handdator

Visa fullständig version : Tankmätare Passat B8



Cullberg
2018-10-20, 14:59
Har en fundering kring tankmätaren i min bil. Den började lysa för tankning, hällde på 10L, men fick inget utslag på mätaren så hällde i 10L till. Ändå visar mätaren samma som tidigare...

Passat B8, 2018 med 2.0 tdi. Active Info Display.

Någon som upplevt samma eller har en förklaring?

Mattias
2018-10-20, 16:21
Det låter märkligt, har aldrig upplevt något liknande på min.
Dock så brukar jag tanka fullt, men ska inte ha någon betydelse.

Får du upp någon ny info angående hur långt bilen beräknar att komma på tanken?

walkmann
2018-10-20, 19:00
Samma sak hände mig första trippen med bilen från handlaren. Körde tills det började lysa, tankade bara i 10l för jag skulle ändå ut till jobbet där jag tankar annars.
Gav inget som helst utslag på mätaren samt inga fler km..:confused:

Cullberg
2018-10-20, 21:17
Samma sak hände mig första trippen med bilen från handlaren. Körde tills det började lysa, tankade bara i 10l för jag skulle ändå ut till jobbet där jag tankar annars.
Gav inget som helst utslag på mätaren samt inga fler km..:confused:

Den visade samma som innan, tankade först 10L... Ingen skillnad, stod då på 55km. Tankade 10L till, Fortsatte ticka nedåt från 55km. Hade inte rätt kort med mig, Det var därför jag tankade så "lite", Men det borde fungera ändå?

NissePisse
2018-10-21, 06:00
Ganska vanligt att det finns en minsta volym som man måste fylla för att det ska registreras. Testa själv att hälla i tio liter i en sjuttioliters tank som har motsvarande form. Inte mycket höjdskillnad...

Förmodligen så modellerar man återstående volym med hjälp av input från tankmätaren.

Varför man gör så är förmodligen för att slippa felaktig tankvolym om du tex parkerar i en backe.
Den skillnaden som lutningen orsakar på nivåmätningen vill man inte ska påverka uppmätt tankvolym.

rixpucko
2018-10-22, 08:04
Vet att när bilarna är nya, måste man tanka fullt första gången för att den skall "kalibreras in" så den vet vad som är fullt. Där av inget utslag när man fjuttar i 10l åt gången.

Samt att bilen måste vara avstängd när man tankar, annars registrerar den inte tankningen.

KernelOkey
2018-10-31, 14:24
Blir bara så på min om jag har bilen igång när jag tankar

candyweiss
2018-10-31, 15:42
Blir bara så på min om jag har bilen igång när jag tankar
Har tankat min Tiguan -17 flera gånger med motorn igång, inga problem med tankmätaren.