handdator

Visa fullständig version : N75 valve



EKAN01
2018-07-31, 12:58
Hallå.

Jag har en Passat 1,8T -99 som på senare tid har blivit lite trött. Har en Biltema felkodsläsare och fick fram felkoden 17956. Kollade på Rosstech och där står det att laddtrycksventilen alternativ kabel/kontakt är felaktig.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/17956/P1548/005448

Tittade lite snabbt under huven men vet inte riktig vad den sitter. Antar att det är en magnetventil med en 2-3 vaccumslangar anslutna till den. Sitter den vid/omkring turbo/luftburk eller sitter den vid torpedväggen som det gör på en del bilar?

Går det att kontrollera magnetventilen genom att sätta direktström på den?

Daniel

2stroke
2018-07-31, 14:44
Har en Passat 1,8T -99 som på senare tid har blivit lite trött.
Kollade med felkodsläsare och fick fram felkoden 17956.
Kollade på Rosstech och där står det att laddtrycksventilen alternativ kabel/kontakt är felaktig.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/17956/P1548/005448

Tittade lite snabbt under huven men vet inte riktig vad den sitter.
Antar att det är en magnetventil med en 2-3 vaccumslangar anslutna till den.
Sitter den vid/omkring turbo/luftburk? Den sk. N75 ventilen sitter alldeles i närheten utav wastegateklockan på Turbon.

10176

EKAN01
2018-07-31, 14:55
Den sk. N75 ventilen sitter alldeles i närheten utav wastegateklockan på Turbon.

10176

Tackar.

EKAN01
2018-08-01, 19:41
Har nu plockat av N75 ventilen för att kontrollera den.

Lägger jag 12V på den så klickar det i spolen och om jag blåser i ventilen så ändrar luften riktning.

Prövade dock med ventilen i stängt läge att sätta väldigt lite tryck med högtryck och då läcker ventilen igenom.

Kan man kontrollera ventilen på detta sättet?

Mätte även strömmen i kontakten och den ligger på 10,5V både på tomgång och om man varvar upp motorn.

Ska det vara så eller hur styr strömmen magnetventilen?

EKAN01
2018-08-01, 23:28
Ingen som kan hjälpa mig lite på traven :)

pudas
2018-08-02, 09:49
Obs! Jag har inga djupare kunskaper i ämnet, men tar mej friheten att skriva vad jag tror!
Det bör ju vara bilens datorbox som styr ventilen, och då kan det ju vara så att det går fram ström (+) konstant till ventilen och att ventilen sen regleras av boxen mot jord (-).
Det är alltid vanskligt att kontrollera / mäta en komponent som är bortkopplad från den krets den arbetar i. I detta fall finns det ju inget turbotryck som den jobbar mot.

Det enklaste är nog att helt enkelt köpa en ny ventil och se om problemet försvinner, tror inte den är jättedyr.

EKAN01
2018-08-02, 09:54
Obs! Jag har inga djupare kunskaper i ämnet, men tar mej friheten att skriva vad jag tror!
Det bör ju vara bilens datorbox som styr ventilen, och då kan det ju vara så att det går fram ström (+) konstant till ventilen och att ventilen sen regleras av boxen mot jord (-).
Det är alltid vanskligt att kontrollera / mäta en komponent som är bortkopplad från den krets den arbetar i. I detta fall finns det ju inget turbotryck som den jobbar mot.

Det enklaste är nog att helt enkelt köpa en ny ventil och se om problemet försvinner, tror inte den är jättedyr.

Tack för svar.

Ja det är ju lite svårt att veta när man inte är 100 insatt i hur det fungerar.

Som du skriver så är det väl enklast att köpa en eftersom jag har en felkod på ventilen ev kontakt/kabel och bilen är ju lite trött.

Har sett att dom finns för några hundringar på eBay.

Seffle
2018-08-10, 20:23
Byte på min gamla passat å den fick orken tillbaka��

EKAN01
2018-08-10, 20:24
Byte på min gamla passat å den fick orken tillbaka��

Har inte fått ur tummen än men planen är att beställa en snarast :)