handdator

Visa fullständig version : Hjälp med felbild? Puffar ur insuget samt kraftlös 2.0TDI 2008



mrjohn
2018-11-06, 15:00
Hej,

Jag har en 140hp diesel 2.0TDI 2008 som går illa där jag behöver råd.
Bilen startar perfekt, det lyser inga fellampor eller liknande men om man står framför bilen hör man hur det "poffar" dovt på vänster sida. Dessa poffar följer varvtalet och låter kraftigt om man varvar bilen. Dessutom är den seg i gasresponsen, svarar inte som vanligt.

Jag har låtit en bilkunnig vän titta på den och han säger att det verkar komma från insugssyetemet och att han gissar på en trasig avgasventil som gör att den inte får komp på en cylinder. Han tipsade mig att höra om det kan finnas något typfel på denna motor innan man lämnar den till en dyr verkstad för felsökning mm.

Någon som kan råda? Värt att veta kan vara att den har gått 5000mil med BSD trim om det kan påverka.

Mvh John

Sn00k
2018-11-13, 23:45
Lyft på ventilkåpan och inspektera kamaxel samt tryckare, dessa led av ett materialfel som påverkade härdningen negativt.
Med 99% säkerhet så är EN nock på kamaxeln nedsliten och har börjat/ätit hål i en tryckare.. det finns kit att köpa på nätet med förstärkt kamaxel i bättre härdning, tryckare etc, allt som behövs, billigt, monterat å klart på 1-3h, lycka till!