handdator

Visa fullständig version : Kladdigt värre



Jakob
2018-11-15, 17:42
Köpte just bilen. Fungerade bra vid provkörning. Bilen var senare svårstartad efeter första åkturen. En go gubbe säger - kolla bränslefiltret.

Senare på eftermiddagen efter lite mer åkande och några svåra starter. (Nytt bränslefilter på passaargerarsätet, att prova nästa dag). Bilen går senare inte att starta alls.. Men senare efter några timmar startar den på första försöket. Mystiskt att den är lättare att starta kall än varm.
Kan det bero på igensatt bränslefilter?

Nu idag när jag plockar ur filtret ser jag det nästan svartaste filter man nog kan tänka sig. Nästan som ett oljefilter. Nyfiken om någon här kan tyda produktionsdatumet. Misstänker att det kanske aldrig byts på denna bil..

10376

[ATTACH]10378[/ATTACH

produktionsmärkning: M 09/02/06 \ 02:22:09 läser jag rätt om jag tolkar det till 9:e feb 2006? Bilen tillverkades 2006 för modellår 2007

Nu kan det ju vara så att någon slängt in ett gammalt filter mycket senare under en service. Men av den tjocka smet som täckte filtret kan det nog vara så att det är samma filter som nu suttit snart 26000mil.

serviceboken är välstämplad... Så jag blir både förvånad och förargad.

Jakob

BjornL
2018-11-15, 21:04
Verkar vara ett gammalt filter. Kan dock inte så mycket om hur de brukar se ut. Vad är det för intervall på byte av filtret? Var är bilen servad vid det intervallet?

Jakob
2018-11-15, 22:00
Verkar vara ett gammalt filter. Kan dock inte så mycket om hur de brukar se ut. Vad är det för intervall på byte av filtret? Var är bilen servad vid det intervallet?

Vill minnas att det står 12000mil om man tankar findiesel i serviceboken. 4000mil med fuldiesel.

Har inte serviceboken framför mig nu, men det var några servicebesök runt 9000-16000 på en av VW-verkstadäderna i Sthlm med besök varje eller vartannat år. Dessutom hade den märkesservats fram till dess också så de hade nog tillgång till historiken digitalt också. Sedan efter runt 17000mil har den servats av en obunden verkstad. En av de större.. vill inte hänga ut dem eller specificera märkesverkstad innan de fått svara själva gällande deras arbeten.

Tipsar om en video från chrisfix som visar hur flödet ändras på ett så kladdigt filter: visar även hur ett lagom använt filter ser ut i jämförelse.
https://m.youtube.com/watch?v=92TfTQTmuq4
10379