handdator

Visa fullständig version : Låttitel



magdan
2018-11-06, 14:28
Hej, jag undrar från vilken årsmodell som en Touran visar låtitel på radion?

MVH/Magnus

vfr
2018-11-06, 14:30
Välkommen hit, Magnus! :)

Låttitel från vad? Radiosändning, CD, MP3?

magdan
2018-11-12, 09:05
När man spelar radio.

vfr
2018-11-12, 09:26
Det är väl vanlig RDS-sändning isåfall, och det finns väl i alla moderna radio. Det brukar vara stationsnamn, frekvens och en massa RDS-reklam. Någon låtinformation har jag nog aldrig sett den vägen.

Pelk
2018-11-12, 09:56
Någon låtinformation har jag nog aldrig sett den vägen.

Jag får artist/låtnamn i min radio, på samma ”rad” som den övriga RDS-informationen (eller är det under, blev osäker [emoji51]).

Gamla bilen hade jag inte det, så antar att det skickas via RDS - och att det troligen är olika versioner av mottagare av RDS-protokollet som styr.

Men om jag får gissa så Golf lär ha det från MK7, Passat från B8 osv (Composition Media/Discover Media/Discover Pro).

Vet ej om RCD510/RNS315/RNS510 har det, då jag inte haft någon sådan radioenhet.


__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

MickeR
2018-11-12, 10:22
Får också låttitlar via RDS på samma rad som övrig RDS info i båda våra mqb bilar. Ena med navi andra utan.

candyweiss
2018-11-12, 10:48
På min är det bara vissa stationer som har låttitlar.

Marcus
2018-11-12, 12:34
Självklart behöver bilens utrustning stödja detta, vilken enhet eller från vilken årsmodell som detta stöds vet jag inte, men som candyweiss är inne på så är det helt avgörande om radiostationen sänder ut denna information eller ej. Gissar att det t.o.m. avgörs på programnivå, dvs två olika program från samma station kan sända ut olika information.

BjornL
2018-11-12, 13:02
Radiostationen väljer om de ska sända ut texten. Det kan man göra på två sätt. Eller båda.
Antingen uppdaterar man RDS med jämna mellanrum (där man vanligen ser stationsnamet). Tex först [station] sedan [Just nu:] sedan [artist - låttitel] och så låter man det rotera. Detta bör alla radioapparater med RDS kunna visa.
Det andra alternativet är att sända ut det som radiotext och då visas det på en annan rad i displayen om radion kan ta emot det.

Bopper
2018-11-13, 11:41
Radiostationen väljer om de ska sända ut texten. Det kan man göra på två sätt. Eller båda.
Antingen uppdaterar man RDS med jämna mellanrum (där man vanligen ser stationsnamet). Tex först [station] sedan [Just nu:] sedan [artist - låttitel] och så låter man det rotera. Detta bör alla radioapparater med RDS kunna visa.
Det andra alternativet är att sända ut det som radiotext och då visas det på en annan rad i displayen om radion kan ta emot det.

Har en Arteon och där visas stationsnamnet överst med stor text. Raden under med mindre text visar programnamnet och när musik spelas brukar artist och titel stå där. P1-P4 tror jag inte visar låttitel, men Megapol gör det.

candyweiss
2018-11-13, 11:58
Har en Arteon och där visas stationsnamnet överst med stor text. Raden under med mindre text visar programnamnet och när musik spelas brukar artist och titel stå där. P1-P4 tror jag inte visar låttitel, men Megapol gör det.
Rix FM visar också artist och låtnamn, men inte på alla deras program.