handdator

Visa fullständig version : BSR CHIP - Passat B8 TDI 190hk 4-Motion



jorgenkarls
2018-08-28, 10:44
Hej,

Någon som har installerat BSR´s chip steg 1 för ovanstående bil. Jag har tidigare haft Audi som chippats, dock inte av BSR, men har bara goda erfarenheter.

Som jag förstår det så har Passat med 240hk exakt samma motor men biturbo, så att skrämma upp 190hk versionen ska inte vara några problem för motor och drivlina.

Någon som har installerat BSR´s steg 1 chip?

Marcus
2018-08-28, 10:51
Passat TDI 190 och Passat TDI 240 har olika DSG-växellådor, till att börja med. Där den senare givetvis är kraftigare och anpassad för det högre vridmomentet etc. Sen, med "chip" antar jag att du menar mjukvara - BSR erbjuder ju inte fullösningen "box"?

jorgenkarls
2018-08-28, 11:00
Passat TDI 190 och Passat TDI 240 har olika DSG-växellådor, till att börja med. Där den senare givetvis är kraftigare och anpassad för det högre vridmomentet etc. Sen, med "chip" antar jag att du menar mjukvara - BSR erbjuder ju inte fullösningen "box"?

Ja jag menar mjukvara, inte någon box.

jorgenkarls
2018-08-28, 15:27
Jag kollade med BSR nu och deras svar är : Det är ingen risk för motor och drivlina med BSR trim. Vi låter momentbegränsningar för motor och växellåda fungera som de ska.

Mex165
2018-08-28, 19:26
Är inte så insatt i vad BSR har eller gör med sin "mjukvara", men steg 1 brukar vara ganska safe för DSG.
Oftast får man bara lite lägre vridmoment med DSG/automat.
När/om du chippar, så skall den börja dra bättre redan från botten, annars är tuningen inget att ha... :eek:
Fråga om dom vet vid vilka varvtals-intervaller dom ändrar parametrarna :rolleyes:

Kingen
2018-08-29, 00:24
Hej,

Någon som har installerat BSR´s chip steg 1 för ovanstående bil. Jag har tidigare haft Audi som chippats, dock inte av BSR, men har bara goda erfarenheter.

Som jag förstår det så har Passat med 240hk exakt samma motor men biturbo, så att skrämma upp 190hk versionen ska inte vara några problem för motor och drivlina.

Någon som har installerat BSR´s steg 1 chip?

BiTDI 240 och TDI 190 är 2 helt skilda motorer. Det är väldigt många komponenter som är uppgraderade så som kolvar, insug, grövre avgas, större IC etc etc listan är lång. Vill du läsa vad som skiljer de åt så kan du läsa mer här https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://users.telenet.be/veerle_haai/08_A2.2_Eichler_VW_bitdi_2.0.pdf&ved=2ahUKEwi-pYu445DdAhUFkCwKHacvDVQQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw2Zgzdo8MfIXUcQHxA7d2pd

Ang BSR så rekommenderar jag att läsa det finstilta, de är experter på att ta betalt för sånt som ingen annan tar betalt för, t.ex får du bara hjälp i 1 år om du inte betalar för förlängning m.m (deras trimgaranti)

jorgenkarls
2018-08-29, 06:36
BiTDI 240 och TDI 190 är 2 helt skilda motorer. Det är väldigt många komponenter som är uppgraderade så som kolvar, insug, grövre avgas, större IC etc etc listan är lång. Vill du läsa vad som skiljer de åt så kan du läsa mer här https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://users.telenet.be/veerle_haai/08_A2.2_Eichler_VW_bitdi_2.0.pdf&ved=2ahUKEwi-pYu445DdAhUFkCwKHacvDVQQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw2Zgzdo8MfIXUcQHxA7d2pd

Ang BSR så rekommenderar jag att läsa det finstilta, de är experter på att ta betalt för sånt som ingen annan tar betalt för, t.ex får du bara hjälp i 1 år om du inte betalar för förlängning m.m (deras trimgaranti)

Vad skulle jag vilja ha hjälp med efter ett år?

jorgenkarls
2018-08-29, 06:40
Är inte så insatt i vad BSR har eller gör med sin "mjukvara", men steg 1 brukar vara ganska safe för DSG.
Oftast får man bara lite lägre vridmoment med DSG/automat.
När/om du chippar, så skall den börja dra bättre redan från botten, annars är tuningen inget att ha... :eek:
Fråga om dom vet vid vilka varvtals-intervaller dom ändrar parametrarna :rolleyes:

Här är deras effektkurvor: https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3115/volkswagen-passat-20tdi-190hp-2015-2018-ddaa-dfca

jorgenkarls
2018-08-29, 06:52
Jag chippade en Audi A6 för ca 10 år sedan och valet föll på ITSFUN som stod på Elmia och gjorde det till rabatterat pris. På den bilen vart det grym skillnad och de skröt om att det var marknadens bästa chip (ändrad mjukvara).

candyweiss
2018-08-29, 08:32
Jag chippade en Audi A6 för ca 10 år sedan och valet föll på ITSFUN som stod på Elmia och gjorde det till rabatterat pris. På den bilen vart det grym skillnad och de skröt om att det var marknadens bästa chip (ändrad mjukvara).
Håll koll på BSR, dom har 20% rabatt emellanåt på sina trim.

jorgenkarls
2018-08-29, 08:47
Håll koll på BSR, dom har 20% rabatt emellanåt på sina trim.

Japp, och om man åker till en återförsäljare så får man prova mjukvaran under några timmar och är man inte nöjd så återställer de till original.

candyweiss
2018-08-29, 10:02
Japp, och om man åker till en återförsäljare så får man prova mjukvaran under några timmar och är man inte nöjd så återställer de till original.
Kanon, hade jag inte en aning om. Väntar på BSR om vad dom får fram till min bil, finns ingen optimering från än (Tiguan 2.0tsi 180hk).

Joel P
2018-08-29, 10:10
Har bra erfarenhet från Autotech. Dom har nu 20% på alla programvaror. Körde med deras APC i vår tidigare volvo v70 2.5ft och gav 300hk med etanol, det gav alltså +100hk & 170Nm mot orginal så där var det en helt galen skillnad.

För en TDI 190hk 4m DSG MY18 ger ca +30hk & +70Nm mot orginal. Säkert märkbart men det blir ingen raket av bilen.

Vet inte hur duktiga dom är på dieselbilar?

Mex165
2018-08-29, 17:18
Kanon, hade jag inte en aning om. Väntar på BSR om vad dom får fram till min bil, finns ingen optimering från än (Tiguan 2.0tsi 180hk).

Det är helt normalt att man erbjuder kunden att återställa från tuning tillbaka till original, om kunden ej är nöjd.
Men många som chippar sina bilar har ingen koll på vad dom får för programvara i sin bil...
Det är också väldigt många som inte heller VET hur man "mappar" motorer = missar många väldigt viktiga parametrar...

Men vi har fil till din Tiguan, så det har säkert alla andra också :)

https://www.sedox-performance.com/tuning/cars/volkswagen/tiguan-ii/2-0-tsi-180hp-320nm

Mex165
2018-08-29, 17:23
Här är deras effektkurvor: https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3115/volkswagen-passat-20tdi-190hp-2015-2018-ddaa-dfca


Någon som ser någon skillnad??? :rolleyes:

https://www.sedox-performance.com/tuning/cars/volkswagen/passat-b8/2-0-tdi-cr-190hp-400nm

candyweiss
2018-08-29, 17:50
Det är helt normalt att man erbjuder kunden att återställa från tuning tillbaka till original, om kunden ej är nöjd.
Men många som chippar sina bilar har ingen koll på vad dom får för programvara i sin bil...
Det är också väldigt många som inte heller VET hur man "mappar" motorer = missar många väldigt viktiga parametrar...

Men vi har fil till din Tiguan, så det har säkert alla andra också :)

https://www.sedox-performance.com/tuning/cars/volkswagen/tiguan-ii/2-0-tsi-180hp-320nm
Fick svar från BSR idag, dom kommer inte åt filerna i min maskin och jobbar hårt för att lösa det.
Märkligt när det finns flera firmor som fixar det till min motor.

Kan du optimera min bil nere i Skåne?

devils_own
2018-08-29, 18:11
Jag kollade med BSR nu och deras svar är : Det är ingen risk för motor och drivlina med BSR trim. Vi låter momentbegränsningar för motor och växellåda fungera som de ska.




Hmm, om begränsningen ligger på 450 nm så kvittar det hur mycket mer motortrimmen ger .

Har du en bil med DSG så låt även uppgradering av lådan göras annars tar grejorna onödigt mer stryk .

Har inte sett vad den manuella kopplingen tål någonstans .

Mer effekt är kul men kanske inte värt att ha ihjäl sakerna för man snålat med uppgraderingarna på en dyr bil .


Följ inte vägen , gör ett spår och låt andra följa [emoji38]

Mex165
2018-08-29, 18:29
Fick svar från BSR idag, dom kommer inte åt filerna i min maskin och jobbar hårt för att lösa det.
Märkligt när det finns flera firmor som fixar det till min motor.

Kan du optimera min bil nere i Skåne?

Nej, dessvärre inte... Håller till i Norge...

Din Tiguan optimerar man enkelt via OBD:

VOLKSWAGEN TIGUAN 2.0L 16V TSI
132kW/180HK Benzina
EURO6 & EURO5
FLASH_0509
CONTINENTAL-SIEMENS-VDO SIMOS 18.1/2

Marcus
2018-08-29, 20:44
EURO4

:confused:

Mex165
2018-08-29, 21:22
Helt rätt... missade en rad när jag kopierade från listan, men resultatet är detsamma = via OBD...

På dom nyare VW jag optimerat (från 2012-2017) kan det ta 2-3h innan optimeringen "satt" sig ordentligt.

Kingen
2018-08-30, 07:23
Vad skulle jag vilja ha hjälp med efter ett år?

Ja det kan ju rimligtvis bara du själv svara på? Men t.ex för att kunna synka PPC så måste supportavtalet vara aktivt, dvs om du försöker av olika anledningar tanka ner mjukvaran senare eller om de släpper uppdatering som de gjorde med bla Volvo å deras steg1+ på vissa bilar så går inte PPC att synka om avtalet löpt ut å du får betala näst intill fullpris igen.

Jag försöker upplysa inte basha...

NissePisse
2018-09-18, 08:09
Ni som ska ”chippa” era 190 hk TDi, har ni läst artikeln som länkades i början av tråden?
Det är inte några små modifieringar VW gjort för att kunna ta ut +50hk.

Mex165
2018-09-18, 18:41
Det är som regel 30Hk och 50Nm på steg 1...
Programvaran är originalt ej optimerad för det bränsle, klima, (förare :confused::cool:) osv. som vi har utan för "worst kind"...
Man tar också hänsyn till skatteklasser, försäkringsklasser, modellklasser osv..

När man optimerar ECU´n med en Premium programvara har man redan "uteslutit" några av dessa och filat lite extra på andra = högre effekt, renare förbränning osv..

Så dom +50hk du talar om i en helt annan motor är alltså inte relevanta..
240hk motorn får med steg 2 290hk & 580Nm (OEM 240hk & 500Nm)… :cool:

Också väldigt viktigt att den tuneren ni väljer har kunskap om TD1!!!

NissePisse
2018-09-19, 14:44
Det är som regel 30Hk och 50Nm på steg 1...
Programvaran är originalt ej optimerad för det bränsle, klima, (förare :confused::cool:) osv. som vi har utan för "worst kind"...
Man tar också hänsyn till skatteklasser, försäkringsklasser, modellklasser osv..

När man optimerar ECU´n med en Premium programvara har man redan "uteslutit" några av dessa och filat lite extra på andra = högre effekt, renare förbränning osv..

Så dom +50hk du talar om i en helt annan motor är alltså inte relevanta..
240hk motorn får med steg 2 290hk & 580Nm (OEM 240hk & 500Nm)… :cool:

Också väldigt viktigt att den tuneren ni väljer har kunskap om TD1!!!

Men lägg ner. Har du läst artikeln eller inte?
Det är förstärkningar på block och topp, förbättrade kylkanaler i toppen. Kralligare oljepump, 12.9 topplocksbultar istället för 10.9. Förbättrad kolvkylning. Förbättrat insug och avgassystem, med avseende på tryckförluster. Lägre kompression. Modifierat kylsystem.

Listan är lång på hårdvaruändringar. Ändringar som är väldigt dyra. Ändringar som VW minimerat för att maximera sin vinst.

Men du menar att man kan nå detta genom att ”tumma” lite på marginalerna? Tillåt mig tvivla.

candyweiss
2018-09-20, 10:20
Men lägg ner. Har du läst artikeln eller inte?
Det är förstärkningar på block och topp, förbättrade kylkanaler i toppen. Kralligare oljepump, 12.9 topplocksbultar istället för 10.9. Förbättrad kolvkylning. Förbättrat insug och avgassystem, med avseende på tryckförluster. Lägre kompression. Modifierat kylsystem.

Listan är lång på hårdvaruändringar. Ändringar som är väldigt dyra. Ändringar som VW minimerat för att maximera sin vinst.

Men du menar att man kan nå detta genom att ”tumma” lite på marginalerna? Tillåt mig tvivla.
Ja, faktiskt intressant att veta svaret, man blir ju lite tveksam till om man verkligen vågar göra en motoroptimering.
Som i mitt fall, från 180 hk och 320 nm till 262 hk och 420 nm. Det är rätt så stor skillnad.
http://www.gdmperformance.se/steg-1-bensin/3712-volkswagen-tiguan-14-tsi-125hk-2016-.html

Marcus
2018-09-20, 10:39
Det är betydligt mindre hårdvaruskillnad mellan 2,0 TSI EA888 180-220 än mellan 2,0 TDI EA288 190-240. Dessutom har Tiguan samma växellåda till båda motoralternativen, medan Passat har olika.

candyweiss
2018-09-20, 11:00
Det är betydligt mindre hårdvaruskillnad mellan 2,0 TSI EA888 180-220 än mellan 2,0 TDI EA288 190-240. Dessutom har Tiguan samma växellåda till båda motoralternativen, medan Passat har olika.
En dum fråga som egentligen är omöjlig att svara på :rolleyes:
Vågar man optimera CZPA-motorn till 260 hk och 420 Nm? Kör såklart med insidan av skallen, gillar tanken på att inte behöva varva utan ha bra med vrid hela tiden.
En nackdel är ju priset på bränsle. För mig blir steget från 95 till 98 oktan ca 1.50:-/l, men handlar iofs bara om någon några extra tusenlappar om året :)

Crille82
2018-09-20, 11:52
En dum fråga som egentligen är omöjlig att svara på :rolleyes:
Vågar man optimera CZPA-motorn till 260 hk och 420 Nm? Kör såklart med insidan av skallen, gillar tanken på att inte behöva varva utan ha bra med vrid hela tiden.
En nackdel är ju priset på bränsle. För mig blir steget från 95 till 98 oktan ca 1.50:-/l, men handlar iofs bara om någon några extra tusenlappar om året :)

https://tuningchip.se/tunings/Volkswagen/Tiguan/2.0_TSI_-_180HK/132/2018 ;)

candyweiss
2018-09-20, 13:03
https://tuningchip.se/tunings/Volkswagen/Tiguan/2.0_TSI_-_180HK/132/2018 ;)
Hade varit kul att testa :) Undrar hur motorn mår efter några tusen mils hårdkörning?

Crille82
2018-09-20, 14:18
Hade varit kul att testa :) Undrar hur motorn mår efter några tusen mils hårdkörning?

"Några tusen mils hårdkörning"? Hur lyckas man med det i Sverige? :p

Kör man med huvudet som du säger och sköter oljebyte så håller säkerligen motorn.

Skulle väl i så fall vara att vissa TSI-motorer haft dåliga turboaggregat på senare år. Om ett onormalt tekniskt fel uppstår så hade det troligtvis uppstått även om bilen inte varit uppdaterad.

Joel P
2018-09-24, 16:12
En dum fråga som egentligen är omöjlig att svara på :rolleyes:
Vågar man optimera CZPA-motorn till 260 hk och 420 Nm? Kör såklart med insidan av skallen, gillar tanken på att inte behöva varva utan ha bra med vrid hela tiden.
En nackdel är ju priset på bränsle. För mig blir steget från 95 till 98 oktan ca 1.50:-/l, men handlar iofs bara om någon några extra tusenlappar om året :)

Det är där som är problemet, köra med höga moment på låga varv är det som gäller på mest på drivlina/koppling. Fysikens lagar gäller att momentet minskar med varvtalet. Så för att spara på drivlinan, kör på höga varv!

Det är vid segdragning på låga varv som kopplingen slirar på om den börjar bli dålig, ökar varvet är det inte oftast några problem.

candyweiss
2018-09-24, 16:54
Det är där som är problemet, köra med höga moment på låga varv är det som gäller på mest på drivlina/koppling. Fysikens lagar gäller att momentet minskar med varvtalet. Så för att spara på drivlinan, kör på höga varv!

Det är vid segdragning på låga varv som kopplingen slirar på om den börjar bli dålig, ökar varvet är det inte oftast några problem.
Tack för ditt svar, men jag tänkte inte att segdra motorn, dessutom sköter ju DSG det så det är inget problem :)

vfr
2018-09-24, 18:19
Har man DSG så kan det vara lämpligt att justera programvaran i lådan också så att man får bättre klämkraft. Det motverkar en del slirning...