handdator

Visa fullständig version : Fråga angående färddator förbrukning vw passat 3bg b5 -04



DavidTyni
2018-09-01, 22:43
Hej jag har en fråga angående km mätaren som sitter i färddatorn som visar hur många km man tar sig med vad man har i tanken.. min fråga är går dessa att kalibrera i vag com? För min verkar inte alls visa ens nära hur mycket den verkligen förbrukar.. körde för 1 månad sen neråt med bilen då jag bor i Norrbotten då märkte jag att den inte alls visar som bilen drar den kan droppa ner 4 mil när man knappt kört 1 mil för att sen gå upp igen och hålla på så sen när den kommer ner till 170km 180km så stannar den flera flera mil innan den börjar räkna ner igen? Den börjar även att missvisa då den står på tomgång några minuter då kan de gå ner flera flera mil på mätaren då kan den ju inte alls må bra.. någon som vet vad detta är och hur man kan få den mer exakt om den nu går men de tycker jag att de borde göra.. Hade en a4 b6 tidigare med färddator och den var väl inte exakt men den missvisade inte så här mycket.. mvh

vfr
2018-09-02, 08:26
Ser du några konstigheter på tankmätaren vid dessa tillfällen? Jag vet inte om den är inblandad alls i beräkningen av återstående körsträcka, men om den är det såskulle det kunna bero på något knas med den. T.ex att något kärvar eller liknande. Eller om det finnns skvalpskydd som kan lägga sig i mätningen. Bara en vild tanke...