handdator

Visa fullständig version : ( 2018 ) Regenerering av DPF...



2stroke
2018-10-16, 15:09
( 2018 ) 2,0 TDI där motorlampan lyser i princip konstant.

DPF larmar typ hela tiden och VAG verkstaden säger att det beror på
för korta körningar så att inte Regenereringen kommer igång alternativt inte hinner gå färdigt
och att det bara är att köra på så.
...Visst kan det ju vara så, men ska man verkligen acceptera detta på en NY bil ? :confused:

Borde innebära betydligt större risk för haveri på DPF och/eller EGR-kylaren.
Detta då systemet troligen tar stryk av att inte regenereras.

Vet att det finns mirakel medel att hälla i tanken som sänker temperaturen då regenerering startar,
men ska detta verkligen behövas på en NY bil ? :confused:

Makke
2018-10-16, 15:11
Hur långt hade den rullat när lampan tände sig första gången?

2stroke
2018-10-16, 15:25
Nu har bilen snart rullat 1000 Mil,
lampan tändes första gången redan någon vecka efter att bilen hämtades ut.
Hur många mil vet jag inte.

BjornL
2018-10-16, 18:47
Kör du bara väldigt korta sträckor? Har du testat att köra lite längre? Har för mig att man rekommenderas jämn fart över viss hastighet i typ 4 mil för att åtgärda något liknande på en annan modell.

2stroke
2018-10-16, 19:15
Kör du bara väldigt korta sträckor ? ...Min systers bil :cool:

Marcus
2018-10-16, 19:37
Hjälper inte med problemet nu, men om hon bara kör korta sträckor så kanske hon bör överväga att byta bilen mot en med mindre bensinmotor? En 2,0 TDI är gjord för många-långa-snabba-mil och hårt arbete... För fortsätter hon köra så som hon kör kommer hon nog få problem med det motorvalet...

Danne213
2018-10-17, 16:51
Fick samma på min Transporter -15. Den har gått korta sträckor sista tiden, bara ut på E4:an 4:e växeln över 70 kmh i 15 minuter.

Sen får det bli "Nöjeskörning" längre sträckor på helgen annars kommer det väl förmodligen gegga ihop där inne.

Inte bara fördelar med att ha korta sträckor till jobbet.