handdator

Visa fullständig version : Golf -88 skuttar. (GX/RP)



Kelso
2007-09-27, 22:52
Min kompis Golf -88 med 90hk-motor, förgasare har börjat skutta och hacka. vet inte om de är en GX eller RP. va tidigare bara när man skulle iväg men nu även när hon körde på motorvägen. har inte kört bilen själv än. nån som har nått tips på var jag kan börja kolla? förgasarfoten? pumpen?

Kelso
2007-09-28, 12:08
Nu är jag helt säker på att det är en RP. GX har väl K-Jet? Så det jag lurar på är förgasarfoten, soppafilter, soppapump och täta munstycken...vad tror ni?

Bastard66
2007-09-28, 15:13
Nu är jag helt säker på att det är en RP. GX har väl K-Jet? Så det jag lurar på är förgasarfoten, soppafilter, soppapump och täta munstycken...vad tror ni?

kolla filter samt förgasarfoten till att börja med.. kostar inte många kronor. Finns billiga på biltema.

vw-power
2007-09-28, 17:49
Nu är jag helt säker på att det är en RP. GX har väl K-Jet? Så det jag lurar på är förgasarfoten, soppafilter, soppapump och täta munstycken...vad tror ni?

Om det sitter en Kat, under bilen så
är det en RP...
när rycker den?? bara när den är kall, när den är
varm, jämt??

rycker den hela tiden eller bara vid gaspådrag??
förgasarfoten är nästan bara att glömma, då den suger
fast hela alltet när du kör, är den sönder så dör den i vissa fall
när du svänger kraftigt, och det lucktar soppa inne i bilen..

Kelso
2007-09-28, 20:51
hm. som jag förstått det är det vid gaspådrag den rycker. men även på motorvägskörning och där kanske inte är några kraftiga accelerationer direkt... luktar ingen soppa vad någon känt. däremot tror jag den gula lampan har en tendens att tändas i kurvor...

Passat R
2007-09-28, 23:05
hm. som jag förstått det är det vid gaspådrag den rycker. men även på motorvägskörning och där kanske inte är några kraftiga accelerationer direkt... luktar ingen soppa vad någon känt. däremot tror jag den gula lampan har en tendens att tändas i kurvor...


Prova byt den blåa tempgivaren på toppen Artnr: 025906041A

Kelso
2007-10-01, 12:37
Nu har jag själv varit med om det. Och det uppträder precis som om man har lite gas på 1:ans växel och släpper gasen. Motorbromsen griper in rätt hårt...Men i denna bilen händer det inte bara på 1:an...har kollat förgasarpackningen. Verkar inte va något fel. bara att kolla vidare. Kanske tändkablarna? Läst om någon här som haft problem med det på en RP.

Davidio
2007-10-02, 07:36
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=2445

Kelso
2007-10-06, 21:28
försökte byta den blå givaren idag. men den fanns inte...men om jag fattat det rätt så finns det en blå modell och en vit modell...och den vita finns i denna motorn...kan det va så att den har samma funktion som den blå? Den är ju ganska billig så enkel att börja med...

Kelso
2007-10-10, 09:45
alltså. har serieösa problem. Det finns ingen tempgivare som passar i motorn! Varken vit eller blå! Vad är det då för motor? är jag helt ute och cyklar? Eller sitter den kanske på ett helt annat ställe jmf med var den sitter på min PG?

Är i stort behov av hjälp!

Davidio
2007-10-10, 10:13
på min RP sitter den blå tempgivaren mitt på motorn "nerstucken" i en anslutning till en kylarslang som går mellan motorn och kylaren, sitter två givare på rad där om jag inte misstar mig varav en av dem är den blå och en till under som är svart(?).

vw-power
2007-10-27, 20:40
jag kan medela att det absolut inte är tändkablarna
som är dåliga, då det är kopparkablar,
men däremot så kan du kolla om det kanske är tändHATTARNA
dom kan det bli fel på men inte kablarna...

du säger att motorlampan tendenslyser, kolla
gasspjällpotetiometern, det går en vakuumslang
från fördelaren till den, kolla så den slangen är
som den ska alt. sitter på plats!!

åk till VAG och kolla om dom kan ta blinkkoder på bilen.
då får du fram vad det kan vara för fel!!

lycka till

Kelso
2008-02-17, 12:36
ok. tändkablarna är bytta och då även hattarna givetvis. ingen förbättring. Kan det va lambdan som spökar? har inte kollat tråden här på länge. Bilen har funkat till och från. oftast inte...

har en idé om att det kan va choken som spökar kanske? som jag fattat det sitter det nån bimetal i den som ska justara mha värmen. Kan inte va så att den är kass och ger lite konstigt med soppa?

Davidio
2008-02-17, 17:26
gör som mig, sälj bilen och köp en Toyota istället :-)

mellowd
2008-02-17, 17:36
brosan hade samma problem. Där stod tändningen galet.
Blir bilen varm väldigt fort?

Kelso
2008-02-17, 18:56
brosan hade samma problem. Där stod tändningen galet.
Blir bilen varm väldigt fort?

aha. vet inte om den blir varm snabbt, men när den blivit varm så försvinner det mesta av ryckandet...mest när den är kall det är så. och då är det ordentligt...går knaptt att ta sig fram...

NeXeN
2008-02-17, 20:30
vad är den svarta och den vita tempgivarna till för på RP motor?
Min jetta är oxå konstig vid gaspådrag/motorbroms!!

NeXeN
2008-02-26, 12:54
Hur ställer man in tändningen på en RP motor?

ska man ta bort den blå tempgivaren och varva 2000varv?

skulle det funka att ställa in tändningen med en sån här från biltema?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=508&iItemId=134400

Kelso
2008-02-26, 17:57
hehe. jag har samma fråga :)
sen är det lite skumt för den gick ganska bra när det va varmt ute...kan tändningen va så beroende av yttertemperaturen? Jag är lite inne på att det är choken som krånglar. Tydligen drar den extremt mycket bensin så länge den hackar sig fram. Känner mig helt lost...men ska titta mer på det i veckan

onk
2008-02-26, 18:22
Min jetta med gz motorn är oxå så där skum..

Har man bara lite gas och ska gasa iväg litegrann så brukar den rycka till som fan.
Detta händer nästan bara när den är kall.

Och jag har ingen förgasare som kan paja och tändningen står rätt!

Ska prova att byta lite givare tror jag..

Kelso
2008-02-26, 18:29
Min jetta med gz motorn är oxå så där skum..

Har man bara lite gas och ska gasa iväg litegrann så brukar den rycka till som fan.
Detta händer nästan bara när den är kall.

Och jag har ingen förgasare som kan paja och tändningen står rätt!

Ska prova att byta lite givare tror jag..

Alltså det är ju svårt att beskriva med ord...men denna skuttar inte litegrann om man säger så...går typ inte att ta sig iväg. och har man inte ganska högt varv så dör motorn.

Kelso
2008-03-01, 19:32
imån ska jag kolla mer på bilen. ska byta lambdan. eller i alla fall mäta upp den. bör väl gå att göra. sen blir det väl till att titta på kontakter jordpunkter etc. funderar på om det kan va choken som krånglar. nån som har fler idéer på vad som bör kollas?

Kelso
2008-03-02, 23:04
sitter ju ingen choke på en monojet :) hade loss spjällägesgivaren och rengjorde den. rengjorde även alla andra kontakter. mätte upp lambdan. den funkade. bilen gick bra på vägen hem, men den är lite skum. har man varit på och pillat på den så går den bra en dag eller så. sen är det tillbaka till samma...får väl se hur det blir denna gången.

bladegash
2008-03-03, 19:37
Skriv gärna om du hittar felet, jag har samma fel på min Jetta.

Kelso
2008-03-04, 09:03
pga tidigare nämnda anledningar så är jag inte säker på att jag löst problemet än men den går i alla fall fortfarande bra. Det jag tror löste det (om det nu är löst) var att jag rengjorde spjällägesgivaren. Resten jag gjorde var bara att rengöra kontakter med elektronikrengöring. och det är dessutom gjort innan utan resultat...

Kelso
2008-03-05, 08:21
så länge höll det. idag när hon skulle köra till jobbet så började den gå illa igen. dog tillslut i en kurva. bara för att jag hörde ordet kurva så tänker jag på packningen till insuget...men frågan är om det är den. hur funkar tomgångsventilen på en monopoint?

Putte_70
2008-03-31, 18:28
Lånar lite av tråden här eftersom styvfarsan har ungefär samma problem med sin Golf Cl. Den dör vid gaspådrag, alltså om man ger full gas från stillastående så är det som om den bara dör. Ryker lite svart med när man fullgasar (Går fett eller?) Men gasar man lite lugnare så går den fint, lite ryckigt. Har bytt fögasarfoten, fördelare, rotor, stift och soppafilter. Vad mer kan man kolla upp på den??

Kelso
2008-04-01, 11:29
Det verkar faktiskt som att det löste sig av att jag rengjorde TPS'en. den har tydligen hoppat till en gång efter det och sen gått perfekt. verkar inte va riktigt samma symptom du har putte men kanske värt att prova.

EDIT: går tydligen inte bra när det är kallt...

johan69
2009-10-31, 09:59
min jetta-91 går tokfett..hoppar å skuttar..tar sig knappt fram...har byt blå givaren, kollat tänding,bytt stift,kablar,lock,rotor..tillo med hela monojeten ifrån en bil som gick bra....VAD E FELET??