handdator

Visa fullständig version : Övertryck i tanken Passat B8



GTI-nissen
2018-10-14, 09:06
Är det normalt med att det alltid är övertryck i tanken? Varje gång jag ska tanka så kommer det en pys.

Ofta händer det vid St1 och där kan man ju iofs pysa ut gaser har jag sett på reklamen. :o

pudas
2018-10-14, 10:03
Skulle kunna tro att det snarare är tvärt om, ett lågt undertryck i tanken. Ger också ett pys ljud!

henca
2018-10-14, 12:31
Eller om det inte är ett lågt undertryck kan det också vara ett högt undertryck... När jag för många år sedan köpte en Audi A4 hade jag samma fenomen med pysande ljud. Det gick inte heller att få i särskilt mycket bensin i tanken. Det visade sig att tanklocket blivit utbytt mot ett lock utan ventilation och när bilen kördes och konsumerade bensin blev det vakuum i tanken som tryckte ihop tanken.

m v h Henrik

GTI-nissen
2018-10-14, 14:15
Jag kan nästan svära på att det är övertryck, men undertryck är ju mer logiskt.
Jag kollade nu men det var varken eller. Tanken är iofs full.

Får kolla igen när den är tom (om ett par veckor)

Peter-C
2018-10-14, 17:51
På våra mk7 golfar(-14/-18) bägge bensinbilar med EA888 motorn (som du också har) är det mestadels tryckskillnad när jag öppnar locket.

Kollade just:

Bil 1. Stått still c:a 30 timmar ute, 20c, 70% full tank. Höll näsan vid locket, öppnade - kom en pys-suck samt bensindoft.
Bil 2. Stått still c:a 25 timmar ute, 20c, 80% full tank. Höll näsan vid locket, öppnade - kom en pys-suck samt bensindoft.

Det som jag tidigare bedömt som undertryck (då skulle man knappast känt bensindoft) kan ha varit övertryck.

Detta blir vi inte mycket klokare av. Man får nästan håll en tunn bit "silkepapper" över locket för att se vilket håll det blåser för att kunna avgöra vilket det är. Försent för min del, har ju redan förbrukat mina tryck idag :D :D.

/Peter

BjornL
2018-10-14, 21:40
Jag brukar ha detta fenomen på min R. Man kan även höra ett rejält bubblande ibland när man har parkerat och stängt av. Jag tror aldrig jag varit med om det på frugans 1,2a.

MickeR
2018-10-14, 22:33
Samma pys på min R. Tycker det luktar lite gott när man står och ska få i V power :D

GTI-nissen
2018-10-14, 22:53
Man kanske kan hålla en tändsticka intill när man öppnar locket för att se vartåt det blåser......

Fast jag är lugn nu när fler med denna motorn har samma fenomen. Fenomen alltså, inte fel. :-)

Falcor
2018-10-15, 07:43
Ska försöka komma ihåg att kolla nästa gång jag tankar....blir väl nån gång under November eller kanske tidigt i December.