handdator

Visa fullständig version : Svenska i RNS315?



vfr
2018-09-08, 13:41
Grannen hemma har en svensksåld Amarok med RNS315-navigatorn. Dock kan han inte välja svenska som språk i den. Det är väl egentligen inget märkligt att inte alla språk finns, men det verkar finnas mer eller mindre alla andra språk i världen utom svenska. Finns det något att göra?

cheba
2018-09-08, 14:39
Det går inte att välja svenska i min RNS 315 heller. Eftersom det är en WRC är ju bilen kanske inte "Sverige-specad" trots att den är svensksåld, men jag skulle tro att det inte spelar någon roll. Jag tror att alla enheter för den europeiska marknaden är samma, och innehåller samma lista med språk. Enligt detta dokument finns det 8 europeiska språk i europeiska RNS 315: https://www.myturbodiesel.com/images/pdf/rns-315-specs.pdf

Visst är det anmärkningsvärt att de nordiska språken saknas men det är nog normalt för den enheten tyvärr.

Det är nog inte tekniskt omöjligt att lägga till språk, när jag googlade lite så såg jag att det på nåt forum talades om någon custom firmware för att installera polska som menyspråk (anmärkningsvärt att även detta saknas från fabrik). Tvivlar dock på att någon gjort en svensk översättning. Sen är det ju alltid en risk inblandad när man flashar custom firmware...