handdator

Visa fullständig version : EGR-knas Golf 5 TDI-04



berlands
2018-11-05, 20:07
Bilen är en Golf 5 TDI 2.0 2004 med BKD-motor.
Servicelampan tändes och bilen sade "Emissions workshop".
Läste ut felkoderna och konstaterade följande:

16785 - EGR-system: flödet är för lågt
P0401 - 000 - -
frysta data:
RPM: 1449 /min
Vridmoment: 54.0 Nm
Hastighet: 75.0 km/h
Belastning: 13.7 %
Arbetscykel: 14.7 %
Binära Bitar: 00001000
Luftmassa/varv: 320.0 mg/takt
Luftmassa/varv: 585.0 mg/takt

Inspekterade EGR-ventilen och upptäckte att vakuumbälgen var trasig, så ventilen öppnade aldrig.
Så jag bytte EGR-ventilen till en helt ny och körde EGR grundinställning med VCDS.

Men efter några mils körning dök åter "Emissions workshop" upp och det var samma felkod igen.
Läste av mätvärden för EGR-systemet och det såg ut enligt följande:
10352

Ryckte av vaccuumslangen till EGR-ventilen och då ökade "Utblåsgas är-värde" enbart lite grand från runt 400mg/takt till runt 460mg/takt.
Borde det inte varit tvärtom, att är-värdet minskar om EGR-ventligen stängs helt?
Någon som har någon teori om vad som mer skulle kunna vara knas?
Och varifrån plockar ECU:n mätvärdet "Utblåsgas är-värde"? Kan det vara någon givare som är trasig?

Hela problemet är lite märkligt eftersom bälgen på den gamla EGR-ventlilen verkligen var sönder. Den nya öppnade fint och bra när man kopplade in vaccuum till den, så man tycker att felet borde försvunnit med den nya ventlilen på plats...

Mycket tacksam för tips.

/Berlands

berlands
2018-11-06, 16:45
Ingen som har koll på hur EGR-systemet för TDI:erna är tänkt att funka?

/Berlands

Mex165
2018-11-06, 20:00
Har du kollat så det är fritt flöde till och från EGR-ventilen?
Kollat slangen så den är hel (från början till slut)?
Är detta ok, är det väl bara elektroniken kvar...

berlands
2018-11-07, 08:34
EGR-ventlien sitter monterad direkt mot insugningsröret så där är inget problem med flödet.
Har kollat slangen för insugningsluften in mot EGR-ventilen och den ser bra ut. Inget pysande.
Men uppenbarligen tycker ECU:n att flödet är för dåligt eftersom den säger så.
Nån som vet hur ECU:n mäter detta flödet? Vilka sensorer är inblandade?

Danne_
2018-11-08, 20:12
EGR-ventlien sitter monterad direkt mot insugningsröret så där är inget problem med flödet.
Har kollat slangen för insugningsluften in mot EGR-ventilen och den ser bra ut. Inget pysande.
Men uppenbarligen tycker ECU:n att flödet är för dåligt eftersom den säger så.
Nån som vet hur ECU:n mäter detta flödet? Vilka sensorer är inblandade?

Det är inte så att EGR kylaren är Igenkorkad? Eller röret från den. Tror nog du hittar felet där.
Värdet räknas ut genom hur mycket luft som går genom luftmängdmätaren och hur mycket den styrt att ventilen för avgasåterföringen skall öppna. Högre öppning på EGR mindre luft genom LMM.
och då om det kommer mer luft än vad som skall genom LMM så slår den ut felkoden.
helt enkelt en kalkylerad algoritm! :p

berlands
2018-11-09, 10:24
Aha, kanon, ska kolla den.
Var sitter själva EGR-kylaren? Och kommer man åt den utan att behöva lyfta upp bilen?

Danne_
2018-11-10, 16:08
Aha, kanon, ska kolla den.
Var sitter själva EGR-kylaren? Och kommer man åt den utan att behöva lyfta upp bilen?

bakom motorn. jävligt till...

berlands
2018-11-11, 17:26
Labbat vidare med det här och tveksam till att det är själva kylaren som skulle vara problemet.
Kylaren ser ut som på bilden nedan och tydligen så finns det ett spjäll som ECU:n kan styra ifall luften ska gå via kylaren eller direkt från avgasröret till EGR-ventilen.
Enligt info från http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=317263 så är tydligen spjället öppet när motorn är kall och sen stänger ECU:n spjället när motorn börjar bli varm så att avgaserna går via kylaren och kyls ner.
Känt på spjället och det verkar röra sig fint. Ryckt loss vaccuumslangen från ECU:n och provat med spjället både öppet och stängt och det blir ingen skillnad alls. (=själva kylaren kan ju inte vara problemet eftersom den är bypassad i ena läget).
Ska plocka loss röret mellan avgaskylaren och EGR-ventilen och se om detta är helt igensotat.
Får väl gasa på rejält med Bettan när röret är av så det förhoppningsvis sotar ur. :)

10360

berlands
2018-12-26, 13:21
Labbat vidare med det här och tveksam till att det är själva kylaren som skulle vara problemet.
Kylaren ser ut som på bilden nedan och tydligen så finns det ett spjäll som ECU:n kan styra ifall luften ska gå via kylaren eller direkt från avgasröret till EGR-ventilen.
Enligt info från http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=317263 så är tydligen spjället öppet när motorn är kall och sen stänger ECU:n spjället när motorn börjar bli varm så att avgaserna går via kylaren och kyls ner.
Känt på spjället och det verkar röra sig fint. Ryckt loss vaccuumslangen från ECU:n och provat med spjället både öppet och stängt och det blir ingen skillnad alls. (=själva kylaren kan ju inte vara problemet eftersom den är bypassad i ena läget).
Ska plocka loss röret mellan avgaskylaren och EGR-ventilen och se om detta är helt igensotat.
Får väl gasa på rejält med Bettan när röret är av så det förhoppningsvis sotar ur. :)

10360

Lite ny input angående detta problemet.
Lossade röret mellan avgaskylaren och EGR-ventlilen och startade motorn.
Det pös rätt rejält från röret så det känns inte som att kylaren och/eller röret skulle vara igensotat.

Jag har nu:
Bytt EGR-ventil
Bytt N18-ventilen
Kollat slangarna och mätt så vakuumnivåerna är korrekta.
Plockat loss röret mellan avgaskylaren och EGR-ventilen och kollat så att detta inte var igenkloggad. (nästan inget sot alls)
Kört motorn med detta röret loss och kollat så att det pyser rejält.
Tvångskört ventilen som bypassar avgaskylaren så att avgaserna går direkt till EGR-ventilen utan att gå via kylaren men får ändå felkod efter ett tag.

Nån som har något mer tips om vad som skulle kunna orsaka felkoden 16785 - EGR-system: flödet är för lågt?

Sn00k
2018-12-26, 15:22
Vad bytte du till för ventil.. en ny orginal? Eller något kinesiskt/renoverat/utbytes?

Den skall även kalibreras med VCDS vid en viss temperatur, beroende på motorstyrning, är detta gjort riktigt?

berlands
2018-12-27, 20:01
Vad bytte du till för ventil.. en ny orginal? Eller något kinesiskt/renoverat/utbytes?

Den skall även kalibreras med VCDS vid en viss temperatur, beroende på motorstyrning, är detta gjort riktigt?

Bytte EGR-ventilen till en pirat från skruvat.se, kamoka-nånting. Så misstänker att det är en kinesventil.
Men jag har provat att öppna ventilen helt med ett vakuumverktyg och den verkar öppna fint. Även avläst med VCDS hur mycket fullt öppnad EGR-ventil påverkar nivån LMM:en tycker att återcirkulationen skapar och tycker inte att man kommer ner i de nivåer som det borde (>100mg/takt). Men detta kanske man inte ska stirra sig blind på.

Har kört EGR-adaptionen med VCDS, dock känner jag inte till vilken temperatur detta ska göras vid. Men har kört den ett par ggr så har säkerligen kört den vid helt varm motor iallafall.

Jag är helt säker på att den gamla EGR-ventilen verkligen var kass eftersom bälgen inte höll vaccuum. Den nya håller vaccuum fint och öppnar när man kör med vaccuumverktyget.
Så därför förvånande att det inte hjälpte att byta EGR-ventil.

Kan det faktum att det är en kinesventil spela in? Även om den till synes verkar funka.

/Berlands

Sn00k
2018-12-28, 01:28
Självklart, det är en kalibrerad ventil där en viss puls ska ge en viss % öppning och ett väldigt exakt flöde, annars slår felkoden ut.

berlands
2018-12-28, 10:50
Självklart, det är en kalibrerad ventil där en viss puls ska ge en viss % öppning och ett väldigt exakt flöde, annars slår felkoden ut.

Men jag trodde att det var just sådana skillnader som man kalibrerar bort när man kör den där EGR-kalibreringen i VCDS? Att ECU:n mäter vilket flöde en viss % duty cycle ger och sen använder denna info när den ska öppna ventilen.
Eller varför gör man annars EGR-kalibreringen?

Sn00k
2018-12-28, 13:19
Den sätter bla min och max värden, men om den har nån aning om vad kineserna stoppat i för hårdvara, nae, ytterst tveksamt, det är inte detta funktionen är till för.

Alla slangar hela och kopplat rätt vid styrventilen? Är denna bytt till kinesvariant också?

berlands
2018-12-28, 15:03
Den sätter bla min och max värden, men om den har nån aning om vad kineserna stoppat i för hårdvara, nae, ytterst tveksamt, det är inte detta funktionen är till för.

Alla slangar hela och kopplat rätt vid styrventilen? Är denna bytt till kinesvariant också?

Ja, slangarna är hela och rättkopplade och jag har även mätt vaccuumet vid EGR-ventilen. Det ser bra ut.
Ser även att styrenheten vid uppstart drar vaccuum till bälgen som bypassar EGR-kylaren och detta ser ut att funka fint.
Ventilen är bytt till en begagnad orginalenhet (inte kines) och det blev ingen skillnad efter bytet.

En sak jag har funderat på är att om jag tvångskör EGR-ventilen med mitt vaccuumverktyg så att EGR-ventilen öppnar max borde man ju genom att avläsa ändringen i MAF-värdet kunna avgöra om det verkligen blir för lågt flöde eller inte.
Hur mycket borde MAF-värdet sjunka om man öppnar EGR-ventilen max när man står på tomgång?
Tidigare när jag gjorde detta testet så sjönk det enbart runt 60mg/takt och jag misstänker att detta är för lite.
Man märkte heller ingen skillnad på motorns gång. När jag gjort samma operation på bensinmotorer har de ju nästan stannat. Men en dieselmotor kanske inte är lika känslig.
Isåfall verkar det ju ändå som att nånting är igenkloggat så att flödet blir för lågt. (eller att MAF-sensorn visar för högt värde.)
Ska prova med en annan MAF-sensor i eftermiddag och se om det blir nån skillnad.

/Berlands