handdator

Visa fullständig version : Startspärr ?? vw-passat startar ej



Gunnar123
2018-09-22, 15:43
Hej på er..

Den gula nyckelsymbolen har tänds på instrumentpanelen (fast sken slocknar efter några sekunder) Det går inte att starta bilen, men den startar om man rullar igång den. Batteriet säger 12,6 volt och 13,7 när motorn är i gång.
Jag tycker mig höra att det klickar någonstans under bilen när jag vrider på tändningsnyckeln. Kan det vara startmotorn som gett upp ??

Jag börjar så här så får vi se om det kommer några glada förslag :)


MVH
Gunnar

Pelk
2018-09-22, 22:23
Har du testat med nytt batteri? Jag är inget proffs, men det känns som låg spänning. Och när batteriet är trött brukar det ske mystiska saker.


__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

Gunnar123
2018-09-23, 09:21
Tack för svaret.
Jag testar med ett annat batteri,, sedan blir det väl att läsa felkoder :)

/Gunnar

Gunnar123
2018-09-23, 17:17
Hej igen,, det blev ingen skillnad med ett annat batteri:(

Någon som har tips på vilken felkodsmätare som passar till Passat 1,8t -98

Mycket tacksam för alla tips jag kan få :)

//Gunnar

Sn00k
2018-10-01, 23:27
Kan vara en dålig jordkabel till motorn, alt. Dålig + till startmotorn, men alltsomoftast så är det solenoiden i startmotorn som kärvar.. lokalisera startmotorn och främst den mindre runda delen som sticker ut ifrån denna, solenoiden, sätt en spärrskaftsförlängare emot denna och knacka till rätt hårt med hammare/slägga eller dylikt så det blir vibrationer i den.. efter detta så provar du vrida på nyckeln igen.. proceduren kan behöva upprepas några ggr.
Kan funka några veckor/månader till efter detta, men startmotorn bör bytas ut inom kort.