handdator

Visa fullständig version : EGR-justering 2.0 TDI (BKD) med VCDS



berlands
2018-11-19, 20:44
Nån som vet om det går att göra EGR-adaption på en 2.0 TDI med BKD-motorn? (Golf 5 TDI 2004)
Alltså om man kan justera EGR-nivån via VCDS. (I stil med detta klippet, som är för en annan motor https://www.youtube.com/watch?v=i8wUTzpmMpU)
Isåfall, vilken kanal hittar man detta på?

/Berlands

Mex165
2018-11-19, 21:05
Om du har oem vcds kan du fråga på Ross Tech forumet, men jag tror inte du har den möjligheten på din bil.
Varför vill du labba med EGR?

berlands
2018-11-19, 21:24
Om du har oem vcds kan du fråga på Ross Tech forumet, men jag tror inte du har den möjligheten på din bil.
Varför vill du labba med EGR?

Fått problem med "16785 - EGR-system: flödet är för lågt".
Bytte EGR-ventilen (bälgen var verkligen kass på den) men får fortfarande detta felet och lampan tänds.
Har mätt hur mycket EGR-ventilen påverkar MAF-värdet och det ligger på ca 60mg/takt och har för mig att ECU:n vill ha minst 100mg/takt för att vara nöjd.
Hittar absolut inte orsaken till felet så tänkte koda om så att ECU:n nöjer sig med 60mg/takt (om det nu går på BKD-motorn).


/Berlands

golf666
2018-11-26, 10:11
Fått problem med "16785 - EGR-system: flödet är för lågt".
Bytte EGR-ventilen (bälgen var verkligen kass på den) men får fortfarande detta felet och lampan tänds.
Har mätt hur mycket EGR-ventilen påverkar MAF-värdet och det ligger på ca 60mg/takt och har för mig att ECU:n vill ha minst 100mg/takt för att vara nöjd.
Hittar absolut inte orsaken till felet så tänkte koda om så att ECU:n nöjer sig med 60mg/takt (om det nu går på BKD-motorn)


/Berlands

Är flödet för lågt igenom pga Igensotade rör/topp till/från egr då kanske?