handdator

Visa fullständig version : Trippmätare och Vägmätaren Ur funktion



RaffelinaMk2
2018-08-18, 10:20
Hej ny här och ny med min älskade Golf.
Har ett litet problem att jag insett att trippmätaren och vägmätaren inte fungerar alls. Tänkte höra med er alla om ni kanske vet vad som är kruxet? Behöver jag byta hela alltihopa eller är fet något simplet fel? Jag har inte hittat något vettigt när jag googlat så chansar med er. Det är en Mk2 från 88:a

tack så länge/ Raffelina

henca
2018-08-18, 11:21
Om hastighetsmätaren fungerar skulle det kunna vara något plast-kugghjul som spruckit. Nya sådana brukar gå att få tag i:
http://www.odometergears.com/products/Volkswagen/Mechanical+Speedometer/19

Men innan man köper nya kugghjul måste instrumentet öppnas upp och skruvas isär så att man ser vilket kugghjul som är trasigt. Enklare är nog att försöka hitta ett fungerande begagnat instrumenthus på skroten, fast då blir ju miltalet fel sen.

m v h Henrik

RaffelinaMk2
2018-08-18, 11:30
Tack som fan för snabbt svar ��. Jag kollade igenom. Besiktningspapprena och den har varit fel på miltalen sen 2013 �� Så det spelar nog ingen större roll ����

RaffelinaMk2
2018-08-18, 12:16
Ska öppna upp och checka i eftermiddag efter jobbet �� Så ska vi se vad som är problemet �� Nu har jag lite att gå på vilket uppskattades som bara den.. Glad att jag hittade denna sida. Svarade aldrig på det men a hastighetsmätaren fungerar det är endast trippmätaren och vägmatarställningen som stått på samma sen 2013. Visste inte det förrän jag kommit hem och tankade upp bilen och skulle nollställa. Men jag brydde mig inte om att höra av mig om en sån sak. För jag är så förälskad i min lilla bil. :-)