handdator

Visa fullständig version : Servicebok till ny VW slopad



Peter-C
2018-07-19, 22:10
I början av Maj hämtade jag vår nya Golf Alltrack 1.8 TSI hos lokal ÅF. Konstaterade att det inte fanns någon servicebok med inledande blad med alla PR koder (set up koder) som varit brukligt i många år. Generell för VAG bilar. Den sistnämnda återfanns istället början av manualen. Ringde till säljaren som sade att de slopat servicebok. ”Den är elektronisk” sade han. I min värld finns den inte eftersom jag inte har den själv. Som reservdel kostade en generisk bok 115:-, helt ok. En sådan inhandlades. Tror att Audi har haft längre men det spelar ingen roll. Egen service kan man inte föra in i VAG:s service program.

Vart vill jag nu komma med detta inlägg?

Jo jag undrar vad tycker ni om det?

Måste säga att jag blev lite förvånad. Det är i alla fall okay att man kan köpa en själv. ÅF kan ju inte rå för denna rationalisering.


/Peter

a128
2018-07-19, 22:21
Om man köper en ny bil för över >200.000:- (eller var det rent av >300.000:- !?!) är det inte för mycket begärt att få med en bok

:(

Marcus
2018-07-19, 23:32
Känns helt relevant. Det är 2018, varför ska service då antecknas med penna i ett pappershäfte? Känns stenålder. Världen är digital idag och kunderna är digitala. Dagens kunder vill kunna logga in och se historiken, precis som man följer upp annat. Digitalt, via ett användarvänligt och modernt gränssnitt. Några taffliga anteckningar i ett pappershäfte med en halvtaskig stämpel, det säger i min värld typ ingenting. Sådant kan jag också skriva och en dålig stämpel kan jag beställa eller plocka på mig hos VW ÅF [emoji6]

VW lanserar snart sitt VW ID i större skala och då kommer man nog att se helheten bättre. Likt Apple kommer man att bygga upp en miljö centrerad kring VW ID som kommer att knyta ihop alla VW produkter och tjänster som kunden brukar. Utmärkt [emoji2]

För den promille kunder (eller färre) som trots allt vill ha ett pappershäfte så är det naturligtivs bra att möjligheten finns att köpa till.

henrik_k
2018-07-19, 23:44
Har letat men inte hittat vart man loggar in för att se servicehistorik eller garantiåtgärder. Ser man det via webbversionen av Car-Net?

Peter-C
2018-07-20, 00:11
Känns helt relevant. Det är 2018, varför ska service då antecknas med penna i ett pappershäfte? Känns stenålder. Världen är digital idag och kunderna är digitala. Dagens kunder vill kunna logga in och se historiken, precis som man följer upp annat. Digitalt, via ett användarvänligt och modernt gränssnitt. Några taffliga anteckningar i ett pappershäfte med en halvtaskig stämpel, det säger i min värld typ ingenting. Sådant kan jag också skriva och en dålig stämpel kan jag beställa eller plocka på mig hos VW ÅF [emoji6]

VW lanserar snart sitt VW ID i större skala och då kommer man nog att se helheten bättre. Likt Apple kommer man att bygga upp en miljö centrerad kring VW ID som kommer att knyta ihop alla VW produkter och tjänster som kunden brukar. Utmärkt [emoji2]

För den promille kunder (eller färre) som trots allt vill ha ett pappershäfte så är det naturligtivs bra att möjligheten finns att köpa till.

Helt ok att ha en elektronisk lagring. Parallellt vill jag helst ha en okomplicerad lagring typ pappersbok som är SW/HW versionsoberoende och kan följa bilen. Själv gör jag mellanbyten av olja på nyare bilar + div andra rep som bromsbyte på min R. Vår äldre Audi A4 servar jag själv tillika avkommornas fordon. Loggen lagras i pappersboken :D.
Ingen har upplyst mig om att jag själv kan fylla på en elektronisk servicebok med egna åtgärder. Kan man det? 1:a olja/filter på Alltracken kommer ske i mitt garage... Är den tillgänglig för bilägaren och möjlig att uppdatera så är det ok. Är den det - det är ju ändå år 2018 ;)?

/Peter

Bopper
2018-07-20, 00:15
Har letat men inte hittat vart man loggar in för att se servicehistorik eller garantiåtgärder. Ser man det via webbversionen av Car-Net?

Här tror jag: https://minvolkswagen.se/

Marcus
2018-07-20, 00:18
Nej det kan du inte [emoji846] Det skulle kunna vara en trevlig vidareutveckling, men samtidigt är den absoluta majoriteten av kunderna helt ointresserade av något sådant... Så det är antagligen svårt eller orimligt att motivera utvecklingskostnaden. Din lösning med en inköpt pappersversion för egen service är nog den bästa lösningen ur flera perspektiv och fungerar säkerligen bra för de som är intresserade av sådant i dagsläget. Med elektrisk- och delelektrisk mobilitet några år bort så kommer den typen av åtgärder du vill dokumentera att utgå i stor omfattning.

Peter-C
2018-07-20, 00:30
"Åtgärder utgå...". Knappast. Även om man kör elbil så finns det annat än motorn som ska tittas till. All mekanik behöver underhållas om den utsätts för fysisk nötning. Även elektronik slits fast på ett annat sätt (temperatur ändringar, oxidation osv).

Var just inne på minvolkswagen.se. Förväntansfullt gick jag in på Mina Tjänster med mobilt bankID. Där fanns inget.

/Peter

Marcus
2018-07-20, 01:00
Ska du byta motorolja på din elbil? [emoji6] Självklart erfordras serviceåtgärder även för hel- och delelektriska bilar, både mekaniska och elektroniska. Men delvis av annan karaktär än för traditonella bilar och dessutom kommer kunderna, och nu beskriver jag den absoluta majoriteten, vara helt ointresserade och/eller icke kapabla att utföra dessa åtgärder själva.

Oavsett vilket, jag är ingen elbilsfantast, så ser jag gärna att servicehistoriken för mina VW dokumenteras digitalt av VW verkstaden så att jag själv slipper hålla reda på denna sk ”värdehandling” och så att bilen får en mer säkrad servicehistorik. Skulle jag mot förmodan vilja utföra egna serviceåtgärder så kan jag dokumentera det själv i en Excellogg som jag skriver ut vid försäljning och bifogar eventuella kvitton alternativt att jag köper en servicebok. Men sannolikt kommer jag att byta in mina bilar även fortsättningsvis hos VW ÅF så då finns det ju inget behov av sådant.

Bopper
2018-07-20, 01:16
Var just inne på minvolkswagen.se. Förväntansfullt gick jag in på Mina Tjänster med mobilt bankID. Där fanns inget.

/Peter

Klickade på Min bil, sedan Service. Har visserligen inte gjort nån riktig service än, men det finns med en "5-milsservice" innan leverans hos mig.

Peter-C
2018-07-20, 08:25
Det finns en sådan post under service på min bil med :).
Kollade min R. Där kommer historiska service poster upp.

pudas
2018-07-20, 09:56
Det är väl först och främst bilindustrins eviga önskan om att ha ensamrätt på att serva sitt märkes bilar som drivit utvecklingen hit?

Marcus
2018-07-20, 11:24
Nej, inte alls. Det är en del av den allmänna digitaliseringen av samhället och livet och något som ligger i linje med vad kunderna förväntar sig. Varför ska du som kund hålla reda på en tryckt servicebok med handskrivna obegripliga kråkor och dåliga stämplar, något som dessutom anses vara en värdehandling av några? Kunderna förväntar sig att servicedokumentationen registreras av serviceverkstaden och finns tillgänglig online. En tafflig pappersdokumentation har spelat ut sin roll i ett sådant sammanhang. Bilen är uppkopplad och kunden uppkopplad mot bilen, då bör viktig dokumentation gå samma väg.

pudas
2018-07-20, 12:02
Ja givetvis är det så! För dagens bilkunder är idealbilen som en jättestor Iphone med fyra hjul på!
Men den allmänna digitaliseringen är till stor del skapade behov, där målet först och främst är att knyta kunder för ökat vinstuttag och en monopol liknande ställning på sin marknad.

Betaride
2018-07-20, 12:26
Detta var nytt för min del också. Jag föredrar att det är digitalt om jag ska vara ärlig. Mindre risk för fejkad servicehistorik osv. Men kommer alla verkstäder kunna föra logg digitalt vid service mm? Själv brukar jag lämna in bilen hos Meca och kommer dom då att kunna föra in serviceinformationen i VW:s digitala system på samma sätt som märkesverkstäderna? Någon som vet?

Peter-C
2018-07-20, 13:31
……... kommer dom då att kunna föra in serviceinformationen i VW:s digitala system på samma sätt som märkesverkstäderna? Någon som vet?

Det är det som är huvudfrågan tycker jag. Ingen verkar veta. Som sagt alternativet finns. Det digitala registret blir lite uddlöst om man ej kommer åt det utifrån typ som din Meca verkstad behöver göra.

Pappersboken har jag primärt för mig själv vad det gäller den nya bilen, för att se när något utförts på ett samlat vis. Fejk risken är naturligtvis större med en pappersbok, det är vi säkert alla eniga om.

Övrigt
När jag tittar på service historik i min volkswagen.se visas en rubrik typ "Originalservice mobilitet Motor Halland halmstad" med datum. Inga detaljer.

/Peter

MacAllan
2018-07-20, 13:51
Jag har varit inne på min VW och kollat på min gamla VW GTI -05 som är serverad på Mekonomen samt Autoexperten (samma verkstad som bytt tillhörighet) de senaste gångerna och dessa service syns inte, endast de som tidigare är gjorda på VW och Mechanum syns.

Dock säger verkstaden att dom har tillgågn till VW digitala servicebok och noterar alla service där.
Kan vara så att VW sorterar bort service som inte är gjorda på verkstad auktoriserad av VW.

Bopper
2018-07-20, 14:43
Övrigt
När jag tittar på service historik i min volkswagen.se visas en rubrik typ "Originalservice mobilitet Motor Halland halmstad" med datum. Inga detaljer.

/Peter

Som jag förstod när jag hämtade min bil, så är det bara datum, stämpel och signatur, som flyttats till den digitala serviceboken. Det ska fortfarande skrivas ett protokoll på vad som gjorts.

Crille82
2018-07-20, 15:05
Jag har varit inne på min VW och kollat på min gamla VW GTI -05 som är serverad på Mekonomen samt Autoexperten (samma verkstad som bytt tillhörighet) de senaste gångerna och dessa service syns inte, endast de som tidigare är gjorda på VW och Mechanum syns.

Dock säger verkstaden att dom har tillgågn till VW digitala servicebok och noterar alla service där.
Kan vara så att VW sorterar bort service som inte är gjorda på verkstad auktoriserad av VW.

Nej, en verkstad som inte är auktoriserad av märket har givetvis INTE tillgång till den digitala serviceplanen. Det är rent påhitt, ingen verkstad jag skulle lita på om de påstår det.

Att man går över till digital serviceplan är en kombination av den naturliga digitaliseringen och att knyta bilägarna till sina egna verkstäder, det är givet.

Vi kommer in på samma spår som många andra diskussioner, bilmärkena skulle inte kunna överleva och sälja bilar för de priser de gör om det inte vore för den egna eftermarknaden.

MacAllan
2018-07-20, 17:43
Nej, en verkstad som inte är auktoriserad av märket har givetvis INTE tillgång till den digitala serviceplanen. Det är rent påhitt, ingen verkstad jag skulle lita på om de påstår det.

Att man går över till digital serviceplan är en kombination av den naturliga digitaliseringen och att knyta bilägarna till sina egna verkstäder, det är givet.

Vi kommer in på samma spår som många andra diskussioner, bilmärkena skulle inte kunna överleva och sälja bilar för de priser de gör om det inte vore för den egna eftermarknaden.
Serviceplanen kommer dom åt, inför service kan ta fram exakt vad som skall göras på respektive service.

Tror ärligt inte VW får begränsa den åtkomsten eftersom det är fritt fram att göra service på vilken auktoriserad verkstad som helst utan att det får lov att påverka garantier eller liknande, av den anledningen måste dom kunna föra in utförda service och ha tillgång till serviceplanerna.

Jag menar att det är ju skillnad på auktoriserad verkstad och auktoriserad märkes verkstad.

Crille82
2018-07-20, 18:48
Serviceplanen kommer dom åt, inför service kan ta fram exakt vad som skall göras på respektive service.

Tror ärligt inte VW får begränsa den åtkomsten eftersom det är fritt fram att göra service på vilken auktoriserad verkstad som helst utan att det får lov att påverka garantier eller liknande, av den anledningen måste dom kunna föra in utförda service och ha tillgång till serviceplanerna.

Jag menar att det är ju skillnad på auktoriserad verkstad och auktoriserad märkes verkstad.

Vet de inte vad som skall göras på en vanlig VW så bör de inte driva bilverkstad. Vad jag menar är att icke märkesauktoriserade verkstäder inte kan föra in historik i den digitala serviceboken som du skrev att de påstod.

En personlig iakttagelse är att bilar som är servade på allverkstäder till 90% inte är servade med tilläggsarbeten enligt tillverkarens rekommendationer.

MacAllan
2018-07-20, 19:17
Vet de inte vad som skall göras på en vanlig VW så bör de inte driva bilverkstad. Vad jag menar är att icke märkesauktoriserade verkstäder inte kan föra in historik i den digitala serviceboken som du skrev att de påstod.

En personlig iakttagelse är att bilar som är servade på allverkstäder till 90% inte är servade med tilläggsarbeten enligt tillverkarens rekommendationer.
Jo dom kan se vilka tilläggsarbeten där är på olika intervaller enligt rekommendationer, det enda dom inte kan göra är uppdateringar av mjukvaran.

Varken tror eller förstår heller varför dom skulle ljuga på frågan om dom kommer åt den digitala serviceboken, det är ju ingen garageverkstad.

Men det är lätt kollat hos en VW handlare, dom kan ta fram och visa den digitala serviceboken om man frågar efter det.

Crille82
2018-07-20, 19:33
Jo dom kan se vilka tilläggsarbeten där är på olika intervaller enligt rekommendationer, det enda dom inte kan göra är uppdateringar av mjukvaran.

Varken tror eller förstår heller varför dom skulle ljuga på frågan om dom kommer åt den digitala serviceboken, det är ju ingen garageverkstad.

Men det är lätt kollat hos en VW handlare, dom kan ta fram och visa den digitala serviceboken om man frågar efter det.

Jag jobbar på en VW/Audi/Skoda/Seat-handlare så jag vet vad jag pratar om, hittar inte på och påstår saker utan att veta.

Crille82
2018-07-20, 21:59
Kontentan blir att VAG elektronisk bok är avsedd för auktoriserade ÅF. Fullt begripligt och acceptabelt tycker jag.
Dock täcker det inte behovet för de som gör något själv på bilen. Jag konstaterar att serviceboken av papper fortfarande har ett existensberättiganden och är det alternativ som ligger närmast till hands. Vissa som aldrig har tänk sig att göra något själv tycker inte frågeställningen är så relevant kanske, men det är den!


/Peter

Dock är det ju som Marcus säger, väldigt få gör något själv på bilen, särskilt inte nyare bilar. Men håller med om att det bra att även fylla i en fysisk bok som komplement till dokumentation. Man får med ett servicebevis tillsammans med serviceprotokoll och kvitto. Man får be om att få en fysisk bok ifylld, det görs inte per automatik.

Peter-C
2018-07-20, 22:09
Hoppsan- Råkade radera mitt eget inlägg som Crille82 citerat.....ursäkta.

@Christoffer - Visst, det är ju bara att be om att få boken ifylld. Inga problem.

Det är ju ganska självklart att bara aukt. ÅF får tillgång tillprogramvaran, vore konstigt annars.

Att ÅF vill knyta kunden närmare sig är givet, ser inget motsatsförhållande i det. Den som är intresserad av bilen lägger mer pengar på bilägandet vilket även gynnar ÅF trots att de utför en del jobb själv på objektet.

/Peter

MacAllan
2018-07-20, 22:37
Jag jobbar på en VW/Audi/Skoda/Seat-handlare så jag vet vad jag pratar om, hittar inte på och påstår saker utan att veta.
Hör vad du säger men skall kolla upp med verkstaden och den VW verkstad jag tar min andra bil till.

Jag vet nämligen med säkerhet att den verkstaden kommer åt andra märkes digitala servicebok, har nämligen haft digitala serviceböcker tidigare på andra bilar.

Det som skiljer tidigare digitala serviceböcker jag haft från VW's är att man haft inloggning så man kunnat se allt och inte bara typ av service och tidpunkt.

Marcus
2018-07-20, 23:06
Blandar ni inte ihop verkstadshandbok/litteratur/serviceschema med servicebok/servicehistorik för enskilt fordon?

MacAllan
2018-07-21, 02:13
Blandar ni inte ihop verkstadshandbok/litteratur/serviceschema med servicebok/servicehistorik för enskilt fordon?
Mycket möjligt, det jag menar är den boken som alltid funnits med bilen och som stämplats vid service och som nu blivit digital istället.

Marcus
2018-07-21, 09:04
Då blandar du inte ihop det [emoji4]

BjornL
2018-07-22, 12:16
Det är precis som Chrille82 skriver:
Är inte verkstaden auktoriserad av VW kan den inte fylla i den digitala serviceboken. De kan heller inte se eller utföra aktioner/uppdateringar. De kan inte hantera garantiärenden. Eventuell goodwill från tillverkaren förfaller i regel eftersom bilägaren inte är kund hos densamme.

Tillverkarna är stenhårda på detta. Jag har tidigare jobba med garantier för flertalet mc-märken och det är samma sak där.

Servicescheman är något helt annat.

Freddan
2018-07-31, 10:14
Tråkigt. I VW:s värld servar alla sina bilar hos dem. Men verkligheten är en annan. Jag servar alltid mina bilar själv för en bråkdel av kostnaden. Enstaka saker som jag inte klarar själv låter jag en liten lokal verkstad fixa. Serviceboken stämplar jag själv. Sedan åker jag till VW verkstan och ber dem nollställa serviceindikatorn. Det finns någon lag om att måste göra det. Betalar mekaniken en 100 lapp.

Marcus
2018-07-31, 10:59
Men det är väl inget problem? Köp en pappersbok då för all din service utanför VW:s värld? Eller varför ens krångla till det så mycket, gör en enkel servicelogg i Excel med datum, kilometer, åtgärd etc och skriv ut vid eventuell försäljning. Spara eventuella kvitton och bifoga. Så gör t.o.m. jag för sådant jag eventuellt utför utan VW:s försorg.

Det känns som att ni gör ett problem av något som i praktiken inte är det. Ni måste ju ändå förstå vart utvecklingen är på väg och vilket förhållningssätt som är mest relevant för minst 95 % av nybilskunderna. Hur ägare nummer tio, Popescu i Rumänien, sedan vill utföra service på sin femton år gamla VW är ju inte riktigt något som VW eller andra biltillverkare kan ta med i beräkningarna till 100 %.