handdator

Visa fullständig version : Farthållare passat 2001



Bnkt
2018-11-20, 10:41
Hej.

Jag har problem med farthållaren i min passat 2001. När jag slår på farthållaren tänds den gröna symbolen men det är i princip omöjligt att koppla in den. Nu har jag läst mig till att det är vanligt med felaktiga kontakter för bromsljus/koppling. Är det bökigt att ta bort dom och går det att resistansmäta för att se om dom är ok?

/Mats

Pelk
2018-11-20, 16:09
Vet inte exakt på just din bil, men har bytt på 2 andra. Och det är inte särskilt svårt. Instruktionsfilm lär finnas på youtube.

Om du tar bort kablaget, då borde du kunna mäta funktionen i brytaren med en multimeter.


__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

Blåbäret
2018-11-20, 17:45
Du kan alltid i felsökningssyfte stoppa in fötterna under pedalerna och pröva att "lyfta" dem för att se om det blir någon skillnad när du ska aktivera farthållaren.

golf666
2018-11-26, 11:13
Är de en gammal -01a kan de ju lika gärna vara fel i spaken! Provat att kolla mätvärdena för knapparna i ex. VCDS?
Där kan du även testa broms/kopplingsgivare.

Bnkt
2018-12-04, 09:27
Nu har jag testat lite och kommit fram till att det är kontakten vid bromspedalen. När jag lyfter på pedalen innan inkoppling fungerar det varje gång. Kontakten är för tajt justerad då det räcker att jag andas på bromspedalen så kopplas farthållaren ur....:cool:

Tack för tipsen!