handdator

Visa fullständig version : Rassel i "framvagnen"



Liverpoolarn
2018-08-29, 10:23
Råkat ut för ett konstigt oljud i framvagnen på min Passat 2012 170 TDI Manuell rullat ca 11.000 mil.

Ljudet låter som ett metalliskt skrapande som jag upplever följer hjulets rotation, det skapar alltså inte hela tiden utan det känns som det kommer med visst mellanrum... ibland låter det lite som en fjäder eller dylikt som "doingar" till ibland. Kör jag snabbare så upplever jag inte att ljudet hörs (men svårt att avgöra såklart med tanke på ökat annat oljud), men i låga hastigheter 5-15km/h hörs det väldigt väl.

Min felsökning:
Jag testade att rulla bilen i lätt nerförsbacke sakta och stänga av motorn och lägga ur växeln. Provade att bromsa samt trycka ner/släppa upp kopplingen. Ljudet fortsätter även då... vilket jag hoppas utesluter motor/växellåda/dubbelmassesvänghjul, eller?

Jag tog bort framhjulen (ett i taget) och kontrollerade bromsskivor men kunde inte riktigt se nåt misstänkt. Men jag hade varken bra belysning eller kunskap om det maskinella i detalj.
Det jag noterade var att jag kunde rotera hjulet en bit (växel i)... vet inte om det ska "glappa" på det viset? Eller om det är där jag hittade felet?

Snälla nån som kan ge lite idéer på potentiella felkällor?