handdator

Visa fullständig version : Köpråd: GTI vs Cupra



AlexanderP
2018-08-27, 13:15
Hej på er!

Jag har nyligen gjort mig av med min sommarbil till förmån för en lite mer "vardaglig" bruksbil som går att köra året runt. Efter att ha kollat runt på blocket och provkört ett par olika alternativ har jag fastnat för VAG. Jag har haft en MK7 TDI105 DSG tidigare och gillade den starkt, jag och sambon körde fanskapet Malmö - Luleå två gånger och komforten var över förväntan.

Just nu har jag malt ned det till tre olika alternativ, och jag har väldigt svårt att avgöra vilken jag gillar bäst. Vänder mig därför till er som lever med dessa bilar för att höra er synpunkter om respektive alternativ. Hur är de att köra och leva med varje dag året runt? Något speciellt man ska kolla efter? Är det något alternativ jag missat och borde överväga istället?

Min körstil: Pendlar till och från jobb kanske 6-8 mil om dagen, tar gärna den längre slingriga öde-vägen om möjligt. Oftast lite längre turer om 40-50 mil på helgen, vill gärna kunna fisköra med god komfort och rimlig förbrukning då. Enstaka konbanekörningar och kanske någon trackday.

Alternativ 1 - Seat Leon Cupra 2015 (280 hk).
Så gott som fullutrustad (har dessa aktivt chassi?), manuell och 5000 mil. Pris cirka 190k.
PLUS: Mer hk och något lägre mil. Manuell kan vara både negativt och positivt i detta fallet. Manuell är oftast roligare att köra men DSG lär vara mycket trevligare när jag pendlar till jobb.

Alternativ 2 - Golf GTI 2015 (230 hk).
Så gott som fullutrustad (saknar navigator men har aktivt chassi osv), DSG och 6500 mil. Pris cirka 210k.
PLUS: Trevligare inredning än Seaten.

Alternativ 3 (slå sönder spargrisen) - Golf R/Seat Cupra 2016-2018 (300 hk).
Har inte hittat en specifik bil men dessa finns väl bara med DSG? Miltalen ligger runt 1000-6000 mil och pris är någonstans mellan 250-300k.
PLUS: Går att få som kombi (positivt, men inget krav). Oftast lite modernare med Apple CarPlay osv. Fyrhjulsdrift vilket kan vara trevligt på vintern eller vid sämre väglag. Mer hk.

Hilfe bitte! :confused:

Marcus
2018-08-27, 13:45
Leon Cupra har DCC. Jag skulle inte kalla det "aktivt chassi", snarare justerbar dämpning, givet vissa fasta lägen. Eller har jag fel? Golf R och Leon Cupra med 300 hk 2016-2018 finns båda med manuell eller DSG där DSG lär vara det absolut vanligaste alternativet. Däremot är Leon Cupra 4Drive (4WD) endast automatiskt växlad. För mig som tycker att interiören är väldigt viktig snarare än maximal prestanda så är Golf GTI den bil jag skulle välja. Så mitt råd är att du försöker komma fram till vad som är viktigt och viktigast för dig. Kanske inte alltid så lätt att veta...jag vet ;)

AlexanderP
2018-08-27, 15:42
Aktivt chassi var nog bara något som säljaren lurade i mig då. Märkte helt ärligt inte någon skillnad mellan de olika lägena..

Jag lutar mer och mer åt DSG. Har inte haft möjlighet att provköra en Golf R ännu (finns ingen i närheten), är det en påtaglig skillnad mellan GTI och R? Är det en skillnad som jag kan ha glädje av i min vardagskörning? En Golf R 2015 ser ut att ligga någonstans runt 260-270k, medan en 2016/2017 ligger på 290k.

Jag har bara kollat av marknaden den senaste veckan. Vad är rimliga priser på dessa bilar? Bilpriser.se ger betydligt lägre priser än det som finns på blocket just nu..

Marcus
2018-08-27, 16:00
Min Passat har DCC och jag märker kolossal skillnad mellan ytterligheterna Comfort och Sport. Men det är ju en annan modell i och för sig... För en Golf GTI på bushumör på dåliga svenska småvägar tror jag att en bra setup kan vara DCC = Comfort, Styrning = Sport. För mig skulle den största fördelen med Golf R kontra Golf GTI vara fyrhjulsdriften, det ger ju en mycket påtaglig skillnad i framdrift, på alla underlag. Tänk snö, is, du kommer att kunna använda prestandan på ett helt annat sätt med fyrhjulsdrift... Är man inte lagd åt det hållet så tror jag GTI räcker långt, den har ju ändå VAQ trots allt och kommer att ha lägre bränsleförbrukning m.m...

cheba
2018-08-27, 19:30
Alternativ 3 (slå sönder spargrisen) - Golf R/Seat Cupra 2016-2018 (300 hk).
Har inte hittat en specifik bil men dessa finns väl bara med DSG? Miltalen ligger runt 1000-6000 mil och pris är någonstans mellan 250-300k.
PLUS: Går att få som kombi (positivt, men inget krav). Oftast lite modernare med Apple CarPlay osv. Fyrhjulsdrift vilket kan vara trevligt på vintern eller vid sämre väglag. Mer hk.


Golf R och Leon Cupra med 300 hk 2016-2018 finns båda med manuell eller DSG där DSG lär vara det absolut vanligaste alternativet. Däremot är Leon Cupra 4Drive (4WD) endast automatiskt växlad.

Det samma gäller VW:s motsvarighet dvs. Golf R Sportscombi som endast finns som DSG. Så om man vill ha kombi och manuell av någon av ovan nämnda bilar så är det enda alternativet att hitta en framhjulsdriven Leon Cupra ST.

Men är det faktiskt så att de faceliftade (2017-) fanns med manuell låda alls i Sverige? Jag har för mig att när jag nån gång för ett tag sen kollade i VW:s konfigurator så konstaterade jag att Golf R (hatchback) bara kunde fås med DSG numera. Jag antog att det varit så ända sedan faceliften. Och vad gäller Leon Cupra så verkar det som att endast Cupra R finns som manuell numera, inte vanliga Cupra.

Kollar man på Blocket så finns det inte en enda Golf R eller Leon Cupra från efter respektive modells facelift som är manuell (bortsett från Cupra R då).

Även bland bilar från innan faceliften så lär det nog vara så att utbudet domineras av DSG.

Om du letar Leon Cupra så tänk på att dessa fick en effektökning på 10hk till 290hk för 2016. En 2015 är därför lite mindre attraktiv och det kan förklara att priset är lägre.

Sen finns ju Golf GTI Clubsport som ett av alternativen i den övre prisklassen. 265hk med overboost till 290hk, samt ännu finare inredning än vanliga Golf GTI.

Marcus
2018-08-27, 19:40
Uppdaterade Golf 7 R med 310 hk erbjöds med både manuell 6 växlad låda och 7 växlad DSG, även i Sverige. Golf 7 R Sportscombi med 310 hk erbjöds endast med DSG7, som redan nämnt. Leon Cupra 300 hk erbjöds med både manuell 6 växlad låda och 6 växlad DSG, även i Sverige. För Leon Cupra 300 med fyrhjulsdrift gäller endast kombinationen ST kaross och DSG6.

fredrikwt
2018-08-29, 18:54
Kul läge! jag var där för ett drygt år sen :)
Det landade på en Cupra ST 280, stor del var priset, utrustning en annan del.

Jag prövade samtliga i VAGs sortiment i klassen, Octavia RS, golf GTI, R, S3, Cupra.

Golf GTI är en trevligare bil att åka i och om den är välspecad så är den lite lyxigare men även enkla saker som jag stör mig på saknas i SEAT finns där - tex adaptiva mugghållare, nåt som håller runt koppen.... (men jag kom från Porsche Cayenne med så det har väl med förväntningar att göra med) Golf GTI är klart slöare än Cupra, de som säger att det är "typ samma" har fel. Det är stor skillnad skulle jag säga, Cupra och R känns det tydligt att den har en annan turbo med mer flås på högre varv. Det är en annan karaktär, golf gti är mer av snabb lagom vardagsbil medan cupra klarar att jaga betydligt större tyskar ganska bra.

Fördelar med Cupran om man jämför mot R och GTI så är det normalt bättre utrustade med, ratten tycker jag är skönare, stolarna är snyggare om man jmf standard mot standard.

Skulle jag köpa en Cupra igen? nja, troligen inte, jag tycker det är klart värt den 60-80k mer som motsvarande Golf R kostar. enbart av anledningen fyrhjulsdrift (men då har jag haft fyrhjulsdrift de senaste dryga 10 åren). Jag tycker det är fruktansvärt drygt att inte få ner effekten i backen. att från oktober till april bli avhängd av Dacia Duster vid rödljusen (jag överdriver men du förstår). Sen väl på rull är det inte många bilar som slår cupra, och ska bilen vara typ original och ungefär lika ny får man dega upp 150-200k med för MB 45 AMG och BMW 340.

Så sammanfattning av röran, vill du ha en ok trevlig bil som är riktigt vass - köp cupra.
Vill du ha en trevligare bil att åka i som är rimligt snabb - köp Golf GTI.
Spelar pengen mindre roll, köp en R.

EDIT: chassiinställningarna i Cupra, min åsikt är att det är rejäl skillnad och cupraläget är för hårt även på bana känns det som...