handdator

Visa fullständig version : Värmare b8



walkmann
2018-11-11, 20:47
Idag satt jag en stund i bilen med värmaren på medans frugan brände flis i alla butiker såhär års..
kliman stod på 21grader, testade att vrida gradvis upp..o fläkten ökade samt pumpade på mer luft/värme. Vred upp till HI då gick värmaren för fullt samt blåste bra..är det alltså så att man måste ställa grader i bilen innan man ska köra värmaren?
jämför med Volvon jag hade innan, där gick den för fullt oavsett vad kliman stod på..

oskee
2018-11-11, 21:00
Har för mig att värmaren är beroende på omgivningstemperaturen. Alltså att den inte inte går på AC inställning utan omgivningstempen.

NissePisse
2018-11-12, 01:40
Idag satt jag en stund i bilen med värmaren på medans frugan brände flis i alla butiker såhär års..
kliman stod på 21grader, testade att vrida gradvis upp..o fläkten ökade samt pumpade på mer luft/värme. Vred upp till HI då gick värmaren för fullt samt blåste bra..är det alltså så att man måste ställa grader i bilen innan man ska köra värmaren?
jämför med Volvon jag hade innan, där gick den för fullt oavsett vad kliman stod på..


Så har jag förstått det. Det stämmer också med de upplevelser jag har av att använda värmaren på vintern. Brukar ställa in 24-25 grader på vintern innan jag lämnar bilen.

walkmann
2018-11-12, 05:14
Har för mig att värmaren är beroende på omgivningstemperaturen. Alltså att den inte inte går på AC inställning utan omgivningstempen.
Trodde också den gick på hur varmt/kallt det är o ställde temp efter det..

Bopper
2018-11-18, 15:38
Trodde också den gick på hur varmt/kallt det är o ställde temp efter det..

Med värmare menar ni bränslevärmare antar jag? Hade du tändningen på?
Jag har själv en Arteon (bensin) med värmare och nu har det ju börjat bli kallt även i södra Sverige. När jag satte mig i bilen med värmaren på och stegade tempen, så märkte jag ingen skillnad. Däremot när jag tryckte på tändningen, då ökade varvtalet på fläkten.

walkmann
2018-11-18, 19:33
Med värmare menar ni bränslevärmare antar jag? Hade du tändningen på?
Jag har själv en Arteon (bensin) med värmare och nu har det ju börjat bli kallt även i södra Sverige. När jag satte mig i bilen med värmaren på och stegade tempen, så märkte jag ingen skillnad. Däremot när jag tryckte på tändningen, då ökade varvtalet på fläkten.

Ja precis, bränslevärmare.
Nix jag hade ej tändningen på..
ställer min numera på HI när jag lämnar bilen för kvällen, riktigt varmt o gött på morgonen:D