/Lennart

Megapolaren
2018-12-03, 20:43
Grattis till fin bil!

LJN
2018-12-04, 06:46
Tack, vi provkörde några småbilar med automat och Polo var i en annan klass än övriga. Imponerad av den 3 cyl 1.0 turbo motorn med DSG7 lådan, bilen känns som en större bil med låg ljudnivå och bra körkomfort.

Letar efter instruktionsboken att ladda ner på nätet men hittar ingen? Vi får inte bilen förrän den 14/12.

/Lennart

Pelk
2018-12-04, 15:23
Letar efter instruktionsboken att ladda ner på nätet men hittar ingen? Vi får inte bilen förrän den 14/12.
Tyvärr så har inte VW hittat in i den digitala världen, som tex Skoda har gjort. Papper är det som gäller... [emoji51]

LJN
2018-12-12, 17:07
Har nu skummat manualen, när det gäller oljekvalité så är den lite otydlig. Man pratar om två olika serviceintervaller, fast eller variabel. Men att läsa ut vilken olja som är påfylld från fabrik har jag klarat av? Är det motorolja VW 50800 0-20W som gäller?

Bilen är VW Polo 2019 1.0TSI 95 DSG7

Sen är det lite roligt att läsa i handboken att ladda batteriet är det ett verkstadsjobb:) ( dvs. säga med batteriladdare )

/Lennart

BjornL
2018-12-12, 18:50
Jag är nästan säker på att det är 0W-20 (LL4) på den. Ring eller åk förbi din lokala verkstad. Den är inte blandar med LL3.

candyweiss
2018-12-12, 19:20
Har nu skummat manualen, när det gäller oljekvalité så är den lite otydlig. Man pratar om två olika serviceintervaller, fast eller variabel. Men att läsa ut vilken olja som är påfylld från fabrik har jag klarat av? Är det motorolja VW 50800 0-20W som gäller?

Bilen är VW Polo 2019 1.0TSI 95 DSG7

Sen är det lite roligt att läsa i handboken att ladda batteriet är det ett verkstadsjobb:) ( dvs. säga med batteriladdare )

/Lennart
Brukar få med en liter olja med vid leverans om man frågar.
Då vet man direkt vilken olja motorn ska ha.

LJN
2018-12-12, 19:42
Japp, på mina senaste 5 nya Volvobilar så har en liter originalolja följt med men inte nu. Tanken var att köpa en liter och ha i bilen vid ev. behov. Ny bor jag avsides så det är 5 mil till en VW verkstad.

Marcus
2018-12-13, 10:03
Jag är nästan säker på att det är 0W-20 (LL4) på den. Ring eller åk förbi din lokala verkstad. Den är inte blandar med LL3.

Stämmer, Castrol EDGE 0W-20 LL IV, serviceintervall, flexibel (max): Byt 30000 km/ 24 månader.

Marcus
2018-12-13, 10:10
Japp, på mina senaste 5 nya Volvobilar så har en liter originalolja följt med men inte nu. Tanken var att köpa en liter och ha i bilen vid ev. behov. Ny bor jag avsides så det är 5 mil till en VW verkstad.

Motoroljan ska uppfylla specifikation VW 508.00, förslagsvis Castrol EDGE 0W-20 LL IV.

LJN
2018-12-13, 20:06
Tack för Era samstämmiga svar, bilförsäljaren ringde idag och skulle följa upp leveransen mm. Passade på och frågade vad det skulle vara för oljekvalité och han gick ut till service avdelning och återkom med med svaret VW 504.00 och jag frågade: Ska det inte vara 508.00? Men icke, så tom den lokala VW handlaren har inte hängt med att ny lågfriktionsolja med viskositet 0-20W används på nyare VW motorer.

/Lennart

a128
2018-12-13, 20:21
Om man ska tro Valvoline Smörjmedels rekommendation så kan man hinka i det mesta:
10616

:)

candyweiss
2018-12-13, 21:12
Tack för Era samstämmiga svar, bilförsäljaren ringde idag och skulle följa upp leveransen mm. Passade på och frågade vad det skulle vara för oljekvalité och han gick ut till service avdelning och återkom med med svaret VW 504.00 och jag frågade: Ska det inte vara 508.00? Men icke, så tom den lokala VW handlaren har inte hängt med att ny lågfriktionsolja med viskositet 0-20W används på nyare VW motorer.

/Lennart
Testa Castrol´s oljeväljare: https://applications.castrol.com/oilselector/sv_sv/c/search?_ga=2.183091426.596919804.1544731864-1846487604.1539281290

LJN
2019-02-13, 10:58
Nu har frun i huset haft sin VW Polo 1.0TSI 95 DSG7 några månader och bilen har rullat ca 100 mil. En sak som jag noterar är att bilens halv- och helljus är ett "mörker" jämfört med våra tidigare och nuvarande bilar. Hur kan man släppa en bil med så svagt ljusflöde kan man undra? Hjälper det att sätta i bättre/dyrare halogenlampor från Philips eller Osram eller är reflektordelen av budgetutförande?

Marcus
2019-02-13, 11:51
Varför valde ni inte till LED-strålkastare om ljus är en särskilt viktig egenskap för er? Bilen är tänkt för mestadels urbana miljöer, stad, förort, tätort.

LJN
2019-02-13, 12:59
Ja, det var en miss vid "faktainsamlingen" och jag tänkte att det borde vara i stort samma ljus som i min g:a V50 2007 med halogen. En arbetskamrat har en ny VW Polo privatleasad med LED paket och han är inte heller imponerad när jag frågar honom. Men, min fråga var om "bättre" H7 lampor förbättrar?

Marcus
2019-02-13, 13:40
Kan tyvärr inte svara på frågan om bytet av ljuskälla. En extraljus-LED-ramp kanske kan vara ett rimligt alternativ med bevisat hög effekt?

Om kraftfullt strålkastarljus vore grejen för mig så skulle jag inte välja någon bil ur B-segmentet överhuvudtaget, utan gå på minst C-segmentet, helst D-segmentet eller högre. I framför allt D- och E-segmenten finns dyra bilar med högre prioritet på strålkastarljus. De billiga B-segmentsbilarna förväntas vara just billiga och räcka till att snurra runt i urban miljö. Och jag skulle aldrig i livet köpa en ny bil med halogenstrålkastare, det känns totalt otidsenligt, för mig. Men de finns så klart där eftersom vissa kunder är mycket priskänsliga. Tyvärr ingen hjälp för dig i detta läge. :(

SSo
2019-02-13, 14:17
Vi har en Polo 2010, tyckte lyset var uselt även i denna, halvljuset blev betydligt bättre efter att jag bytte till Osrams Nightbraker. Nu är det ju inte samma kaross o lampor, men det borde hjälpa även för dig

BjornL
2019-02-14, 09:28
Jag kan rekommendera Nightbreaker. Har kört det själv i Golf 7 och även om det inte gör underverk så blir det bättre. Hade tidigare grusväg med mycket buskage på vägen hem och där blev det stor skillnad.

Pelk
2019-02-14, 09:49
Bytte från lågpris ”xenon-look a like”, till ”Nightbreaker” i vår övningskörningskärra.
Upplevelsen var lite åt hållet, ”Vem släckte stearinljuset och tände lampan?”

Så jag kan också stämma in i kören och rekommendera ”Nightbreaker”.

Dock blir det så klart inte lika bra som original xenon/led oavsett fordon.

__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

LJN
2019-02-14, 13:27
Tack för input, det får bli ett par Philips eller Osram lampor att prova med.

/Lennart

LJN
2019-11-28, 11:38
Mer om frugans Polo 1.0 TFSI 2019: Har då och då noterat när jag kört bilen att det kommer en konstig doft som uppfattas som illaluktande från bilen ventilationssystem? Är detta en "känd produktegenskap" för modellen? Bilen har bara rullat runt 600 mil.

/Lennart

Pelk
2019-11-28, 18:50
Läst på annat håll att coupéluftfiltret kan vara boven när det luktar illa. Nu känns det lite orimligt på en sådan ny bil.

Men en kompis till mig gjorde ett ”practical joke” på en annan polares bil, en räka i luftintaget... Ni kan nog föreställa er den doften.

Så kolla så det inte hamnat något som ligger och luktar i luftintaget.
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

candyweiss
2019-11-28, 19:27
Läst på annat håll att coupéluftfiltret kan vara boven när det luktar illa. Nu känns det lite orimligt på en sådan ny bil.

Men en kompis till mig gjorde ett ”practical joke” på en annan polares bil, en räka i luftintaget... Ni kan nog föreställa er den doften.

Så kolla så det inte hamnat något som ligger och luktar i luftintaget.
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk
Tänkte också på ett dött djur eller någon liten frukt som ruttnat.

Marcus
2019-11-28, 22:13
Självklart är det inte en "känd produktegenskap", hur kan man tro det? Ett dött djur är en möjlighet, eller helt enkelt att bilen stått ett tag så att det bildats illaluktande vatten/växtlighet/mögel. Förekommer också på bilar som mestadels går korta sträckor och aldrig hinner torka ur i systemet. Testa Sonax Car AC Cleaner, jag har använt den med bra resultat vid något tillfälle: https://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/varme-kyla-och-komfort/luftkonditionering/luktborttagningsmedel-ac-ps6728a41-SO323400sv

LJN
2020-02-18, 13:54
Mer om frugans Polo. Bilen har varit inne för återkallelse för "justering/åtgärd" handbroms som gällde att komplettera med en låsmutter. Har nu kört den några gånger på sistone och jag noterar hur svag bromsverkan är på handbromsen. Om jag tar och spänner upp handbromsen normalhårt och sedan lägger i växel (DSG-läda) så rullar bilen iväg på tomgång. Normalt eller ska man be VW titta på detta?

LJN
2020-09-13, 16:05
Nu ska fruns WV Polo 2019 in på service. Ett återkommande fel vid tätt snöfall och även regn är att avståndsradarn för automatisk avståndshållning upphör att fungera och ger ett felmeddelande. Har förstått att avståndsradarn sitter bakom det stora VW- emblemet i fronten och jag har på tips av arbetskamrat vaxat plastemblemet för bättre vattenavrinning. Är detta ett hårdvaru- eller mjukvarufel? På min V90CC så fungerar avståndsradarn i alla väder:)

BjornL
2020-09-18, 11:06
Det är inget fel på radarn, det är en "egenskap" (läs inte helt genomtänkt konstruktion). Radarn sitter bakom emblemet och det bildas en luftspalt vilket gör att emblemet inte får någon värme.

Samma sak med radar nere, att de är känsliga, men de blir varma och tinar en viss del av snön.

LJN
2020-09-18, 12:26
Hm, men problemet finns även vid regn nu "sommartid" Åkte hem från Stockholm nu i lördag och då regnade det en del men inte speciellt mycket och då försvann avståndsfunktionen med felmedelande. Men det är bara att stanna och torka av "plastemblemet" :)
Och det är fler som har samma bekymmer har jag förstått, se: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?26402-VW-Polo-2019-avst%E5ndsradar-k%E4nslig-f%F6r-fuktig-v%E4derlek