handdator

Visa fullständig version : Passat 1.8t -00 APU



weldmaster83
2018-08-22, 12:37
Hej allihop!

Jag bytte turbon på min passat 1.8T -00 med APU motorn för ca 1,5 månader sedan och just innan turbon dog så började bilen rycka en del och efter bytet
Så rycker den när laddtrycket börjar gå över 1 bar, så jag såg att vevhusventilationen var trasigt så det har jag bytt nu det som var
trasigt men nu rycker den ännu mer och nästan direkt när man far iväg....är det någon som kan ge mig ett
gott råd på vad som kan fela? ingen motorlampa har nånsin tänts under min ägo av bilen, går inte heller
att läsa ut felkoder då den inte får kontakt av någon anledning, kanske är det att det inte sitter original
radio i bilen?

MVH
TONY

Falcor
2018-08-23, 07:50
Går laddtrycket över 1 bar så är det mixtrat med den, tror inte den ska ladda mer än ca 0,7 bar som max.
Svårt att säga vad som är fel om man inte vet exakt vad som är gjort med den, chippad? original turbo?

weldmaster83
2018-08-23, 11:38
Den har alltid laddat 1.5 bar och gått som en klocka med en vassare
karaktär på motorn, chippad steg2 ska den visst vara.

Falcor
2018-08-23, 13:05
Radion har inget med ODB2 kontakten att göra. så det kan vi nog bortse ifrån.
Utan en felkod att börja med så är det ju bara gissningar varför den rycker. Antingen får du fixa så att du kan läsa felkoder eller börja byta delar och hoppas att det löser sig. Börja med att koppla ur MAF sensorn och se om den går sämre eller bättre?

weldmaster83
2018-09-20, 14:33
Fick till problemet i ett par veckor genom att byta tändstiften då det var lite spillolja i stift hålen, men igår började samma ryckningar igen...valde stift från feltema då ingen mack hade
dom rätta ngk stiften. Kan det vara stiften som spökar igen? Har även ombesiktning 10/10 senast då jag har abs lampa och
utropstecknet blinkandes, har skruvat bort styrdonet och öppnat det men allt satt på plats förutom 3-4st tomma tråd
platser där det ser ut som att det alltid varit tomt. Har även bytt givare på förar sidan då det ibland rasslar till vid acceleration
och tanken då blir automatiskt att det är kransen och det ljudet fanns även innan bytet av drivaxlarna. När man bromsar
till vid låg fart så klickar det till ganska högt nånstans vid oket på förar sidan. Provade se ifall kolven kommer ut
när man bromsar, kolven kommer inte ut. Datorn kopplad till obd utaget och vcds lite kommer inte åt abs systemet, någon
som har någon ide, har läst igenom allt jag hittat här och även andra sidor och youtube men ingen lycka med något...

Mvh Tony