handdator

Visa fullständig version : Motorvärmare GTI -07



Fredrick
2007-09-26, 11:17
Är det svårt att montera motorvärmare på en Golf GTI -07?

Tittade på Calix hemsida och enligt monteringsbeskrivningen så verkar det som om värmaren skall sitta utanpå oljetråget någonstans????
Bilfirman skall ha 4700:- för montering inkl värmare...

Såg nu även att det finns någonslags slangvärmare också.. vad skall man ha och hur monterar man själv, har ingen lust att slänga ut 4700:- när man kan köpa en värmare dör ca 2K

DPC
2007-09-26, 16:23
Monteringen från verkstan är ett skämt. En plattvärmare limmas fast utvändigt bak på oljetråget. Ingen isolering, taskig värmeöverföring och sjuka pengar för montering. Jag är direkt missnöjd med effekten av värmaren.

Spontant så låtet slangvärmaren intressantare. Frågan är bara var man ska gå in och värma kylvätska?

Hur som helst så kan du montera blockvärmaren själv.

jtds
2007-09-26, 17:22
Montera själv. jag tog hjälp av en polare å vi montera på under 2 timmar på min Octavia Rs 2007(samma motor som din).
motor + grenledning till kupen.

Fredrick
2007-09-26, 19:54
Om jag väljer slangvärmaren, någon som vet vart den skall monteras?

En annan fråga... hur tar man sig enklast med en kabel ifrån motorrummet till kupén?

MrGolfIII
2007-09-26, 21:03
Om jag väljer slangvärmaren, någon som vet vart den skall monteras?

En annan fråga... hur tar man sig enklast med en kabel ifrån motorrummet till kupén?

Jag har en monteringsanvisning som jag kan skicka till dig!

Din mail adress?

Hyppe
2007-10-22, 11:40
skicka gärna beskrivningen till mig med!

djhypnoz(at)200sx.nu

magnusT
2007-10-22, 11:47
Det är bara att gå in på defas hemsida och leta upp sin bil. Finns beskrivningar till dom flesta motorer och modeller.
http://www.defa.com/heating.php3?merke=VOLKSWAGEN&lang=2&ndid=&tid=#foot

MrGolfIII
2007-10-22, 14:35
skicka gärna beskrivningen till mig med!

djhypnoz(at)200sx.nu

....fixat!

Premis
2007-11-10, 00:02
....fixat!

Tja, finns det möjlighet att maila över den till mig med? megapremis(snabel-a)hotmail.com

thanks, funderar på att köpa motor/kupévärmare nu när jag fått garage med el-uttag...

MrGolfIII
2007-11-10, 08:52
Tja, finns det möjlighet att maila över den till mig med? megapremis(snabel-a)hotmail.com

thanks, funderar på att köpa motor/kupévärmare nu när jag fått garage med el-uttag...

....fixat!

Mini_me
2007-11-10, 09:02
Monteringen från verkstan är ett skämt. En plattvärmare limmas fast utvändigt bak på oljetråget. Ingen isolering, taskig värmeöverföring och sjuka pengar för montering. Jag är direkt missnöjd med effekten av värmaren.

Spontant så låtet slangvärmaren intressantare. Frågan är bara var man ska gå in och värma kylvätska?

Hur som helst så kan du montera blockvärmaren själv.



Om du läser i papperna som ska följa med värmaren så står det klart och tydligt att en blockvärmare är mindre effektiv än en slang värmare.

Vill du ha varm olja så är en block ett bra alt. men vill du ha varm och go glykol (Och då även olja) så är en slangvärmare att föredra.

Och kollar man på tiderna för att montera en block resp en slang värmare så skiljer sig det markant, Priserna är ju inkl matrial. Visst det är dyrt men det tar även mkt tid (2tim på en märkes verkstad i sthlm är typ 2500kr).

Just my 2cent.........

Fredrick
2007-11-10, 14:08
Om du läser i papperna som ska följa med värmaren så står det klart och tydligt att en blockvärmare är mindre effektiv än en slang värmare.

Vill du ha varm olja så är en block ett bra alt. men vill du ha varm och go glykol (Och då även olja) så är en slangvärmare att föredra.

Och kollar man på tiderna för att montera en block resp en slang värmare så skiljer sig det markant, Priserna är ju inkl matrial. Visst det är dyrt men det tar även mkt tid (2tim på en märkes verkstad i sthlm är typ 2500kr).

Just my 2cent.........

Blockvärmare= en typ av doppvärmare som monteras i motorblocket och värmer kylarvätskan

Tror du menar kontaktvärmare och inte block värmare, kontaktvärmaren monteras på utsidan av oljetråget och värmer mororoljan, det står dock också klart och tydligt att den inte ger samma relustat på värmen på kylarvätskan men att den är lika effektiv i slut ändan.

Mini_me
2007-11-10, 15:48
...i know...Har monterat 100tals av varje (typ)...eftersom nån annan ovan använde ordet "block" i den mening att det ligger an mot blocket (tråget).

Men ni kanske hajar?=)

Resultatet är ju inte att ni ska få en varm och skön bil(Utav glykolens värme) utan att skona naturen...eller hur? Och då är dom säkert lika effektiva...vill man bara ha en varm bil så använder man en kupe värmare=)

Fredrick
2007-11-10, 16:11
Japp.
Motorvärmare har man för att skona naturen och motorn, samt för sänkt bränsleförbrukning, för kupén använder man kupévärmare inget annat.

Mini_me
2007-11-10, 16:15
Skönt att vi rede ut det=)

Premis
2007-11-11, 00:41
....fixat!

ah det är lysande, tack!

Maha
2007-11-11, 04:01
Jag läste ett test i en tidning, tror det va " vi bilägare" där block och slangvärmare testades dels på en skoda octavia 2,0 TFSI, och resultaten mellan den pålimmade "block"värmaren och slangvärmaren var otroliga!

Det fanns egentligen ingenting förutom den enkla monteringen som talade för block, eller rättare sagt, trågvarmaren....

Premis
2007-11-12, 11:46
Kontaktvärmare (mot tråget) verkar ju vara det enda som finns till GTI'n (iaf. ifrån Defa). En del verkar tycka att den är ren skit andra tycker den är vettig. Vilka temperaturer kan man tänka sig att det blir i oljan? Med s.k. blockvärmare så har jag hört att man få upp den till ~30 grader C. Skulle kontaktvärmaren få upp det i t.ex. 20 grader C så skulle i alla fall miljön vara rätt nöjd.

Tilläggsfråga, när ni väl fått in kabeln i kupén på Golfen, hur drar ni då den vidare och hur fäster ni uttag osv?

Fredrick
2007-11-13, 23:11
Nu har jag beslutsångest....
Vart sätter jag på snyggast sätt motorvärmar intaget?

emilson
2007-11-14, 11:00
Nu har jag beslutsångest....
Vart sätter jag på snyggast sätt motorvärmar intaget?

Där det syns minst;)

pa_forsgren
2007-11-14, 14:43
Jag läste ett test i en tidning, tror det va " vi bilägare" där block och slangvärmare testades dels på en skoda octavia 2,0 TFSI, och resultaten mellan den pålimmade "block"värmaren och slangvärmaren var otroliga!

Det fanns egentligen ingenting förutom den enkla monteringen som talade för block, eller rättare sagt, trågvarmaren....

Precis,exakt. Kontaktvärmaren rekomenderades trots allt av Skoda till 2.0TFSI.
Detta för att man kunde få en massa felmeddelanden med slangvärmaren. Att besöka verkstad för detta är ingen "hit".
Vet dock inte om det är så på Vw:s 2.0TFSI.

/Pär

Premis
2007-11-15, 18:40
Precis,exakt. Kontaktvärmaren rekomenderades trots allt av Skoda till 2.0TFSI.
Detta för att man kunde få en massa felmeddelanden med slangvärmaren. Att besöka verkstad för detta är ingen "hit".
Vet dock inte om det är så på Vw:s 2.0TFSI.

/Pär

Troligen, det är ju samma motor och antagligen samma motorstyr. Sedan hur vanligt förekommande det är kan jag inte svara på ..

Man får väl borra hål i tråget och knö in doppvärmaren :)

Fredrick
2007-11-15, 19:44
Kontaktvärmaren gör iallafall mer nytta än att inte ha någon alls.
Den drar desutom bara 250W så strömförbrukningen är inget problem..

Jag har 1 mil till jobbet och när jag åker till jobbet med kall bil så har jag normal temp precis när jag kommit fram till jobbet, kör jag samma sträcka fast med konkatvärmaren ansluten 1 timme innan färd så kommer jag upp i normal temp efter ca 0.6 mil, och jag har lägre snitt förbrukning när jag kommit fram, så visst fungerar det med en kontakt värmare också.

Har hört att flera bil modeller haft problem med cirkulationen och kylningen sedan dom monterat blockvärmare eller slangvärmare, de nyare bilarna är klart känsligare för att modifieras, och då är kontaktvärmaren det ända alternativet om man inte vill köra utan.

Cullberg
2012-10-08, 22:00
Lyfter en gammal tråd, skall välja motorvärmare till Golf MK5 -08 2.0TFSI.

Calix rekommenderar slangvärmare och Defa kontaktvärmare...

Får man mer problem med slangvärmare på en modern motor?

Henrik.M
2012-10-08, 23:00
Lyfter en gammal tråd, skall välja motorvärmare till Golf MK5 -08 2.0TFSI.

Calix rekommenderar slangvärmare och Defa kontaktvärmare...

Får man mer problem med slangvärmare på en modern motor?

Inte om man monterar enligt anvisningarna , dom brukar vara testade på motorfamiljen INNAN dom släpps ut på marknaden.

vfr
2014-11-23, 19:36
Jag får väl fortsätta på Cullbergs fråga. Bilen har nu fått motorvärmare. Jag ville absolt ha en doppvärmare och inte en kontaktvärmare. Alternativet som finns då, är en slangvärmare. Eftersom vi redan har Defa i familjen så är det ett krav att det ska vara en sådan. Det går inte att hålla på med olika anslutningskablar till dom olika bilarna.

Defa rekommenerar bara kontaktvärmare till bilen (Golf GTI ED30). Därför tittades på Calix rekommendationer där man även rekommenderar slangvärmaren RE 480. Går man då tillbaka och tittar på Defas slangvärmare, så har dom en likadan fast dom inte har den i rekommendationen för Golfen. Hos Defa heter den DA411707. Och inga specialkontakter till kupévärmaren som Defa verkar ha till sina kupévärmare numera. Eller egentligen ser det ut som en standard ojordad 230V-anslutning. Men det brukar inte kupévärmare ha, så för största möjliga flexibilitet så blev det ett vanligt 230V-uttag.

Till detta måste man ju ha en kupévärmare. Jag har en slim Defavärmare sedan tidigare, men den verkar döende med ruskiga lagerljud från fläkten. Och detta efter en ganska kort tids användning, 2-3 år kanske. Så en ny måste till, men inte likadan igen. Så kupëvärmaren blev faktiskt en Calix. En smart variant som går att skruva upp med ett fäste eller ställa på golvet med en trådbygel. Det listiga är att trådbygeln går att skjuta in under golvmattan så att den står säkert och ur vägen utan att skruva upp den.

Nu har det inte varit speciellt kallt här hos oss än så länge, så några riktiga testförhållanden har det inte varit. Men hitills verkar det fungera utmäkt.