handdator

Visa fullständig version : Min VW Golf R:s efterträdare Cupra R



Peter-C
2018-10-22, 20:38
VW Golf R eller GTI går ej att beställa som nya. Har med WLTP klassificeringarna att göra.

Då får man leta upp en lagerbil. Kunde ej finna en Golf R som passade. Hittade dock en del annat men valet blev en ny bil som min lokala VW handlare Motor AB Halland letade fram. En Seat Leon Cupra R 2018 310hk (799 limited edition) med 1,5 mil på mätaren, transportfartspärr kvar på 30 km/tim. Ej demokörd. Kom till byn från en ÅF i Norrland för några dagar sedan.

Ska hämta den imorgon.

Golf R:en har skänkt mig stor glädje genom åren :D:D! En riktig kanonvagn får man säga!

Ska bli kul att utvärdera Cupran!

Ett av de glädjande tillfällena nedan....Bye bye R!

10334

Golfen får ny ägare i helgen.

/Peter

Cullberg
2018-10-22, 21:32
Grattis, Hade en Cupra 2019 som lånebil för några helger sedan. Riktigt trevlig bil.

bmptsi
2018-10-22, 22:19
Gött, tycker min Cupra är roligare att köra än R. Speciellt på bana, viktskillnaden gör sitt. Men man får ju vara lite mjukare på gasen när det regnar eller snöar...

Mk1
2018-10-22, 22:34
Är det den som stod i Umeå när jag var dit med sonen som också köpte sig en ny Cupra, dock en st awd för 2 veckor sedan?
Var en såld skylt på limited Cupran.
Riktigt läcker!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Peter-C
2018-10-22, 22:43
Den kommer från Umeå, samma bil :).

/Peter

MickeR
2018-10-23, 08:08
Känner igen problemet, jag ska byta om ca 6 månader vilket brukar betyda att det är dags att beställa, inte en enda rolig VW el Audi finns att beställa :(

BjornL
2018-10-23, 09:23
Känner igen problemet, jag ska byta om ca 6 månader vilket brukar betyda att det är dags att beställa, inte en enda rolig VW el Audi finns att beställa :(Vänta lite bara. R ska vara på gång. Dock med 300 hk.

MickeR
2018-10-23, 10:23
Vänta lite bara. R ska vara på gång. Dock med 300 hk.

Jag vet flera företag som kan råda bot på att effekten är för låg :D

mangewide
2018-10-23, 11:48
Vill ha lite bilder ju ;)

Marcus
2018-10-23, 12:35
Ser fram emot en jämförelse mellan Golf R och Leon Cupra R :) Gratulerar till en trevlig bil! :cool:

anri52
2018-10-23, 16:54
Stort grattis till en grym bil :) Du forsätter köra manuellt ser jag..kul :)

Peter-C
2018-10-23, 22:48
Ville gärna ha manuell igen!

Jag har inte hunnit jämföra så mycket, endast uppe i 4 mil. Camber lär vara aggressivare, typ som ClubSport S skulle jag gissa. Finns lite olika uppgifter på nätet. Den har DCC liksom min Golf R men fjädringen känns stummare i grunden. Går stadigt.

En mycket positiv sak - Start/Stopp knappen/funktionen står i samma läge som den var senaste gången vid ny start. Behöver inte VCDS fixa med det. Så har det inte varit på Golf 7 inklusive vår senaste Alltrack från April -18.

Känns väldigt VW mässing. Några detaljer är simplare typ stödstag till motorhuven istället för gasdämpare, ren matt plast i handskfacket istället för "velorludd", endast ett sidofack i bagaget, ingen hållare i bakluckan för varningstriangel. Just Cupra R har ju en massa annat utöver rikligt utrustningspaket såsom div kolfiber, R klädsel, mockaratt, 370mm Brembo bromsar osv som väl kompenserar mindre standard brister.

Ikväll blev det montering av Dynablink (dynamisk flödesblinker) i backspeglarna. Kom idag :D.


Här kommer några bilder i alla hast.

10335

10336

10337

Instrumenten gillar jag. Vill ha "riktiga" mätare och det är det!
10338

mangewide
2018-10-24, 07:03
Nice! :), ja de där är grymma!

vfr
2018-10-24, 09:18
Snygg! :D

anri52
2018-10-24, 16:40
Dessa fälgar är sååå fina, vem tillverkar dessa då?

Peter-C
2018-10-24, 17:26
Dessa fälgar är sååå fina, vem tillverkar dessa då?

Det kan jag tala om när jag fått 4 org. extrafälgar till vinterhjulen. De finns i lager i ES men det hjälper inte...…….

Seat i Spanien skickar inte fälgarna innan de sett registreringsbeviset pga att det inte ska säljas till andra bilar än just denna modell.
Fick regbeviset redan idag med posten. Nu kan ÅF ropa av ordern och styrka att kunden har en R med regbevis i pdf format :D:D. Då är det ok får jag hoppas. Jo det är sant!

Tar väl någon vecka innan de ankommer.

/Peter

BjornL
2018-10-24, 21:53
Väldigt mycket special med dessa ovanliga bilar. Har hört att det är samma med delar till Beetle RSI och även diplomatbilar tror jag (tex A8 med galet tjocka och tunga dörrar).

J.L
2018-10-26, 17:19
Häftig kärra det där, även om det inte var något fel på Golfen heller.
Hoppas den skänker dig många roliga mil!

Peter-C
2018-10-28, 12:55
Uppdatering.

VW Golf R manuell 300 4wd 2014 5500 mil vs Seat Leon Cupra R manuell 310 2wd 2018 ny bil.

Lite omdömen efter några rundor igår på blandade vägtyper i respektive bilar med två olika förare bestående av undertecknad samt min son.

Bägge bilarna utan ”tuning” avseende motor. Golf R i detta fallet har ett CTS intake + CTS elbove inletpipe, inga andra rena ”performance” förändringar.

Golf R har som bekant 4wd vilket gör att den sticker den iväg 0-100 betydligt snabbare än Cupra R pga greppet. Helt givet kan man nog påstå. Väl uppe i fart är Cupra R kvickare. Den matar på bra från botten liksom Golf R, dock märkbart bättre än Golf R 300. Detta gäller så länge vägbanan är torr. Cuprans LSD (Limited Slip Differential) fungerar mycket bra. Den är ställbar från menyn. Nu är Golf R:en inte en 310 hk som den 2018 versionen är. Förmodligen är Cupra R ändå snabbare än en Golf R 310 2018. För Golf R 2019 lär effekten sänkas till 300 hk igen (WLTP certifiering har inverkan).

Bägge bilarna har DCC. Cupra R är märkbart styvare i fjädringen. Styrningen är mer direkt i Cupra R, mer agil så att säga än i Golf R. Den betydligt aggressivare Camber vinkeln i Cupra R påverkar säkert denna egenskap. Cupra R är något lättare vilket märks på rörligheten i sidled.

Ljudnivån i kupén är hyfsat likvärdig i de bägge bilarna. Golf R:en är ju betydligt äldre men är fri från gnissel och skrammel så även den nya Cupra R:en. Golf R:en har permanent öppna yttre rör avgassystem (vcds tweak) samt ett öppet CTS intake. Hade den inte haft det hade den varit tystare än Cupran. Cupran med motorn i ”Cupra” läge bjuder även på ”pops and bangs” från avgassystemet mellan växlingarna. Det senare lovprisades av den yngre föraren :D:D!

Infotainment är likvärdig om man jämför samma årsmodell av Golf och Leon Cupra (jmfr med vår Golf Alltrack 2018). ”BeatsAudio” paketet levererar i Cupra R, ThumbUp så att säga.

Som jag nämnt i inlägg i tråden så är ett antal detaljer är simplare på Cupra R än Golf R men även tvärtom, dvs bättre på Cupra R.

Bromsarna har vi inte haft möjlighet att hårdtesta denna småfuktiga höstdag med +3c i temperatur. De är bra på bägge bilarna. Golf R har 340 mm skivor med flytande mono ok, Cupra R har 370 mm skivor (står Audi på dem) med 4 kolvs Brembo ok. Man kan anta att Cuprans bromsar tål mer.
Notering, detta ex av Golf R har främre 2 sektions borrade skivor från ClubSport S. Gör ingen större skillnad på allmän väg jmfr original släta skivor.

Bägge bilarna har påkostad inredning. Multifunktionsratten i Golfen har bättre stöd för telefon + div andra detaljer som är till Golfens fördel.

LED strålkastare är bra på både Leon och Golf på senaste årsmodellen. Den äldre Golf R:en som vi här jämför med har xenon.

Känslan i karossen, typ dörrklang o dyl ganska likvärdigt. Mer tyngd i t.ex. bakluckan på Golfen än Leonen pga att tröskeln är mycket högre i Leonen.

Slutsummeringen lyder Golf R -14 håller än idag vad den lovade vid lanseringen, en mer allround artad bil. Cupra R 2018 är lite mer track day inriktad men funkar alldeles utmärk som vardagsbil, sportigare med de för och nackdelar det för med sig.

Då Cupran inte gått så många mil så har vi inte testat outputen på fullvarv. Det får vänta tills den gått c:a 100 mil.

/Peter

vfr
2018-10-28, 14:05
Kul med en liten resumé på första intrycken med nya bilen. :)

BjornL
2018-10-28, 18:50
Trevligt med en jämförelse [emoji106]

bmptsi
2018-10-30, 09:17
Ja det är liknande intryck jag oxå haft när jag jämfört min med golf r och även med Cupra st 4wd. Största förbättringen jag gjort var att byta hela undre motorbussningen/fästet. Den hade tendens till att slå hiskeligt i framvagnen annars när man drog på när det var fuktig väg.

anri52
2018-10-30, 14:59
Vill ha faktorn är stor på denna edition modell:)Peter eller någon annan är det bara manuella som kommit till Sverige?
Skulle gärna vilja ha dsg nästa gång jag byter bil har sett att Cupra R finns med just dsg utomlands men inte här i Sverige.
Hur som helst bilen är grymt fin.

Peter-C
2018-10-30, 18:55
…….är det bara manuella som kommit till Sverige?......

Sverige har blivit tilldelade ganska många, 30 st har jag hört. T.ex. England endast 24 st som alla blev bokade.
De annonser jag sett i SE sedan sensommaren, säg 6 st, har alla varit manuella bilar, "Pirineos grey" blank eller "Midnight black". Lär finnas i matt grå fast ej i SE.

/Peter

Särås
2018-10-31, 10:01
Jävligt fet bil och tvivlar att Du kommer bli missnöjd.

Men antar att det inte blir nån BugRun körning 2019 för Dig? :confused:
Men klubben har väl öppna hjärtan för övriga VAG syskon för övrigt?

Peter-C
2018-10-31, 12:08
Jävligt fet bil och tvivlar att Du kommer bli missnöjd.

Men antar att det inte blir nån BugRun körning 2019 för Dig? :confused:
Men klubben har väl öppna hjärtan för övriga VAG syskon för övrigt?

Den känns väldigt bra!

BR 2019. Tyvärr så är svaret nej, det är inte en VW. Det är ju negativt. Har kört där de sista åren…. Jag har ju en Alltrack Golf men den får nog hålla sig utanför banan :).

VWCS kontra VAG syskon. Det är något vi diskuterat i styrelsen och har kommit fram till att vi är helt öppna för övriga VAG märken. De är ju väldigt lika, särskilt när man går ner på artikelnummer nivå ;).

/Peter

mangewide
2018-10-31, 13:56
En sån här är det du köpt?. :)

Den är ju JÄTTE hög på dessa bilder?!, är den så din oxå?. Ser bra mkt högre ut än min GTI med samma spec på hjul :confused:

https://www.blocket.se/varmland/Seat_Leon_Cupra_R_2_0_TSI_310_82152356.htm?aw=1

anri52
2018-10-31, 14:57
En sån här är det du köpt?. :)

Den är ju JÄTTE hög på dessa bilder?!, är den så din oxå?. Ser bra mkt högre ut än min GTI med samma spec på hjul :confused:

https://www.blocket.se/varmland/Seat_Leon_Cupra_R_2_0_TSI_310_82152356.htm?aw=1

Kolla Peters bil/ bilder den är inte hög :)

BjornL
2018-10-31, 19:14
Det ser lite underligt ut. Kan de ha kvar transportgummin?

Peter-C
2018-10-31, 19:46
Det ser lite underligt ut. Kan de ha kvar transportgummin?

Tror det är så. Demobil med extra hård framfjädring....

mangewide
2018-11-01, 06:38
Tror det är så. Demobil med extra hård framfjädring....


Ääää, inte kan de ha misshandlat runt den som en Demobil med transportgummina i?!?!...:)

för övrigt jäkla läcker bil!. Då få lägga upp nått filmklipp!. De ska ju låta gott! :)

Peter-C
2018-11-13, 17:16
Dessa fälgar är sååå fina, vem tillverkar dessa då?

Nu har leveransen kommit.

Det är Mapsa, dimension 8x19 ET 40

Mapsa - Fabricamos llantas de aluminio para automóviles y vehículos comerciales :D.

Mao en Spansk automotive-leverantör /tillverkare av alu fälgar.

/Peter

anri52
2018-11-13, 19:10
Ok tack för svar! Grym bil hoppas du blir nöjd

wibmag
2018-11-19, 21:02
Grattis till nya bilen!


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

CupRacing
2018-11-22, 11:47
Har du möjlighet att väga fälgarna ? :)

Peter-C
2018-11-22, 12:11
Har du möjlighet att väga fälgarna ? :)

Bara inkl sommardäck conti sports contact 5p....

mangewide
2018-11-22, 12:17
Bara inkl sommardäck conti sports contact 5p....

Aha, den kommer inte med "bättre" däck från Fabrik?. Tänkte detta är ju lite av en skrytbil från Seat.

Kör själv med Conti 6 och de är ju snabba och mjuka som gummi...;)

Peter-C
2018-11-22, 12:34
Aha, den kommer inte med "bättre" däck från Fabrik?. Tänkte detta är ju lite av en skrytbil från Seat.

Kör själv med Conti 6 och de är ju snabba och mjuka som gummi...;)

Helt rätt. Har läst att 5P har vissa brister bl.a. veka däcksidor. Har ej märkt av det men det gör man inte i normal trafik. Annat är det på "bandagen"...:). Kommer att byta dem till Conti 6 till våren om jag inte kommer på något bättre alternativ. Det beror på vad som dyker upp på marknaden.
Det blir nog inte Michelin PS4S. De var bra en period innan skuldrorna blev för slitna (har vi diskuterat i annan tråd :))

/Peter

EDIT Blev ändå PS4S till slut.

Marcus
2018-12-19, 14:50
https://youtu.be/qMmiEYP96GE?t=851

wibmag
2019-02-02, 17:15
Peter, Michelin Sport Cup skulle nog fungera, åkt med några gånger i grannens Corvette Z06, kan säga att greppet är nära nog ofattbart, bilen med för den delen....har aldrig haft sådan dödsångest....


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Peter-C
2019-02-02, 17:46
Peter, Michelin Sport Cup skulle nog fungera, åkt med några gånger i grannens Corvette Z06, kan säga att greppet är nära nog ofattbart, bilen med för den delen....har aldrig haft sådan dödsångest....


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Hej Magnus.

Har beställt Michelin PS4S häromdagen. Tror dessa blir bra. Hade dem på min fd Golf 7R. Blev lite väl slitna på skuldrorna. Cupran har -2 grader i camber (har jag läst) vilket ändrar förutsättningarna. Den mer aggressiva cambern syn tydligt med blotta ögat när Golf R / Cupra R står bredvid varandra :).

Cup 2 är säkert kanon på torrt underlag med lär ha klent mönsterdjup samt kort varaktighet så jag valde ej dessa. Tveksamma när det blir lite kyliga samt i väta (har ej haft dem själv). Passar bra på en Z06 :D:D.


/Peter