handdator

Visa fullständig version : Varvräknare som ej fungerar mk1 gti.



ivah
2007-09-26, 16:25
Varvräknare fungerar inte på gtin min, och nu har jag bestämt mig för att laga den :-)
Men hur lagar jag den, har rivit isär instrumentpanelen och det ser ut att gå en vaccumslang till varvräknaren som inte går någonstans. Men var ska jag koppla in den?

Någon el ledning som brukar pajja ?

Alla tips är värdefulla ! :D

Edit: bild på baksidan av mätarkonsollen.
http://i114.photobucket.com/albums/n270/ivah88/DSCF2811.jpg

ivah
2007-09-27, 15:30
Ingen som har en aning ?
Någon som har ett elschema där man kan se vilken sladd som är till varvräknaren ? Var stitter varvräknaren inkopplad, på tändspolen ?

Vaccumslangen ska kanske vara till förbruknings mätaren ? Som förövrigt inte heller fungerar :)

Manny
2007-09-27, 16:42
Vaccumslangen ska kanske vara till förbruknings mätaren ? Som förövrigt inte heller fungerar :)

Stämmer bra!

Mini_me
2007-09-27, 16:53
Kolla så att jord kabeln till ventilkåpan sitter fast och inte är av/lös...för då slutar nämligen varvräknaren att fungera=) Hade samma på min.

Ska sitte (sett framifrån) på höger sida av ventilkåpan...finns det ingen där så kolla runt omring och även vid vatten stussen på höger sida av toppen.

Lycka till!

Sebbe
2007-09-27, 17:30
Varvräknaren brukar paja. Byt den! Finns säkert nån som har en över du kan få. Annars rör det väl sig om nån 50-lapp på skroten.

Wheeler dealers byter varvräknaren när dom gör i ordning en mk1. Tror filmen finns på You Tube. Där ser man hur man ska gå till väga.

ivah
2007-09-27, 22:22
Stämmer bra!

Har du någon aning om Var den ska sitta på motorn ? :O

ivah
2007-09-27, 22:24
Kolla så att jord kabeln till ventilkåpan sitter fast och inte är av/lös...för då slutar nämligen varvräknaren att fungera=) Hade samma på min.

Ska sitte (sett framifrån) på höger sida av ventilkåpan...finns det ingen där så kolla runt omring och även vid vatten stussen på höger sida av toppen.

Lycka till!

Okej, ska kolla. tack !



Varvräknaren brukar paja. Byt den! Finns säkert nån som har en över du kan få. Annars rör det väl sig om nån 50-lapp på skroten.

Wheeler dealers byter varvräknaren när dom gör i ordning en mk1. Tror filmen finns på You Tube. Där ser man hur man ska gå till väga.


Okej, Ska kika om jag kan hitta den. tackar ! :D

ivah
2007-10-04, 13:04
Kolla så att jord kabeln till ventilkåpan sitter fast och inte är av/lös...för då slutar nämligen varvräknaren att fungera=) Hade samma på min.

Ska sitte (sett framifrån) på höger sida av ventilkåpan...finns det ingen där så kolla runt omring och även vid vatten stussen på höger sida av toppen.

Lycka till!

Hittar ingen jordkabel, men jag har dragit en ny och monterat på ventilkåpan.
Men utan resultat =(

Några andra tips, var sitter varvräknare inkopplad. Tändspolen ?
Fattas nämligen en sladd där, samt att det fattas en sladd i det långa kontaktstycket på baksidan av mätarhusenhetsgrejjen. Kan det vara nått kanske?

Har provat med en annan mätarenhet, men det fungerade inte. Förra ägaren tror det var någon form av kabelbrott.

Finns det elschema eller dyligt att tillgå någonstans ? Har heynes boken, men de hjälper mig inte speciellt mycket känner jag :(

Mer hjälp behövs asap !

Mini_me
2007-10-04, 13:26
Hittar ingen jordkabel, men jag har dragit en ny och monterat på ventilkåpan.
Men utan resultat =(


Jo men du måste hitta den sladden som ska sitta där och inte bara dra en ny jord sladd. Hajar du? Kolla kabel härvorna som går där runt omkring för kabeln kan ha gått av precis vid slutet av ett skyddshölje.

ivah
2007-10-04, 13:39
Jo men du måste hitta den sladden som ska sitta där och inte bara dra en ny jord sladd. Hajar du? Kolla kabel härvorna som går där runt omkring för kabeln kan ha gått av precis vid slutet av ett skyddshölje.

Jaha, rackarns ! :D
Typiskt, borde man ju listat ut. Ska ut och leta direkt, återkommer !

ivah
2007-10-04, 14:37
Jo men du måste hitta den sladden som ska sitta där och inte bara dra en ny jord sladd. Hajar du? Kolla kabel härvorna som går där runt omkring för kabeln kan ha gått av precis vid slutet av ett skyddshölje.

Det finns ingen sladd som verkar ens ha suttit där. Har kikat en bit ner på alla kabelhöljen, men de verkar inte finnas någon. :(
Har du någon aning om var den jordsladden kommer ifrån?
Det är ju ingen höjdare om den är borta, men förra ägaren hade ur motorn i vintras, förmodligen har sladden "försvunnit" då. Han vet inte var den är iaf.

Vad gör jag nu, finns det elschma så man kan leta reda på sladden i nån kabelhärva någonstans och skarva fram en ny, eller är jag rökt ?

ivah
2007-10-15, 09:06
Lyfter, någon som har en ide om var sladden kommer ifrån ?

Mini_me
2007-10-15, 09:20
Du behöver ett krets schema och sen mäta upp dom kablarna som finns. Haneys(?) gör bra mek handböcker..kolla där.

Annars är jag tom på ideer.

Egon
2007-10-15, 16:50
Varvräknaren behöver bara signal från minus på tändspolen. Brukar hänga en röd/svart kabel under instrumentbrädan på bilar som inte är utrustade med varvräknare, så leta efter den eller dra en ny.

ivah
2007-10-15, 18:56
Varvräknaren behöver bara signal från minus på tändspolen. Brukar hänga en röd/svart kabel under instrumentbrädan på bilar som inte är utrustade med varvräknare, så leta efter den eller dra en ny.

okej, frågan är ju bara var på instrument panelen jag ska koppla in den ? :O
Dvs, var i kabehärvan ska den in ?