handdator

Visa fullständig version : AKUT Byta framruta AKUT



ISBjörnen
2007-09-26, 14:28
Hej

Hur får man enklast ut framrutan på en golf mk3 min e totalt kass o jag behöver bilen på fredag. har en ruta liggandes så de e bara den ibilen som ska loss

Tack på förhand

ivah
2007-09-26, 14:52
Åk till en glasmästare så får dom byta den ?
Är inte 100% säker, men tror rutorna är limmade på 3orna.
Ska du inte ha rutan kvar är det väl inte svårare än att du sparkar ut den :)
sätt dig i bilen, upp med fötterna och ge på den ett par smällar så borde den ju släppa :-)

ISBjörnen
2007-09-26, 14:56
glasmästaren ska ha 3600 o eftersom jag nyss köpt ny motor så finns de inga pengar.

sant att man kan sparka ut den men då blir de massa spliter i bieln. funderar på om man kan skära ett litet hål o sen såga med en ståltråd.

Maha
2007-09-26, 15:55
glasmästaren ska ha 3600 o eftersom jag nyss köpt ny motor så finns de inga pengar.

sant att man kan sparka ut den men då blir de massa spliter i bieln. funderar på om man kan skära ett litet hål o sen såga med en ståltråd.

Tror inte på sparkandet.... borde ju bli massa glasrester kvar längst kanterna, jag tror hellre på att försöka göra ett hål mellan ramen och rutan, och sen använda nån ståltråd och "såga" loss rutan. va på skroten en gång och det va en kille som skulle ta loss en ruta som gjorde så.

Mr dOhC
2007-09-26, 22:20
Jag har hjälpt en kille att byta x antal limmade rutor på olika bilar.

Gör som dom andra skriver. Skär loss med "ståltråd". Den tråd jag har sett ser inte ut som vanlig ståltråd men jag kan ej svara på vad för tråd det är, den är iallafall inte helt rund och den behöver vara väldigt stark för att inte gå av pga värmen som uppstår

Sen finns det speciellt verktyg i 2 delar som man trär inte tråden i, en del som ser ut som en skruvmejsel med en böj som har ett hål längst ut, andra delen är i ett T med en del som man kan jämföra med en halv skruvmejsel som är ihålig så att tråden går att dra igenom och sen lås fast med hjälp av överliggaren på T som är ett handtag. T delen ska vara på utsidan, den andra delen hålls på insidan.

Skruvmejsel delen sätts med spetsen så nära rutan som möjligt ca 40cm ifrån genomföringen i limmet och hålls still där. Dra sen i T delen till den är ikapp. Då flyttar du mejseln 40cm kanske sen drar man i T delen igen tills den är ikapp igen osv...

Det krävs ganska mkt kraft för att skära på detta sätt så du behöver ha bra grepp som inte glider och rätt vinkel så du inte skär sönder instrumentbrädan.

Var sen noga med att skära bort gamla rester av lim. Han jag hjälpt har sedan använt nåt speciellt medel på plåten och rutan som gör att limmet fäster. På dom ytorna får du sen inte sätta fingrarna, gäller väl i första hand rutan.

När limmet ska på ska det läggas i en "pyramid", skär pipen på limtuben så att den blir så att du kan ha den nästan helt emot plåten och dra den i sidled och det endå blir en remsa som åker ut i sidled. Ca 15mm på höjden.

http://img61.imageshack.us/img61/148/rutlimpipqp6.jpg


Passa dig sedan så att du inte fingrar på limmet när du lägger dit rutan, och du har bara ETT försök på dig men det går att justera rutan lite! när den väl ligger i limmet.

Lycka Till!

VR6_Linus
2007-09-29, 12:33
Pianotråd använder man.

jocke.w
2007-09-30, 01:06
Hej

Hur får man enklast ut framrutan på en golf mk3 min e totalt kass o jag behöver bilen på fredag. har en ruta liggandes så de e bara den ibilen som ska loss

Tack på förhand

Det är sådant här glasförsäkringen är till för.......