handdator

Visa fullständig version : Hur koppla kylarfläkt med två hastigheter ?



KEJO
2007-09-26, 22:51
Jag har nyss bytt kylare o satt in den stora kylaren från MK med AC.
Fläktkåpa med fläktmotor hittades på skroten ur en passat GT.
Den gamal fläkmotorn hade bara en hastighet om anslöts med jord (brun) och strömmatning ( röd). Strömmen kom från termoswitchen på kylaren som ju bara hade två anslutningar -ut ström till fläkt och In ström från batteri.

Nu är det ju tre anslutningar till fläkten brun = jord, röd svart (hastighet 1) troligen full fart, röd vit ( hastighet 2) .Röd svart kommer direkt från termoswitchen.Denna som ju nu har tre anslutningar , röd = ström in från batteri via säkring , röd svart = ström ut till fläkt , OCH röd vit som dels går till fläkt MEN också grenar sig innan fläktenoch skall anslutas någon annanstans .

Frågan är VAR och VARFÖR ? Har det suttit någon resistor till jord så det blir spänningsfall för att få lägre späning ? Eller någon signallampa i bilen så man vet att fläkten går ?

OSA

Henrik.M
2007-09-27, 18:04
Nu är det ju tre anslutningar till fläkten brun = jord, röd svart (hastighet 1) troligen full fart, röd vit ( hastighet 2) .Röd svart kommer direkt från termoswitchen.Denna som ju nu har tre anslutningar , röd = ström in från batteri via säkring , röd svart = ström ut till fläkt , OCH röd vit som dels går till fläkt MEN också grenar sig innan fläktenoch skall anslutas någon annanstans .

Bilar med 2 hastigheter på kylfläkten har en termokontakt med 3 anslutningar.

Typ av denna sort : http://www.autokatalogen.se/wls/show_article_note.do?id=58743

12v in / Steg1 fläkt /Steg 2 fläkt.

Termokontakten skickar strömmen på olika stift beroende på kylvätske temp.

Ex 85 grader hastighet 1 / 95 grader hastighet 2.

När termokontakten är stängd går ingen ström genom den ut till stiften = fläkten står stilla.

Vill du inte köpa en 3-polig termokontakt utan bara använda din 2 poliga kontakt ,
ta då och koppla "höghastighetskabeln" till termokontakten så går kylfläkten på full plugg.

Kopplas 12v in på ena stiftet och fläktkabeln på andra stiftet.

Fläkten jordas separat. (jordkabeln ska inte till termokontakten).

Vet att på äldre bilar med 1 stegsfläkt kunde ibland jorden vara dragen via termokontakten och strömkabeln direkt dragen på + via en säkring i elcentralen.
Då styrdes fläkten på jordsidan. (Bla min gamla MK1:a hade så).


Frågan är VAR och VARFÖR ? Har det suttit någon resistor till jord så det blir spänningsfall för att få lägre späning ? Eller någon signallampa i bilen så man vet att fläkten går ?
Ang varför den är förgrenad kan jag bara gissa mig fram till.
Men om jag skulle dra till men en kvalificierad gissning , så har den varit kopplad till ac:n.
Dvs AC:n har skickat 12v signal på denna kabel och på det viset startat fläkten när ac:n slagits på......om jag nu fattar rätt att byglingen sitter bakom fläkten.

KEJO
2007-09-29, 18:47
Tack Henrik, jag har en trepols switch och har nog allt klart så långt det var detta med förgreningen som förvirrade mig. Det satt dock ingen AC på den Passat GT jag plockade detta ur. Något annat som matar 12 V på den då ?

Nå jag skall testa få se om det fungerar. Jag hade förut en minsta kylaren 43 cm och den räckte inte till trots 67 grader termostat.