handdator

Visa fullständig version : Missljud som upphör vid bromsning



sheks
2018-08-08, 21:15
Hej kära VW:are.

Jag är inte så speciellt bra på bilar, kan byta olja och filter sen tar mina kunskaper slut. Uppskatar all hjälp och info jag kan få.

Har en Golf 5 1.6L 2007 som har börjat strula lite.

Igår så tog jag mig en tur ut på landsvägarna för att rensa av skivbromsarna lite som hade lite rost på sig eftersom bilen hade stått i 14 dagar. Turen slutade med missljud vid framvagnen (tror jag). I en nedförsbacke med en skarp vänstersväng längst ner så bromsade jag in hårt samtidigt som jag svängde in hårt.

Efter denna hårda inbromsning och sväng så började det låta lite skumt där fram. Blev så orolig så att jag drog iväg till bilprovningen med drop-in. Gubben där kollar och utför sina tester. Fick en 2:a för "Skivbroms höger fram skadad".

Frågade om han märkte av ljudet, han hade inte märkt av något direkt men han sa att det kan vara orsaken.

Satte mig i bilen och rullade iväg för att testa lite själv.

Det låter som om något slår (tuk tuk tuk tuk tuk) och går snabbare desto fortare man kör. Låter även när man rullar i friläge. Man börjar höra missljudet vid 20km/h. Missljudet försvinner så fort man nuddar bromspedalen.


Bromssats fram har jag nu beställt.


Men tänkte kolla om någon här har fler idéer på vad för tester man kan göra och vad mer man kan kolla på.

Tycker att besiktningsmannen lär ha märkt av om hjullagret var kaputt, eller händer det att de missar sådant?


Mvh

Orolig Golf Ägare.

NissePisse
2018-08-12, 20:48
Brukar bli en liten kant längst ut på slitna bromsskivor.
Om det lossnar en liten bit kan jag tänka mig att man kan få ett mindre missljud som försvinner vid inbromsning.

sheks
2018-08-14, 14:49
Alright, nya skivor och belägg är på G. Får se om det löser sig med det.
Låter som om ljudet kommer ifrån mer åt mugg under bilen. Vet inte hur jag ska förklara men det låter som om det kommer från under växelspaken fast lite mer till höger om den. Som om det kommer ifrån inre drivknuten.

Fast ljudet försvinner ju så fort man rör bromspedalen.

Men som sagt, får se om nya skivor och belägg löser det!

vfr
2018-08-14, 15:54
Låter det som att det kommer från samma ställe om du tar med en passagerare som lyssnar från främre högerstolen istället? Höger framhjul är ju nästan i riktning mot växelspaken fast längre till höger, sett från förarstolen. Från passagerarstolen så blir det ju däremot väldig skillnad i riktning om det är vid höger framhjul eller under växlspaken...