handdator

Visa fullständig version : Luftfilter på Sharan - var går slangen?



swedo
2018-07-31, 14:08
Byter batteri på min sharan från 2016. För att komma åt batteriet måste man flytta på lufintag och luftfilterhållare. När jag tog loss luftfilterhållaren fanns det en slang på undersidan som jag inte vet var det ska sitta, eller ska den sitta löst? Jag hittar ingenstans där slangen skulle kunna sitta fast, men tycker samtidigt att det är konstigt om den skulle sitta löst. Skulle verligen uppsakatta hjälp.

Bifogar tre bilder.
Med luftfilterhållaren upplyft, håller i slangen som inte verkar sitta fast någonstans.
Luftfilterhållaren fortfarande på sin plats, närbild
När luftfilterhållaren sitter på sin rätta plats, slang vid blå handske på undersidan av luftfilterhållaren

2stroke
2018-07-31, 14:46
Slangen som ser ut som en Dammsugarslang ( ca 25 mm i diameter )
skall vara ansluten till den sk. Sekundärluftpumpen.
( SAI-systemet )

swedo
2018-07-31, 15:15
@2stroke,

Stort tack. Den slangen med en blå pil (som är den jag tror att du menar) har en tydlig in och utgång. Den är slangen som jag markerar med den blå handsken (röd pil) som jag inte fattar var den ska.

stort tack!

2stroke
2018-07-31, 15:48
Jag äger visserligen ingen SHARAN men slangarna är ganska lika i de flesta VAG bilar.

BLÅ pil --> ser ut att vara till förvärmningen av insugsluften.
RÖD pil --> ser ut att vara till SAI-systemet.

Peter-C
2018-07-31, 18:30
"Bifogar tre bilder.
Med luftfilterhållaren upplyft, håller i slangen som inte verkar sitta fast någonstans.
Luftfilterhållaren fortfarande på sin plats, närbild
När luftfilterhållaren sitter på sin rätta plats, slang vid blå handske på undersidan av luftfilterhållaren"

Den slang du avser är säkerligen vattenavrinningsslangen. Den hänger bara rakt ut i luften. Ansluts på lägsta punkten mot luftburken. Låt dem bara hänga :).

SAI har jag inte sett på nyare VW i SE, däremot i US.

Vet ej vad för motor du har. Kollade mina egna fordon (TSI 1.8 och 2,0). Se förklaring item nr 4.

http://sv.realoem.me/Volkswagen/RDW/GOLF/2014/763/R/1/129/129010

Tror du har diesel eftersom det är förvärmning.


Se Item 19:

http://sv.realoem.me/Volkswagen/RDW/GOLF/2014/763/R/1/129/129040

/Peter