handdator

Visa fullständig version : VW Caddy 2002 Immobilizer problem



Amsa
2018-11-10, 20:32
Hej detta är min första tråd på forumet.
Min Caddy 2002 har slutat och starta, det började med att den gick igång och dog omedelbart. Läste på nätet att det kunde vara ringen runt tändning bytte den, samma problem, VCDS sa visade inga felkoder, jag skulle mäta komponenterna på immokortet och det sa bam och började ryka och den gick sönder. köpte ett komplett tändlås med nycklar och immoblizer från skroten och försöker få ut pin/SkC utan resultat. Har testat med de flesta rekomenderade program. Men de visar sig att min VCDS kabel är ett FT232R chip som inte klara av följande.
har testat med Vag-cimmander 1.4-> 5.5, Nefmoto, mm
Så min fråga är finns det någon i Stockholm som har erfarenhet och en kabel som jag kan hyra/låna lämnar deposition under tiden jag hyr/lånar den. Alt att personen med erfarenhet gör bytet åt mig bilen finns i Solna.
Jag har läst att VW inte lämnar ut pin kod längre så där är det kört. Och köpa ny euc/immoo för 13000 är inte alternativ.

Pls hjälp.

vfr
2018-11-10, 23:01
Välkommen hit, Amir!

Tyvärr vet jag inte så mycket om ditt problem, men det är säkert någon annan som vet mera...

Amsa
2018-11-11, 19:50
Tack, många kanske tänker att jag ska googla mig fram, och det har jag hållit på med i ca två veckor nu �� det enda som är problemet att mina kablar har bara samma chip i sig (FT232R) och om jag har förstått det hela rätt ska vara FT232RL för att få ut Pinkoden, Alt en vagtacho kabel. Sen har jag även läst på Ross-tech att det eventuellt behövs den gamla pinkoden som jag inte har. Behöver verkligen hjälp. Jag är even villig och betala för besväret.

tacksam på förhand

Mex165
2018-11-11, 20:15
Jag kan hjälpa dig, men kommer till Stockholm i jul...
Får du på tändningen?
Du får gärna skriva vilken typ ECU/motor (immo3?) du har, då detta är ganska avgörande.

För att kunna läsa ut SKC med vag-tacho el dyl. måste du ha ett fungerande Immo system, vilket du inte har...
Misstänker att ECU´n måste öppnas, läsa EEPROM och läsa ut SKC från filen :eek:

Kanske enklast att ta bort Immo systemet när man ändå håller på :eek:

Amsa
2018-11-12, 10:37
Jag kan hjälpa dig, men kommer till Stockholm i jul...
Får du på tändningen?
Du får gärna skriva vilken typ ECU/motor (immo3?) du har, då detta är ganska avgörande.

För att kunna läsa ut SKC med vag-tacho el dyl. måste du ha ett fungerande Immo system, vilket du inte har...
Misstänker att ECU´n måste öppnas, läsa EEPROM och läsa ut SKC från filen :eek:

Kanske enklast att ta bort Immo systemet när man ändå håller på :eek:

Hej, tack för ett snabbt svar.
Lite svar på dina frågor, till en början fick jag tändning, dock inte längre :(. När jag monterar in min original immo så svarar den inte med VCDS längre. (jag har nog bränt sönder den).

modell IMMO 6x0953257
modell på ECU 6k0906034 se bild den ser inte frisk ut på utsidan (öppnade den och inuti ser helt ok ut)

Har även förstått att man måste läsa ut EEPROM med en viss adapter typ (BDM100). Så frågan är skulle jag kunna köpa ECU som tillhör donator bilen (samma bil som jag har köpt immon från) och kommer då min bil att starta? eller är det något mer som måste göras?
Då har jag bytt IMMO, Tändlås med nya nycklar, ringen runt tändlås samt ECU.
PS jag tar gärna hjälp av dig om jag inte får ordning på det hela tills dess. Oerhört tacksam om du ställer upp.

/Amir

103611036210363

Mex165
2018-11-12, 11:38
Inte helt hundra på allt som ingår i immo3, men det är iaf instrument-kluster också.
Så byter du detta (från donatorbilen), ska den starta.
Km (miltal) kommer inte att stämma, men det kan justeras (måste dock se en bild på befintlig km du har, för att kunna göra detta!).

Jag har annars möjlighet att klona dina Immo-box (6x0953257), EEPROM brukar klara sig även fast boxen är bränd..

Om du har tillgång till värmepistol, flussmedel och aluminiumfolie kan du bara flytta över EEPROM själv.


http://dieselpower.cz/forum/userpix/200_10pin_Imobox_eeprom_1.jpg

Amsa
2018-11-12, 13:15
Inte helt hundra på allt som ingår i immo3, men det är iaf instrument-kluster också.
Så byter du detta (från donatorbilen), ska den starta.
Km (miltal) kommer inte att stämma, men det kan justeras (måste dock se en bild på befintlig km du har, för att kunna göra detta!).

Jag har annars möjlighet att klona dina Immo-box (6x0953257), EEPROM brukar klara sig även fast boxen är bränd..

Om du har tillgång till värmepistol, flussmedel och aluminiumfolie kan du bara flytta över EEPROM själv.



ok såg denna bild tidigare så det chippet är eepromen på immon, vågade inte riktigt på google translate :).

löda kan jag och löder iphonedelar själv men ville inte börja löda med delarna. men får helt enkelt testa.


/Tack

Mex165
2018-11-12, 14:13
Börja bara med den som är trasig, lägg folie så det täcker allt som inte skall blåsa bort.
Har du inte möjlighet att justera luftflödet så får du hålla den en bit ifrån och låta det ta den tid det tar...

Amsa
2018-11-12, 14:25
Börja bara med den som är trasig, lägg folie så det täcker allt som inte skall blåsa bort.
Har du inte möjlighet att justera luftflödet så får du hålla den en bit ifrån och låta det ta den tid det tar...

Ja jag har en avancerad apparat som man kan justera det mesta. återkommer måste bara fixa min mikroskop innan jag gör något.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Amsa
2018-11-13, 10:14
TACK Rikard Sers För all hjälp.

Nu har jag flyttat över EEPROM och testat med VCDS felkoderna gällande ECU/immo är nu borta och de känner till varandra :). däremot har lite andra felkoder dykt upp :(

får läsa lite på Ross-tech vad det är för fel

16845 - Bränslenivåsignal
p0461 - 35-00 - orimlig signal
17749 - tändutgång 1
p1341 - 35-00 - kortsl. mot gods
17751 - tändutgång 1
p1343 - 35-00 - kortsl. mot gods