handdator

Visa fullständig version : Car.NEt - Mörker



PrimusX
2018-07-24, 23:08
Har nu haft min Passat lite mer än ett halvt år. En bra bil. Men det finns en sak som verkligen grumlar ägandet och skulle med 100% säkerhet får mig att välja en annan bil nästa gång. Car-Net. Hur i h_lvete kan det fungera så dåligt? Jag skulle vilja påstå att de två avgörande delarna i en digital uppkoppling till en bil fungerar under all kritik.

Vi tar det minsta av de avgörande problemen först. Tiden för systemt att reagera är ju evigheter. Jag är framförallt intresserad av att kontrollera klimat. Det tar ju hur lång tid som helst innan systemet reagerar. Det mer allvarliga problemet är ju dock att det sällan fungerar. Olika felmeddelanden kommer upp i telefonen efter (oftast) mycket lång tid. Det är ju ett helt opålitligt och icke funktionellt system. Det spelar inne roll om jag vill ställa in en framtida tid eller sätta igång klimatregleringen direkt. På min tidigare Volvo kunde man sätta igång ACn med ena handen när man betalade i kassan och efter att ha packat kassarna och kom ut till bilen var den "kall/varm". Glöm det med VW. Som sagt, oftast misslyckas den helt, och skulle den fungera så tar det så lång tid att den inte nått rimlig temperatur innan man är ute.

Dessutom kastas man regelbundet ut ur systemet och måste logga in igen. Hur i glödhetaste Småland(en svordom min mor använde) kan en bil 2018 vara så dålig på detta? Som jag skrev ovan, jag skulle utan att tveka en sekund välja en annan bil nästa gång.

Amazonas
2018-07-25, 13:31
Har samma upplevelse själv samt att man inte ens kan välja mellan ventilation/värme i appen gör det än värre.
Frugans Skoda har motsvarande och det fungerar lite bättre, men i princip lika kasst det med. Men där kan man i alla fall välja mellan vent/värme i appen...

Crille82
2018-07-25, 14:04
Att CarNet funkar dåligt vet vi ju. Men är det verkligen ett problem att inte kunna växla mellan ventilation och värme i appen? Det är ju inte så att vädret växlar så mycket från ena dagen till andra. Ha ventilation inställt maj-okt och värme okt-maj.

NissePisse
2018-07-25, 18:13
Nja, flera månader som har kalla kvällar men varma dagar. Jag har själv upplevt ett behov att kunna byta detta.

Crille82
2018-07-25, 20:50
Nja, flera månader som har kalla kvällar men varma dagar. Jag har själv upplevt ett behov att kunna byta detta.

Om man som normal kör värmaren när det är 5 grader eller kallare eller ventilation när det 20 grader eller varmare så kan det inte handla om mer än en handfull dagar om året. Knappast normalväder "flera månader" om året.

Men hur som helst, man har inte sett det som ett behov och byggt in funktionen i CarNet.

NissePisse
2018-07-25, 21:47
Nu tog du väl ändå i?
Värmaren kör jag gärna så fort det är under 10°C. Speciellt om man har små barn.

Dessutom krävs det inte mer än ungefär 15° C för att värma upp bilen om den står i direkt solljus.

Crille82
2018-07-25, 23:03
Nu tog du väl ändå i?
Värmaren kör jag gärna så fort det är under 10°C. Speciellt om man har små barn.

Dessutom krävs det inte mer än ungefär 15° C för att värma upp bilen om den står i direkt solljus.

Tror att det är väldigt få som använder värmare/ventilationsfunktion i den omfattningen...

candyweiss
2018-07-25, 23:03
Nu tog du väl ändå i?
Värmaren kör jag gärna så fort det är under 10°C. Speciellt om man har små barn.

Dessutom krävs det inte mer än ungefär 15° C för att värma upp bilen om den står i direkt solljus.
Tryck på fjärren så åker alla rutorna ner, gör det 30 sekunder innan ni ska åka iväg. Vädrar garanterat ut mer värme än vädringsfunktionen som bara är trams enligt mig.

Amazonas
2018-07-26, 02:05
Att CarNet funkar dåligt vet vi ju. Men är det verkligen ett problem att inte kunna växla mellan ventilation och värme i appen? Det är ju inte så att vädret växlar så mycket från ena dagen till andra. Ha ventilation inställt maj-okt och värme okt-maj.Är mest störd över att Skoda har funktionen men inte VW :)
App/mjukvara i bilarna lär ju ändå ha samma grund. Skodas app överlag är betydligt mer lättnavigerad samt rappare. Känns märkligt att inte VW kan ligga på minst samma nivå i alla fall...

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

NissePisse
2018-07-26, 03:26
Tror att det är väldigt få som använder värmare/ventilationsfunktion i den omfattningen...
Well, det är garanterat fler än en iaf...

- - - Uppdaterad - - -


Tryck på fjärren så åker alla rutorna ner, gör det 30 sekunder innan ni ska åka iväg. Vädrar garanterat ut mer värme än vädringsfunktionen som bara är trams enligt mig.

Den funktionen kräver att bilen är förhållandevis nära.
Har jag förstått saker rätt så kan man fjärrstarta V90 för att få kall kupé med AC innan färd.

Anser fortfarande att VW är efter inom detta område, uppkoppling alltså.

candyweiss
2018-07-26, 06:44
Anser fortfarande att VW är efter inom detta område, uppkoppling alltså.
Håller med, Volvos är mycket bättre.

PrimusX
2018-07-30, 10:24
Det kommer ju regelbundet uppdateringar av appen(iOS) men någon förbättring har jag inte märkt av. Man kan önska fler funktioner, men allra bäst vore ju om den fungerade överhuvudtaget.

Häromdagen skulle jag åka, då hände något nytt. Jag skulle sätta på klimatreglering. Appen sa nej... Sedan ändras mina planer och jag går ut för att gå istället. Då står bilen med fullt blås. Via appen gick det inte att stänga av så jag fick gå in igen och hämta nyckel. Ut och sätta mig i bilen. Blåsa i alkolås. Starta bilen och sedan stänga av bilen igen. Smidigt...

candyweiss
2018-07-30, 10:58
Det kommer ju regelbundet uppdateringar av appen(iOS) men någon förbättring har jag inte märkt av. Man kan önska fler funktioner, men allra bäst vore ju om den fungerade överhuvudtaget.

Häromdagen skulle jag åka, då hände något nytt. Jag skulle sätta på klimatreglering. Appen sa nej... Sedan ändras mina planer och jag går ut för att gå istället. Då står bilen med fullt blås. Via appen gick det inte att stänga av så jag fick gå in igen och hämta nyckel. Ut och sätta mig i bilen. Blåsa i alkolås. Starta bilen och sedan stänga av bilen igen. Smidigt...
Kul om du tagit dig en lille en :(

PrimusX
2018-07-31, 10:07
Kul om du tagit dig en lille en :(
Jo, det hade varit fint..:rolleyes:.