handdator

Visa fullständig version : Ta bort ljusövervakningen på en Passat B7 årsmodell 2013?



fear50
2018-09-20, 22:06
Är det möjligt att gå in och stänga av canbus ljusövervakningen i en passat B7 årsmodell 2013?


Ändrade rubriken till något bättre istället för "Ta bort canbus". Precis Andreas skriver så har det inte så mycket med CANBUS att göra. /Moderator

a128
2018-09-20, 22:09
???

Canbussen är kommunikationen mellan bilens alla moduler, om du vill sänka rutan i passarerardörren, från förarsidan blir då omöjligt om man ta bort canbussen

fear50
2018-09-20, 23:13
aha okej ja jag e inte så bra på det där. Men går det att stänga av vissa saker då som t.ex dimljus eftersom jag vill montera i led dimljus

a128
2018-09-20, 23:25
Det det handlar om är att deaktivera glödtrådsvakten, evt. kan man progga bort varningen i kombi-instrumentet

sen kanske det inte är så lämpligt att byta från halogen till led I befintliga halv och/eller dimljusstrålkastare, detta lär inte fordonsinpektörerna gilla, utan det är ubyte av komplett E-godkänd insats som gäller

:)

fear50
2018-09-20, 23:37
jaja det där vet jag o förstår, byter bara tillbaka till halogen vid besiktning som man alltid gjrt förr

a128
2018-09-21, 10:36
Vinner man något på att ha starkare dimljus ? är det inte bättra att sätta dit extra helljus ock konventera dessa ?

fear50
2018-09-21, 11:07
Jasåklart man vinner mera ljus på sidorna, led dimljusen lyser opp ganska brett åt sidorna på en mörk skogsväg t.ex och så är det snyggt. Men nu var det inte frågan utan om man kan stänga av ljusövervakningen på t.ex dimljus delen.
Annars finns det juh dimljus med inbyggd canbus error så att säga men dom e väldigt dyra. Annars får man väl montera in sånt där motstånd i värsta fall som finns att köpa men skulle vara bra att slippa extra kablage.
Sen va är det som gäller går det att köra H8 H11 stpr ju oftast samma på dimljusen dessa socklar. Är dom helt lika eller vad skiljer dom åt? Jag var till bilmetro o frågade dom sa det satt H8.

vfr
2018-09-21, 13:44
Dimljus vid annat än svår dimma är i princip helt meningslöst. Dom lyser såpass nära bilen att även om du ser något så hinner du inte väja. Och det gäller naturligtvis även vid sidan av vägen för ev. djur.

Det finns två bra användningsområden för dimljus. I tjock dimma där man tvingas sänka hastigheten och köra utan havljus för att det bländar, och som DRL på dagtid om man t.ex har xenonljus som man annars sliter onödigt på.

fear50
2018-09-21, 20:58
MEN Herregud håll er till frågan istället o skit i va jag vill se eller inte se eller om det är för att det är snyggt bara..... Jag ser fasen så mycket bättre med dimljus när jag kör sakta på en skogsväh mitt i sommarkvällen eller på vintern när jag e på väg till min favvosjö för att fiska... Då tänder jag upp dimljusen oavsett punkt slut
Nu är det Ta bort ljusövervakningen på en Passat B7 årsmodell 2013? som är frågan o inget annat tack