handdator

Visa fullständig version : Vad skall man välja för motorvärmare?



Fredrick
2007-09-28, 17:04
Tänkte montera en motorvärmare och jag har kollat på DEFA och Calix och bägge har sk kontaktvärmare som lösning till min bilmodell, calix har dock en slangvärmare som alternativ till kontaktvärmaren.

Vad jag vet är det ju en blockvärmare som är bäst, kontkatvärmaren sitter ju på utsidan av oljetråget och är ju lätt att montera men hur effektiv är den igentligen?

Calix slangvärmare ligger på 550W och kontaktvärmaren på 250W, borde det inte vara tvärt om? måste ju gå åt mer energi att värma oljetråget tycker jag.

Hur som helst så saknar bilen frostpluggar och jag måste välja mellan kontaktvärmare och slangvärmare, de båda är inga bra värmare igentligen men någon nytta bör dom väl göra?

Någonsom vet mer i denna fråga?

vw-power
2007-09-28, 17:47
Tänkte montera en motorvärmare och jag har kollat på DEFA och Calix och bägge har sk kontaktvärmare som lösning till min bilmodell, calix har dock en slangvärmare som alternativ till kontaktvärmaren.

Vad jag vet är det ju en blockvärmare som är bäst, kontkatvärmaren sitter ju på utsidan av oljetråget och är ju lätt att montera men hur effektiv är den igentligen?

Calix slangvärmare ligger på 550W och kontaktvärmaren på 250W, borde det inte vara tvärt om? måste ju gå åt mer energi att värma oljetråget tycker jag.

Hur som helst så saknar bilen frostpluggar och jag måste välja mellan kontaktvärmare och slangvärmare, de båda är inga bra värmare igentligen men någon nytta bör dom väl göra?

Någonsom vet mer i denna fråga?


Frågar du mej så säger jag defa utan att ens
fundera på det, för de har MKT bättre anslutningar,
Defa har ju oxå en värmarkropp som du sätter på tråget, kanske
du skrev?
men jag monterar sånna i bland, och de funkar jätte
bra, inget krångel alls...man kletar på en monteringspasta
på bara innan man trycker den på plats,
sen funkar det som bara den =)

lycka till med ditt köp, du väljer givetvis själv
men jag rekomenderar Defa!!

Fredrick
2007-09-28, 18:19
Hur mycket gör dessa små strykjärn för motortempen då?

En annan fråga, var sätter man smartast kontakten i fronten om man vill att den skall vara så osynlig som möjligt, men ändå lätt att komma åt?

adis
2007-09-29, 00:15
Hej Fredrick,

Jag vet inte vad du har för bil, men eftersom kontakten är svart så blir den "nästan osynlig" om du sätter den i någon frontdetalj som är svart.

På min gamla GTI 16V satte jag kontakten i VW märket i grillen som var mattsvart, syntes knappt.

Axelsson
2007-09-29, 00:58
Hej Fredrick,

Jag vet inte vad du har för bil, men eftersom kontakten är svart så blir den "nästan osynlig" om du sätter den i någon frontdetalj som är svart.

På min gamla GTI 16V satte jag kontakten i VW märket i grillen som var mattsvart, syntes knappt.

Om det var en mkII, har du nån bild på hur det såg ut?

adis
2007-09-29, 01:30
Det var en MKII, har dock inga bilder på själva märket efter ingreppet. Men om du tänker dig att jag har borrat upp något enkel V i VW märket så att kontakten skulle få plats där. Hoppas du hänger med på vad jag menar.

http://www.adam.karpinski.se/golf88.html

Axelsson
2007-09-29, 02:42
Det var en MKII, har dock inga bilder på själva märket efter ingreppet. Men om du tänker dig att jag har borrat upp något enkel V i VW märket så att kontakten skulle få plats där. Hoppas du hänger med på vad jag menar.

http://www.adam.karpinski.se/golf88.html

Jag hänger med på vad du menar... =)
Just nu så sitter min kontakt fast med buntband i bogseringsöglan, skulle vilja ha en annan plats för kontakten, tack för tipset! =)

Fredrick
2007-09-29, 16:03
Bilen är en Golf GTI -07

adis
2007-09-29, 23:41
Bilen är en Golf GTI -07

Då skulle jag nog sätta kontakten under nummerskylten i något av hålen.

Fredrick
2007-09-30, 11:16
Har Calix monteringspasta på sina kontaktvärmare?

Står inget om det i instruktionsmanualen iallafall...