handdator

Visa fullständig version : Panoramatak - bu eller bä, bra eller...



CiA
2018-08-15, 22:37
Letar efter en Passat Alltrack 2012-2015. En del av dem har panoramatak, vilket ju ser väldigt trevligt ut... Men, borde man undvika detta? Tänker på risk för läckage eller stenskott? Hur vanligt är det egentligen att taket trasslar?

Peter-C
2018-08-15, 23:46
Har ingen Passat men en Golf 7 med panoramatak. Är mycket nöjd med denna finess. Bilen är 4,5 år. Hittills har inget otillbörligt knirrande uppstått, det funkar som det ska. Reckommenderas :).

/Peter

Crille82
2018-08-16, 06:51
Många försäkringsbolag friskriver sig från ersättning för glastak. Det är väl anledning nog att välja en utan enligt min mening.

I de fallen det uppstår läckage eller andra problem, vilket händer ibland, så blir det som regel väldigt dyrt. Dessutom kan få mekaniker med det och man är i princip förpassad till märkesverkstäder.

Gäller det en halvgammal bil hade jag personligen valt en utan glastak.

mangewide
2018-08-16, 06:52
Håller med, det är läckert. Öppnar alltid min en sväng för att vädra ut. ��
Men skulle aldrig betala det på en ny bil, fick mitt gratis ��

Pelk
2018-08-16, 07:52
Klart att det är en risk, och det har varit stora diskussioner om problem med dessa. Gällande främst läckage. Men det är rätt många år sedan, så det kanske är löst nu. Ditt inlägg här, är det först jag sett på länge i frågan.

Polaren har en XC60 sen 2011 och fått byta glaset 3ggr pga stenskott som skapat spricka/or och ett fjärde byte är på G.

Glastaket går inte på glasförsäkringen, utan på vagnskadan. Så det kanske är bra att ha ”helförsäkrat” och inte bara ”halvförsäkring”. Låg självrisk kan vara trevligt med, men det är en avvägning så klart med försäkringspremien.

Jag själv valde bort glastaket, pga av att det ”stjäl” utrymme i coupen. Jag är relativt lång och upplevde att huvudutrymmet blev för trångt eller vad man ska kalla det.

Så provsitt både med och utan och bilda dig en egen uppfattning. Innan du slår till... [emoji2]


__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

Mk1
2018-08-16, 11:00
Jag har ingen kombi, men en CC med panoramalucka.
Ser trevligt ut och fint att kunna vädra ut värme samt lämna på glänt när man parkerar i solen.
Enda nackdelen jag upplevt är lite knirrande på vintern när det kommit in smältvatten i springorna, som sedan fryser till is.

Crille82
2018-08-16, 11:30
Klart att det är en risk, och det har varit stora diskussioner om problem med dessa. Gällande främst läckage. Men det är rätt många år sedan, så det kanske är löst nu. Ditt inlägg här, är det först jag sett på länge i frågan.

Polaren har en XC60 sen 2011 och fått byta glaset 3ggr pga stenskott som skapat spricka/or och ett fjärde byte är på G.

Glastaket går inte på glasförsäkringen, utan på vagnskadan. Så det kanske är bra att ha ”helförsäkrat” och inte bara ”halvförsäkring”. Låg självrisk kan vara trevligt med, men det är en avvägning så klart med försäkringspremien.

Jag själv valde bort glastaket, pga av att det ”stjäl” utrymme i coupen. Jag är relativt lång och upplevde att huvudutrymmet blev för trångt eller vad man ska kalla det.

Så provsitt både med och utan och bilda dig en egen uppfattning. Innan du slår till... [emoji2]


__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

Vissa bolag friskriver sig även från läckage, det vill säga att maskinskadeförsäkringen inte heller omfattar taket.

Om man åker på att byta ramen för glastaket så blir det dyrt.

Kan även tillägga att det är betydligt vanligare med läckage än stenskott i Volkswagens panoramatak.

Joel P
2018-08-16, 11:56
Vi har inom familjen en 1st sharan MY12 med glastak och 1st sharan MY16 utan glastak så kan flika in.

Härligt ljust under dagar när det är lite mulet och på kväll/natt. Jobbigt när det är soligt ute, ungarna stör sig fast man har dragit för jalusin. Köra med helt uppet när det är varmt ute är skönt till en början, men solen riskerar att störa och värma på dom i bilen. Och när man väl kommer i upp i hastighet måste man stänga för att slippa ljudet som blir högt ganska fort.

Provkörde även en Tiguan Allspace med panorama och takbox. Det var ett riktigt störande ljud, något som jag inte upplever i vår Allspace där vi har kört med takbox, den har inte glastak.

Skulle aldrig välja till glastak vid köp av ny bil, för mycket nackdelar/risker/kostnader gentemot dom få fördelar man får.

Peter56
2018-08-16, 13:26
Jag har en Golf SC 2016 med panoramaglastak. Jättetrevligt tycker jag, en nackdel som jag har upptäckt är att när bilen har stått utomhus då det har regnat blir det fuktigt på insidan av taket som sen rinner ned i skallen på mig när jag kör.

Fredrix
2018-08-16, 13:31
Då har du väl läckage?