handdator

Visa fullständig version : G60+ etanol+ Unichip?



john1
2007-09-26, 10:53
finns lite planer inför nästa år. Vad tror ni om etanol, Högre komp,
268/268-kam, mer soppa+ Unichip? Vad tror ni, räcker Unichip
för att få motorn till att lira ok? Vilket är bästa sättet att få högre
komp i en G60-motor, plana topp, block?

Motorn kommer gås igenom totalt, funderar även på rostfria ventiler
m.m. på insugsidan då jag läst mig till att vissa haft problem med rost!

Väldigt tacksam för tankar och svar!

Joda
2007-09-26, 13:19
Kompet är ju riktigt lågt ifrån början. Jag som glad amatör kan inte förstå varför?!.. Jag kör med S2-kolvar i min 16V G60. Detta ger ett kompratio på 9,2:1. Betydligt högre än G60 original. Min motor har gått 600-700 mil på fullgas sedan motorbygget. Jag har tagit kompprov etc imellanåt.

Rostfria ventiler och etanol ska du passa dig för. Min garagekompis körde på det. Iofs en 2,0 Turbo med 695hk. Ventilerna tål inte etanolen. Han bytte till andra rostfria. (annan legering)

Rostiga insugsventiler?? Har aldrig hör talas om det. De tjocka feta natriumkylda avgasventilerna lär inte vara optimalt för flödet däremot. Byt dem istället. Kapa ventilstyrningar och se över matchningen mellan topp och grenrör.

/Johan

Sn00k
2007-09-26, 15:12
låter intressant.. E85 is the sh*t.. om man vill ha ett billigt bränsle där det finns potential att hämta ut mycke pulver. med en skvätt blyersättningsmedel i tanken så överlever även ventilstyrningar etc.

ska inte vara nå problem med rostfria ventiler och etanol oavsett legering.. ur materialsynpunkt.. klarar dom gamla blötståls-ventilerna det så klarar dom rostfria det.. etanol och starkare blandningar med aceton osv används ofta inom industrin för att rengöra just rostfritt och syrafast.
troligt måndagsexemplar?

för att få högre komp.. byt kolvar till några ifrån en vanlig 1.8 motor.. om det finns nån med passande kolvbult.. 10.0:1.. fint att köra på.. sedan planar du toppen ~1mm.. så hamnar du lite högre endå.. vilket bara är bra för detta bränsle.

va gäller kamaxel rekkomenderas schricks 268/276:a.. den är kort sagt jäkligt bra.. ger mjuk å fin gång, men orkar hålla i hela vägen ut till strax innan 7000rpm.. mycke jämnt vrid.

större spridare är ett krav.. soppa-pumpen hänger med till ~305hk bensin.. så -30%med etanol då ungefär.. kanske lite till om du kör på 3.0bar med riktiga spridare.. men dumt å chansa.. börjar bli klent på en g60 med etanol-planer.

unichip.. visst, det funkar, men är dyrt och långt ifrån optimalt.. synd att kalla det riktig mappning.

Sn00k
2007-09-26, 15:19
hade planer på att utveckla ett E85-chip till orginal G60.. som utgångpunkt iaf.. här framåt våren.
bara jag blir klar med nya programvaran ja sitter å plipprar på.. har inte blivit så mycke gjort i sommar då jag jobbat typ 24/7.. men digifant-projektet är knappast nerlagt.. klottrar på en auto-tune.. i matrix-format.. i stil med autronics.. fast lite enklare & snabbare.. krävs lite speciell utrustning och lödande i boxen.. MEN.. inget jätteavancerat.. å det ser jäkligt ljust ut ;)

Roffe
2007-09-26, 16:26
nu vet inte jag vad ni mappnings snubbar tycker men du (john) har inte tänkt på att byta till ms-sprut & tändning för att för få det optimalt.. ?

ps. jag har inga erfarenheter om just ms men håller på att skaffa lite mer kött på benen om det då det förhoppningsvis kommer bli skruv-överladdning i framtiden..

john1
2007-09-27, 23:01
Tack för givande och bra svar!

Räcker det med blyersättingsmedel så är det grönt för ventiler etc.? Ej
rostfria då vill säga! Vad vore ett lämpligt komp för denna motor, tänkte
åka med RS-portning och originalremhjul på kompressorn. Några tips på
spridare som kunde vara lämpliga?

Låter intressant, detdär med digifant-projektet.., berätta mer! :)

megasquirt har jag tänkt på men är noll insatt i dethela... Kanske
skulle ta och läsa på lite jag också! :)

john1
2007-09-28, 18:21
Har läst lite mer nu, verkar som om det inte finns några kolvar som passar
på de stakarna. Så det blir antigen specialbeställa eller byta både kolv och
stake. Någon som vet någon kolv/stake-kombo som skulle passa mig?

john1
2007-09-29, 10:11
Vad tror ni om 11,0:1 i komp + 0,9 bar ladd? Har hittat lite alternativ nu! :)

Roffe
2007-09-29, 11:27
hör med fjadrik han kör eller håller på ;) med rätt högt komp med överladd + etanol han borde veta..

john1
2007-09-29, 20:30
Roffe > Har skickat PM till honom, tack för tipset!

Sn00k
2007-09-30, 19:28
lämpligt komp.. jadu.. beror på en massa olika faktorer.. men runt 12.5-13 + 0.9bar överladd borde närma sig optimala förhållanden.. självklart beror det mycke på tändkurva, val av kamaxel osv osv också.
11 funkar givetvis det med på en milt trimmad maskin såsom din, så kör på det du, och lägg en vassare tändkurva istället.

"Låter intressant, detdär med digifant-projektet.., berätta mer! :)"

mnja.. det kommer.. inom kort.. fullt upp med jobb.. å knapprandet.. och saknar i dagsläget nån bil att testa nya programvaran på.. enda som blivit mappad riktigt är min egen spis.. som i dagsläget puffar ur sig 450+ digifant-pållar..
sen mappade jag "JRJ"s bil här på forumet, även om vi hade mycke krångel med både laptop, taskig batteritid å övrig utrustning.. glappande kablar osv.. tror en hel DAG i slutändan blev 15-20 minuters effektiv tid med mappningen.. intensivt, men blev rätt ok.
ja tror han e nöjd med resultatet.. slår då vilket färdigt "trimchip" som helst på fingrarna med den setupen.. mappad på 98-soppa.. så det finns väl egentligen än mer att hämta med nya programvaran och nu när dom glappa kablarna är utbytta.. etanol? ;)

megasquirt börjar bli ett rätt ok sprut nu.. men har man redan digifanten inkopplad så ser jag inte vitsen att byta.. den är fullt kapabel att hantera i stort sett vad som helst.. upp till ~12000rpm.. och har många små finesser som MS helt saknar.. sen är det ju lite häftigt att åka orginalsprut med dubbla mappar.. en för 95 å budgetåka.. å en för etanol å race-åka.. samt lustgasstyrning mm om man så önskar.. hehe ;)

Roffe
2007-10-01, 00:10
där ser man :) då lärde man sig något nytt idag med hehe