handdator

Visa fullständig version : Snedslitet däck?



Bowen
2018-10-22, 22:33
Jag hade uppenbarligen lite kass hjulinställning så när jag bytte till sommardäck i våras upptäckte jag att ett dubbdäck var slitet på insidan.

Resten av däcken är bra, och alla däck har gott om mönster kvar.

Jag har fixat hjulinställningen.

Är det dumt att använda det snedslitna dubbdäcket tror ni?

Peter-C
2018-10-22, 22:53
Det är väl bara att köra vidare på däcken. Har knappast någon större betydelse. Jag brukar skifta hjul fram/bak varje säsong så att de blir jämnt slitna. Då får de åka fram vartannat år så att säga.

/Peter

Bowen
2018-10-23, 06:57
Det är väl bara att köra vidare på däcken. Har knappast någon större betydelse. Jag brukar skifta hjul fram/bak varje säsong så att de blir jämnt slitna. Då får de åka fram vartannat år så att säga.

/Peter

Ja det är så jag tänker:)
Men dom är inte ojämnt slitna sinsemellan alltså.
Ett däck är snett slitet.
Men det är klart, om nu hjulinställningen är ok igen, kanske det inte spelar nån roll så länge däcken är hela?

candyweiss
2018-10-23, 08:07
Ja det är så jag tänker:)
Men dom är inte ojämnt slitna sinsemellan alltså.
Ett däck är snett slitet.
Men det är klart, om nu hjulinställningen är ok igen, kanske det inte spelar nån roll så länge däcken är hela?
Spelar ingen roll, bara kör och se glad ut :)

henca
2018-10-23, 08:55
Bara du har åtminstone 3 mm mönsterdjup kvar där det är som mest slitet (3 mm är lagkrav på vinterdäck) och det inte slitits ut en massa dubb så kan du köra med däcket. Fast eftersom det snedslitna däcket är i sämre skick än övriga däck är det kanske bäst att sätta det fram.

m v h Henrik

Bowen
2018-10-23, 09:28
Bara du har åtminstone 3 mm mönsterdjup kvar där det är som mest slitet (3 mm är lagkrav på vinterdäck) och det inte slitits ut en massa dubb så kan du köra med däcket. Fast eftersom det snedslitna däcket är i sämre skick än övriga däck är det kanske bäst att sätta det fram.

m v h Henrik

Ja överlag är det gott och väl 5-7 mm kvar skulle jag tro.
Men yttersta centimetrarna på ett däck är slitet och precis på kanten inget mönster alls konstigt nog.
Men jag skall ta ta en bild, återkommer i kväll.

Känslan är att bara däcket är rakt/plant kommer det inte slita där längre såklart.