handdator

Visa fullständig version : Chippa Passat R36...?



Flurp
2018-09-12, 14:20
Hej!

Jag har försökt hitta en liknande tråd men inte hittat någon.
Är det någon som chippat sin Passat 3C R36?
Om det är någon som har det skulle jag vilja veta om;

1) Var det värt pengarna?
2) Vad kostade det?
3) Vilket företag utförde det?
4) Gjorde du en steg 1 eller steg 2 trimning? (bara chippa eller cat-back och luftfilter?)

Mvh
Flurp

fear50
2018-09-12, 18:05
Va e det för årsmodell du har då?

Crille82
2018-09-12, 19:15
Va e det för årsmodell du har då?

Fanns mig veterligen bara i en version på 300 hk (BWS-motor) årsmodell 2008-2010, så det borde inte ha någon betydelse.

Vad det gäller att uppdatera en icke överladdad motor generellt så är vinsten ofta bara att beteckna som placeboeffekt. Effekt och vridmoment ökar kanske ca. 5%, knappast något som känns.


Lägga 15-20´ på uppdatering, avgas och luftfilter är knappast värt pengarna. Skulle personligen kanske lägga lite pengar på att fint avgassystem för ljudets skull i så fall.

Mex165
2018-09-12, 20:32
Jo, du märker skillnad, men vi tar 4900Nok för detta... Å riktigt sååå stor skillnad blir det inte (såklart man jämför med turbomotorer!).
Har inte optimerat någon R36, då "alla" kör diesel-Passat i detta landet :(

https://www.sedox-performance.com/tuning/cars/volkswagen/passat-b6/3-6-fsi-300hp-350nm

candyweiss
2018-09-12, 21:02
Hej!

Jag har försökt hitta en liknande tråd men inte hittat någon.
Är det någon som chippat sin Passat 3C R36?
Om det är någon som har det skulle jag vilja veta om;

1) Var det värt pengarna?
2) Vad kostade det?
3) Vilket företag utförde det?
4) Gjorde du en steg 1 eller steg 2 trimning? (bara chippa eller cat-back och luftfilter?)

Mvh
Flurp
Ursäkta min okunskap och offtopic, vad står 3C för?

candyweiss
2018-09-12, 21:07
Dessa ska vara duktiga på att motoroptimera, använder programvara från Celtic Tuning.

http://www.gdmperformance.se/trimsatser/872-volkswagen-passat-b6-14-tsi-122hk-2008-2011.html?search_query=R36&results=1

Iofs en bit att köra till Vallåkra :)

Mex165
2018-09-12, 21:15
3C är B6...

2stroke
2018-09-13, 00:13
Hej!
Är det någon som chippat sin Passat R36 ? :confused: För ett par år sedan så skickade jag en ECU till DNA-Tuning i England tillhörande en Bensin Passat
med icke överladdad motor.
Resultatet blev jag mycket nöjd med.
Kanske inte så stor effekt ökning men en betydligt trevligare karaktär på motorn efteråt :)

Här har du till din R36
10258

Marcus
2018-09-13, 08:22
3C är B6...

Även generation 7 är väl Typ 3C...

MickeR
2018-09-13, 13:00
Jag köpte en ny Passat R36 2010 (B6) som jag hade i 3 år. Bytte till insugskit från EVOMS och Catback system från Baustuck på den.

Några reflektioner:
1. Med insugskit blir en 3.6l VR motor sjukt högljudd på fullgas, jag gillade det, men alla gjorde det inte....
2. Avgassystemet gjorde inte jättemkt extra ljud utom mellan 2700 och 3300rpm (där man ligger i motorvägsfart....)där det blev hemskt mycket drone (resonans) Jag gillade det inte.
3. Effektmässigt så märkets det inte nån direkt skillnad utom de sista tusen varven innan varvbryt. Där blev den lite livligare.

Testade inte chippa, men körde alltid på V-power (99). Om man var tvungen att tanka 95 nån gång när man var utanför sina vanliga tankställen gick bilen rejält mycket sämre. Dessutom rykte bilen lite svart vid fullgas acceleration. Därav har jag svårt att ro att det finns ngt att vinna på att chippa då tändningen verkar högt ställd och att lambda 1 är övergiven på fullgas redan original.

Mex165
2018-09-13, 22:07
Man justerar fler parametrar än tändning, så det är absolut ingen placebo....

Marcus
2018-09-13, 22:09
Både B6 och B7 är påhitt. Typkod är det som gäller egentligen. Men för att det ska bli lättare att förstå utanför den världen så använder man ibland "B6" och "B7" i vardagsspråk. Både generation 6 och generation 7 har typkod 3C. Bokstaven B är helt felaktig i sammanhanget, på alla sätt.

MickeR
2018-09-14, 06:52
Man justerar fler parametrar än tändning, så det är absolut ingen placebo....

Eftersom jag optimerat flera motorer själv via stand alone system blir jag nyfiken. Om bilen redan har en tändkurva på knackgränsen, bränslemängd som är typ 12.5:1, wot trottel och kammarna vridna till Max överlapp, vad ska du då justera för att få 10% mer effekt? Är det insprutningstiden du syftar på (för motorn har ju DI)?

Crille82
2018-09-18, 21:38
Eftersom jag optimerat flera motorer själv via stand alone system blir jag nyfiken. Om bilen redan har en tändkurva på knackgränsen, bränslemängd som är typ 12.5:1, wot trottel och kammarna vridna till Max överlapp, vad ska du då justera för att få 10% mer effekt? Är det insprutningstiden du syftar på (för motorn har ju DI)?

Hur var det nu Rikard? Du skriver i var och varannan tråd och framhäver gärna de produkter du själv marknadsför, men när det kommer djupare tekniska frågor så har du tydligen inga svar?

Mex165
2018-09-19, 07:44
Har kanske lite annat att göra än att tillfredsställa okända människors funderingar!
Dessutom bor jag inte i Sverige, så att jag skulle tjäna något på detta är det kanske bara du som tror!

Att detta forum dessutom var ett enda stort test, gör detta forum ganska ointressant för mig som endast hjälper och informerar!

vfr
2018-09-19, 10:32
Att detta forum dessutom var ett enda stort test, gör detta forum ganska ointressant för mig som endast hjälper och informerar!

Vad menar du? Vadå test? Forumet är permanent.

Flurp
2018-09-24, 10:01
Jag köpte en ny Passat R36 2010 (B6) som jag hade i 3 år. Bytte till insugskit från EVOMS och Catback system från Baustuck på den.

Några reflektioner:
1. Med insugskit blir en 3.6l VR motor sjukt högljudd på fullgas, jag gillade det, men alla gjorde det inte....
2. Avgassystemet gjorde inte jättemkt extra ljud utom mellan 2700 och 3300rpm (där man ligger i motorvägsfart....)där det blev hemskt mycket drone (resonans) Jag gillade det inte.
3. Effektmässigt så märkets det inte nån direkt skillnad utom de sista tusen varven innan varvbryt. Där blev den lite livligare.

Testade inte chippa, men körde alltid på V-power (99). Om man var tvungen att tanka 95 nån gång när man var utanför sina vanliga tankställen gick bilen rejält mycket sämre. Dessutom rykte bilen lite svart vid fullgas acceleration. Därav har jag svårt att ro att det finns ngt att vinna på att chippa då tändningen verkar högt ställd och att lambda 1 är övergiven på fullgas redan original.

Hej Micke!

Tack så mycket för din input!
Kommer jag göra någon sorts korrigering får det bli på avgassystemet, jag tyckte att ljudet var fantastiskt i början, men nu upplever jag att det är aningen lågt. Jag har dock precis fått en dotter så jag kanske få avvakta med denna korrigering en stund. :)
Kör alltid på hög oktan.