handdator

Visa fullständig version : Dålig/ryckig tomgång på Polo 1.4 FSI -03



piercing83
2018-10-22, 17:59
Hej gott folk!

Köpte mej en billig Polo 1.4 fsi -03 av en polare, motorlampan har lyst 4-5år och han har släckt lampan innan besiktning sen tändes den igen efter 1 mil typ. Läste av felkod med vag läsare och fick kamaxelgivare och dålig tomgång. Hade googlat innan så visste om problemet med sträckta kedjor. Kedjan va sträckt ca 5mm. Bytte kedja och startade bilen å då slocknade motorlampan. Vi raderade felkoderna och inga nya felkoder dyker upp. Problemet är nu att den går dåligt på tomgång för det mesta, 3 av 5 gånger jag stannar så går den ner för lågt och blir ryckig. När jag startar den så måste jag ge den lite gas annars dör den efter 1-2sek. Den går hur fint som helst i högre hastighet, inga andra missljud heller.

Använde inte specialverktyget för att låsa kammarna MEN dom där små hålen står i lika läge som både bilder och videos jag har kollat på. TDC kollades via hålet där man ser vevstaken och även en sticka ner i 1:a cylindern. Kammarnas läge när verktyget ska in är spänningslösa och stämmer överens med bilder/videos. Vevade runt motorn flera varv utan konstigheter efter kedjan va monterad. Så att den har hamnat i fel läge känns osannolikt?

Vad har ni för tips?
Ska byta stift till helgen.
OM någon har ett sådant verktyg https://www.ebay.com/itm/VW-Audi-Skoda-1-4-1-6-FSI-TSI-TFSI-Engine-Timing-Chain-Tool-T10170-T10171-T40011-/253168632638
att låna ut så hade de varit toppen så kan jag helt utesluta detta.

Mvh

a128
2018-10-22, 18:15
Sot i dessa mototrer pga. adirektisprutning är inte ovanligt, bör köras på 98 oktan, men 95 oktan och en redig sup E85 för 50-100:- kan köra underverk, man ska inte fega för att varva ur motorn till varvstoppet när den är varmkörd då och då

men kammarna läge bör undersökas och verifieras med det nämda specialverktyget

:)

piercing83
2018-10-22, 18:18
perfekt då tanklampan tändes igår, 10l 95 å hur mycke e85? eller tanka bara 98? å gasa ur den?

egr ventilen va mycket sotig när den va borta.

a128
2018-10-22, 18:22
Ni nämner sotig egr ventil vilket kan vara bidragande orsak till dålig tomgång, tag ca 5-10 liter E85 resten BF95, E85 har av nartuliga skäl mycket lågt svavelinnehåll = mindre sotning

piercing83
2018-10-22, 18:31
Tack! ska prova detta. Hon som hade den innan körde bara till jobbet för det mesta, ca 6km tur å retur, kanske kan bidra till sotning?

a128
2018-10-22, 18:49
Ja en så kort sträcka kan vara en bidragande orsak

Megapolaren
2018-10-23, 10:15
Jag har tidigare haft en Polo 1,4 FSI. Instabil tomgång är som redan nämnts ett välkänt problem. Rengöring av gasspjäll/EGR-ventil brukar lösa det hela.

Denna motor ska gå på 98-oktan. När jag köpte min vid 5 000 mil på mätare hade förra ägaren precis rengjort gasspjället på verkstad för flera tusen kronor, han hade hört på 95 oktan. Jag körde därefter ytterligare 7 000 mil på 98 oktan och problemet återkom inte. Motorn går väldigt rått på 95 oktan. Samtidigt är motorn inte godkänd för E10 bensin, så jag tror att man ska vara försiktig med inbladning av E85.

piercing83
2018-10-27, 21:31
Nu har jag bytt stift, rengjort map sensorn, egr och spjällhuset utan resultat. Körde 18mil igår till min kompis jag skruvar hos och det finns inte 98 där jag bor så fick bli 95 å en skvätt e85, tankade i lite 98 vpower i norge å ska tanka det igen på hemvägen. Den går fint när den e kall, ligger strax över 1000rpm
Sen droppar den ner å pendlar mellan 620-700. Inga felkoder. Nått jag reagerar på är när jag drar bort vakuum slangen till tomgångs stabilisatorn så händer inget. Några mer förslag?

Megapolaren
2018-10-30, 08:48
Nu har jag aldrig rengjort gasspjället själv men som jag förstår det så är det "ett måste" att hela spjället demonteras för att rengöringen ska bli komplett - d.v.s det är ett rätt stort jobb (som förklarar den höga verkstadskostnaden).

Men det kanske är det du gjort, ett komplett nedmontering med noggrann rengöring?

Jag kan också nämna att det på min fanns en vacumslang i halvhård plast på baksidan motorn (kan tyvärr inte beskriva det bättre än så). Denna visade sig efter mycket noggrann felsökning ha en svårupptäckt skada. Efter byte gick bilen mycket bättre, och inte minst snålare.

piercing83
2018-11-06, 21:39
Har varit i garaget igen, byte av tempgivare funkade ej dock så blåste jag med munnen i en vevhusslang och då pös de ut massa luft genom packboxen till vevaxeln. Kan de va där den suger i sej luft vid gång? Min teori är den att efter en stund vid tomgång så håller sej oljan nere i tråget och gör att luft kan sugas in men vid körning så slungas oljan runt och typ täpper till, ser ju även att de har runnit ut lite olja via axeln. För bilen går ju bra på vägen. Lyfte av oljelocket och drog även ur oljestickan på polarens audi å den fick exat samma dåliga gång på tomgång. Någon vaccumslang på baksidan hittade jag ej.