handdator

Visa fullständig version : Dynamisk HiLED Tiguan 2018



lstenhoff
2018-08-11, 15:59
Kan nån förklara hur man får detta att fungera?

Har slagit på dynamiskt ljus i inställningar.

Ska man slå på heljuset (blåa ljusymbolen) eller ska vit ljusymbol med a i mitten vara påslagen?

Mötande trafik blinkar ibland att de tycker att jag bländar.

Kör oftast på läge Eco, spelar det någon roll i sammanhanget?

Tacksam för svar då jag har fått luddig info överallt (inkl vw)

/Lennart

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Stafffan
2018-08-11, 16:04
Vit symbol med ”A” ska lysa. Då sköter helljuset sig själv, när det blir tillräckligt mörkt. Symbolen byter färg till blått och det ska bara vara att köra.

oskee
2018-08-11, 19:55
Ja jag upplever att det fungerar mycket bättre när man kör på Normal/defualt. Snabbare reaktioner på både på och avbländning.

När jag missat att ändra från ECO till Normal så har jag också fått blinkningar. Men aldrig på Normal läget.

oskee
2018-08-13, 12:36
Har du testat bytt mode, märkt någon skillnad?

Joel P
2018-08-13, 14:02
Läste i instruktionsboken att man måste själv vara aktiv med att släcka ner helljuset då bilen inte ser och stänger ner i tid när man bland annat möter lastbilar, då deras hytt sticker ovanför ljuset. Även körning med vajerräcken kan bilen köra med fullt kräm. Så helt självständigt är det inte, om man nu inte vill att bilar ska blinka tillbaka.

Det händer även att bilister blinkar fast bilen har bländat av(helt eller delvis) mot övriga då den "klassiska" skillnaden mellan hel/halvljus uteblir med LED ljusen. Kan förstå övriga bilister då bilen bländar av vänster sida och kör med helljus rakt fram och i höger vägren.

Stafffan
2018-08-13, 14:15
Har du testat bytt mode, märkt någon skillnad?

På min förra bil, Passat GTS SC 2015, märkte jag att i sportmode vek den undan ljuset och bländade av senare än i normalläget. Den verkade lysa upp vägen mer aggressivt eller ”sportigt” samtidigt som en del andra inställningar blev sportigare i det läget.

Min nuvarande Arteon har jag inte hunnit köra så mycket i mörker än, men man kan anta att den beter sig på samma sätt.

lstenhoff
2018-08-14, 13:13
Har du testat bytt mode, märkt någon skillnad?Japp, kurvljusen fungerar bara i normalmode.
Konstigt tycker jag.

/L

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

BjornL
2018-08-15, 21:48
Har iofs Bixenon med samma funktion men de funkar inte som förväntat i Eco-läge. I Comfort eller Normal fungerar det bra.