handdator

Visa fullständig version : Soppaförbrukning på Passat -18, automat versus manuelll



Freddan
2018-07-15, 08:15
Har haft Passat 2018 kombi 2.0 Tdi 190 hk 4motion automat och 2000 mil. Den drog vid normalt lugn körning 0,57 l/mil som följer trafiktempot stad/landsväg/motorväg och högst 0,63 l/mil vid mer snabbare och hårdare körning.
Eftersom bilen fick ett kardanfel (oljan rann ut)som som skulle ta två månader att laga och inte ville ha en Polo som lånrbil gick handlaren med på ett byte till en precis likadan ny bil i lager, fast manuell.

Kopplingen var lättrampad och smidig växellåda så det var inga problem att köra manuell.

Förvånande efter 1000 mil nu att den drar 0,42 l/mil normalt och 0,46 vid lite snabbare körning.

Den drar 1,4 deciliter mindre än automat. Jag trodde att DSG skulle dra lika mycket som manuell.
Jag sparar i bränsleförbrukning 2.1 kr/mil.
På 3500 mil per år blir det 7300 kr. Har jag bilen i 5 år sparar jag 36000 kr.

Har någon annan samma erfarenhet?
Tusan vad dum jag var som i 6 år har gått på DSG reklamen., tidigare Passat

Pelk
2018-07-15, 08:27
Har haft Passat 2018 kombi 2.0 Tdi 190 hk 4motion automat och 2000 mil. Den drog vid normalt lugn körning 0,57 l/mil som följer trafiktempot stad/landsväg/motorväg och högst 0,63 l/mil vid mer snabbare och hårdare körning.
Eftersom bilen fick ett kardanfel (oljan rann ut)som som skulle ta två månader att laga och inte ville ha en Polo som lånrbil gick handlaren med på ett byte till en precis likadan ny bil i lager, fast manuell.

Kopplingen var lättrampad och smidig växellåda så det var inga problem att köra manuell.

Förvånande efter 1000 mil nu att den drar 0,42 l/mil normalt och 0,46 vid lite snabbare körning.

Den drar 1,4 deciliter mindre än automat. Jag trodde att DSG skulle dra lika mycket som manuell.
Jag sparar i bränsleförbrukning 2.1 kr/mil.
På 3500 mil per år blir det 7300 kr. Har jag bilen i 5 år sparar jag 36000 kr.

Har någon annan samma erfarenhet?
Tusan vad dum jag var som i 6 år har gått på DSG reklamen., tidigare Passat

Den manuella saknar 4-hjulsdrift. Och fyrhjulsdriftens avsaknad samt den manuella lådans lättare vikt är nog ca den mängden bränsle som du anger.

Så det är inte så konstigt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Fredrix
2018-07-15, 08:38
Finns 2018 Passat TDI190 som manuell?
I konfiguratorn ligger bara TDI150 och TSI150 som manuella.

Pelk
2018-07-15, 09:02
Finns 2018 Passat TDI190 som manuell?
I konfiguratorn ligger bara TDI150 och TSI150 som manuella.

Tror du har en poäng där [emoji848]

Och det gör så klart också skillnad i förbrukning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Freddan
2018-07-15, 09:28
Den manuella saknar 4-hjulsdrift. Och fyrhjulsdriftens avsaknad samt den manuella lådans lättare vikt är nog ca den mängden bränsle som du anger.

Så det är inte så konstigt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bilen är 4 hjulsdriven 4 motion 190 hk manuell 2018.

Marcus
2018-07-15, 09:42
Huruvida DSG (eller automatisk växellåda överhuvudtaget) erbjuder en bränslebesparing beror mycket på kombinationen växellåda och motor. Det finns några TSI motorer i mindre bilar som i kombination med den mycket effektiva DSG7 DQ200 sparar lite bränsle. Men det kan väl inte vara anledningen till att man väljer DSG? Du har ju även servicebehov på de kraftigare DSG. Största fördelen anser ju jag är komfort och i vissa fall prestanda.

Pelk
2018-07-15, 13:47
Bilen är 4 hjulsdriven 4 motion 190 hk manuell 2018.

Är den direktimporterad? Kan inte finna din kombination i VW-broschyren.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180715/b4d823640aa5ff5ef04cd3fd9075305e.png

Däremot TDI190 Manuell finns med.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Freddan
2018-07-15, 17:21
Är den direktimporterad? Kan inte finna din kombination i VW-broschyren.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180715/b4d823640aa5ff5ef04cd3fd9075305e.png

Däremot TDI190 Manuell finns med.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bilen som jag har nu är tillverkad dec. 2017 men räknas som 2018. Har stått i bilhallen och gått 50 mil. Jag kollade också nu. Finns inte som 2019 modell.

Men detta petimetersnack var inte vad jag frågade om, utan jag frågade om någon annan har erfarenheten om DSG vs. Manuell? då jag grämer mig över att jag har kört DSG i fem år och trott att DSG drar lika som manuell.

Mex165
2018-07-15, 19:29
Det ska inte vara SÅ stor skillnad på den spanska (manuel) :rolleyes: och DSG lådan, säkert därför folk undrar om du verkligen har 4-motion (finns nämligen folk som "blir lurade" eller missar sånt :confused:).
Tror mer på att något inte stämde med den bilen du hade, bredare däck osv... Mycket som kan spela in när det är så stor skillnad.

Är förbrukningen baserad på färddatorn eller har du räknat tankade l/mil?

walkmann
2018-07-15, 20:33
Den kombon låda/motor/drivning har jag aldrig hört talas om:confused:
vet att tråden inte handlar om det men stämmer det verkligen?

candyweiss
2018-07-15, 20:55
Tror det handlar om otur eller tur bara. Var någon tidigare tråd om Tiguan II, diesel med DSG.
Någon hade en som han aldrig lyckades komma under 0.8l/m med, någon annan körde på 0.6l/m.
Det var exakt likadana bilar och ändå så stor skillnad.

Pelk
2018-07-15, 20:58
Men detta petimetersnack var inte vad jag frågade om, utan jag frågade om någon annan har erfarenheten om DSG vs. Manuell?

Ledsen att jag fått din tråd att spåra ur lite. Blev antagligen chokad av en motor/vxllåde-kombination jag inte sett innan.

Det skall inte vara så stor skillnad mellan Manuell och DSG. DSG är ingen spargris, utan mer jämbördig med manuell utan att behöva spaka själv.

Så som skrevs ovan, är det skillnad på däckstorlek? Det påverkar som sagt också förbrukningen.

Sedan kan man så klart inte utesluta att något varit fel på din gamla bil, så att den gått trögare i axlar och lager. Kanske ett lager som inte riktigt gjorde sitt jobb.

Min egen TDI 190 DSG 4motion drar mellan 0.52-0.75 liter/mil beroende på hur gasglad jag är. Hakar jag på ett släp (bara kört kortare sträckor) vill den ha 2 dl till.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

GTI-nissen
2018-07-15, 21:18
Det är inte så att man accar lite hårdare med DSG än med manuell? Det är ju enklare, bara att trampa liksom. Det är iallafall så jag gör numera...

oskee
2018-07-15, 21:20
Min Passat 2018 kombi 2.0 Tdi 190 hk 4motion automat med 1500mil på mätaren, drog ca 0.56-0.57. Med då med fru plus 2 småbarn och fullt bagage sen mycket motorväg 110-120km/h. Under en sträcka på 48mil.

Idag när jag åkte en halvlång tur själv utan packning då går den nästan direkt ner på 0.54 med delvis lungn körning, ibland har jag lyckats komma ner på 0.49-0.5.

cornholio
2018-07-15, 21:49
Min Passat 2018 kombi 2.0 Tdi 190 hk 4motion automat med 1500mil på mätaren, drog ca 0.56-0.57. Med då med fru plus 2 småbarn och fullt bagage sen mycket motorväg 110-120km/h. Under en sträcka på 48mil.

Idag när jag åkte en halvlång tur själv utan packning då går den nästan direkt ner på 0.54 med delvis lungn körning, ibland har jag lyckats komma ner på 0.49-0.5.

våran passat 2018 tar endast 0.75 med fru och tre barn och full last i motorvägsfart. Fattar inte varför den ligger på 1.3 när jag kör!? ;):cool:

oskee
2018-07-15, 21:52
våran passat 2018 tar endast 0.75 med fru och tre barn och full last i motorvägsfart. Fattar inte varför den ligger på 1.3 när jag kör!? ;):cool:

Oh hur lyckas du :) känns svårt att nå 0.75. haha

(Kan för sig vara så att 3-barn behöver kisspaus oftare och vi endast har en blöjfri) :P

cornholio
2018-07-15, 22:04
Oh hur lyckas du :) känns svårt att nå 0.75. haha

(Kan för sig vara så att 3-barn behöver kisspaus oftare och vi endast har en blöjfri) :P


Bensin 2.0T gtr :)

Marcus
2018-07-15, 23:46
.....

Marcus
2018-07-15, 23:54
TDI 190 4Motion har aldrig erbjudits med manuell växellåda, den finns endast med DSG.

Freddan
2018-07-16, 00:14
Det ska inte vara SÅ stor skillnad på den spanska (manuel) :rolleyes: och DSG lådan, säkert därför folk undrar om du verkligen har 4-motion (finns nämligen folk som "blir lurade" eller missar sånt :confused:).
Tror mer på att något inte stämde med den bilen du hade, bredare däck osv... Mycket som kan spela in när det är så stor skillnad.

Är förbrukningen baserad på färddatorn eller har du räknat tankade l/mil?

Vad är det för folk på detta forum? Jag ger det en chans till, sedan loggar jag ut. Ingen missar om det är 4wd på en ny bil, inte ens din svärmor. Jag lovar. Om du tror att folk missar det är du dummare än tåget.

Freddan
2018-07-16, 00:29
"Marcus" jaha ännu en petimeter :( Under bilen finns fyra drivaxlar , en till varje hjul och på reg.beviset står det 190 hk. Spinner med bakhjulen start backe grusväg och har dekaler 4Motion, dessutom finns en drivkunt baktill under bilen, så visst är den 4wd. Importerad från Nederländerna står det i pappren också. Säljaren sa att den skulle gå som diplomatbil, men blev kvar i bilhallen som utställningsexemplar istället, av någon anledning. För övrigt går bilen som ett skott. Har aldrig haft snabbare personbil. Nästan otäckt snabb faktiskt, det är lätt att tappa kontrollen om man inte ser upp.
Men jag är en bilglidartyp som gillar bättre att cruisa fram och lyssna på go musik istället för att köra med blyfot. Synd, någon annan borde haft den som gillar att köra som en blådåre.

Freddan
2018-07-16, 00:39
Kul om någon kan ge vettiga inlägg

- - - Uppdaterad - - -

[QUOTE=Marcus;243018]TDI 190 4Motion har aldrig erbjudits med manuell växellåda, den finns endast med nnnnnnn

Freddan
2018-07-16, 00:43
[QUOTE=Marcus;243018]TDI 190 4Motion har aldrig nnnnn

Freddan
2018-07-16, 00:51
Fattar inte varför folk bryr sig om huruvida nya bilar drar någon dl mer eller mindre hit eller dit. Spela roll i det stora fördärvet? Ibland kan jag tro att folk köper bil för att spara bränsle? Jag som kör så hårt jag kan och får ändå inte bilen att förbruka något anmärkningsvärt... Köpa ny bil är ekonomisk katastrof hur som helst, inget att bry sig om, njut av livet istället. Det är ju annorlunda om man förväntar sig förbrukning från en VW Golf 1,6 TDI Bluemotion ~ 0,5 l/mil och får förbrukning från en Audi A6 V6 TFSI quattro ~1,5 l/mil... Jag kom nyligen hem efter att ha hårdgasat mig genom 500 mil på kontinentala motorvägar och bergspass, med hastigheter inte sällan mellan 200-230 km/h och jag lyckas inte få bilen att snitta mer än ~ 0,65 l/mil trots allt... Vad kan jag göra mer? Kör frun så går den alldeles för snålt!

Sparar 35.000 kr på 5 år så länge som jag skall ha bilen. Mkt pengar för mig.

PS. Gud vare med oss andra så du inte har ihjäl någon medtrafikant eller när du kör i 200-230 km/h.

Marcus
2018-07-16, 07:34
PS. Gud vare med oss andra så du inte har ihjäl någon medtrafikant eller när du kör i 200-230 km/h.

OT - men 200-230 km/h är alltså på Autobahn i landet Tyskland. Där blir du omkörd om du "bara" kör i 230 km/h. Du kanske aldrig har kört bil där. Lycka till med sparandet.

Freddan
2018-07-16, 07:55
OT - men 200-230 km/h är alltså på Autobahn i landet Tyskland. Där blir du omkörd om du "bara" kör i 230 km/h. Du kanske aldrig har kört bil där. Lycka till med sparandet.
Jo, jag kör på Autobahn varje år i jobbet. Men finns det alternativ väg så tar jag den istället. På Autobahn håller jag mig till höger för jag vill inte komma hem till min familj i träfrack. Tyskar kan inte köra bil och inte du heller. Ligger några meter bakom och blinkar om man kör i 130 km/h i vänsterfilen när man kör om lastbilar. Kör om bilar i över 200 km/h. När minsta lilla händer dör många. Du vet inte att 130 km/h är max hastighet på Autobahn sedan många år. Förvisso kan man utan att få böter köra fortare, men det är på eget ansvar. T.ex. är Du skadeståndsskyldig vid olycka även om du inte är vållande, om du kört över 130 km/h. Dessutom gäller inte din försäkring eller starkt nedsatt ersättning om något sker om du kör över 130 km/h.

Pelk
2018-07-16, 07:57
Sparar 35.000 kr på 5 år så länge som jag skall ha bilen. Mkt pengar för mig.

Därför jag också köpte Diesel, sparar 200kr i skatt om året, samt 1000kr/mån i bränsle på min 10 år nyare diesel än bensinaren jag hade tidigare.

Dessutom är det bättre för miljön i stort, tror jag.

(Blev så nyfiken, och googlade efter så många utländska och i synnerhet nederländska broschyrer som jag hitta.
Din kombo av drivlina är troligen rätt unik. Skulle kunna bli en framtida samlarbil.
Är den ”rikligt utrustad” med? Vet inte hur ambassader är, men känns som att allt eller inget är deras melodi.)


Skickat från min iPad med Tapatalk

Marcus
2018-07-16, 08:09
Ser att du kör vidare på OT spåret :) Vi har uppenbarligen mycket olika uppfattning om Autobahn, tyska bilförare i allmänhet samt hastighetsbegränsningar, tror inte diskussionen leder till något fruktbart :) Att man blinkar på dig när du kör om i vänsterfilen i 130 km/h förstår jag absolut, det skulle nog jag också göra :) Är du inte snabbast ska du inte vara i vänsterfilen, särskilt inte om du hindrar snabbare trafik.

Fakta är dock att endast cirka en tredjedel av det tyska motorvägsnätet har permanent hastighetsbegränsning och på ca 50 % rekommenderas 130 km/h.

Freddan
2018-07-16, 08:10
Hej Palk. Jo, bilen har brickor bakom framstolarna som man kan fälla upp. Baksätet är mer tvåsitsigt. Det finns tre bälten, men sitter man i mitten kommer man lite högre upp så man får inte vara så lång. Benvit läder jättesnyggt. Extraljus bakom grillen. Extra backljus baktill. Snabbtakräcke fällbart, kul grej och bra som jag inte sett förut.

Freddan
2018-07-16, 08:27
Ser att du kör vidare på OT spåret :) Vi har uppenbarligen mycket olika uppfattning om Autobahn, tyska bilförare i allmänhet samt hastighetsbegränsningar, tror inte diskussionen leder till något fruktbart :) Att man blinkar på dig när du kör om i vänsterfilen i 130 km/h förstår jag absolut, det skulle nog jag också göra :) Är du inte snabbast ska du inte vara i vänsterfilen, särskilt inte om du hindrar snabbare trafik.

Fakta är dock att endast cirka en tredjedel av det tyska motorvägsnätet har permanent hastighetsbegränsning och på ca 50 % rekommenderas 130 km/h.

Ok.
Men vem är det som kan köra bil? Jag eller du +tyskarna? Om det är tre filer på Autobahn och fullt av lastbilar som kör i 80-100 i två av dem. Det är helt tomt i vänsterfilen och medans jag kör om 20 lastbilar så kommer någon och bromsar ned från 200 och börjar blinka på mig.
Då kan den bakom inte köra bil anser jag.

Marcus
2018-07-16, 08:36
Nyckelordet är: inte hindra snabbare trafik.

Mex165
2018-07-16, 08:44
Har forumet fått ett litet internet-troll i sommargåva...!

Freddan
2018-07-16, 08:53
Har forumet fått ett litet internet-troll i sommargåva...!

Nja, jag är ny här och detta ämne besvarades direkt av folk som inte har några liv som direkt byter ämne och för att fördriva sin tid börjar skriva om annat, så jag hakade på. Som uttrycket säger: prata med bönder på bönders vis. Få se om jag får några vettiga kommentarer istället. Jag undrar om DSG lådans förträfflighet eller inte förträfflighet då den slukar 1,5 dl mer bränsle.

pudas
2018-07-16, 09:52
Att somliga tycker om att köra fort för sakens egen skull är väl trotts allt oftast det lilla barnet inom oss som tittar fram!
Det som dock är så konstigt är att ju dyrare bilen är, desto mer bråttom i trafiken har man! Är det så tråkigt att köra sin premium bil att man snabbt vill komma fram för att slippa köra mer? Har man blivit tilldelad ett mindre antal timmar per dygn så att man inte hinner köra bilen? Eller har man likt en vanlig, enkel arbetare tider att passa?

candyweiss
2018-07-16, 10:53
Jag undrar om DSG lådans förträfflighet eller inte förträfflighet då den slukar 1,5 dl mer bränsle.
Jag misstänker att det är ren slump. Du hade en sämre motor i din DSG och fått en bättre i din manuella.
Men helt klart så går det att köra billigare med manuell om man kan kan använda den manuella lådan rätt, vilket jag vet att många bilister inte kan, därför är DSG bränslesnålare för flertalet.
Syrran och jag har exakt likadana bilar förutom hon har manuell och jag DSG, hennes kör jag cirka 0.05l/m snålare än min DSG, men det gäller blandad körning, på landsväg är det lika.
Ändå väljer jag DSG alla dagar i veckan, men manuell är att föredra vid vid start när man kör riktigt tunga släp.
Tyvärr skriver jag om bensinare fast att du har diesel, men gäller garanterat samma där.

sturebyking
2018-07-16, 13:58
Ok.
Men vem är det som kan köra bil? Jag eller du +tyskarna? Om det är tre filer på Autobahn och fullt av lastbilar som kör i 80-100 i två av dem. Det är helt tomt i vänsterfilen och medans jag kör om 20 lastbilar så kommer någon och bromsar ned från 200 och börjar blinka på mig.
Då kan den bakom inte köra bil anser jag.
Håller med om det är "många långtradare", du håller min 130km/h. Då bör bakomvarande ta hänsyn till trafiksituationen och jag tycker de flesta tyskar gör det nuförtiden.

Kom i fredags hem från en liten bilsemester på kontinenten, blev visst drygt 720 mil i år, varav några hundra mil va tyska autobahn.
Rekommenderad maxhastighet är som tidigare sagt 130km/h, om man kör fortare än så (och det gör "man") har man ett stort ansvar att ta hänsyn till långsammare trafik, tex är inte godkänt att vänster blinka eller helljus blinka på framför varande trafik. Jag har de senaste 20 åren kört kört några hundra mil autobahn / år och tycker det är mycket bättre nuförtiden. Flera år sedan någon blinkade på mej. Är det gles trafik så går det naturligtvis fortare och då är kanske 150-160 bättre som hastighet när man kör om långtradare. Tycker faktiskt det är värre i Sverige, många som tror att man kan köra 150 eller mer och blinka på bilar som kör lagligt fast max är 110. Man ska naturligtvis aldrig ligga "för länge eller för långsamt" i omkörnings filen, oavsett autobahn - Sverige.

Passat tdi 150hk dsg 2015. 0,52L/mil för dessa 720mil men då va det även med många hundra mil "landsvägs cruising"

Marcus
2018-07-16, 14:46
Att somliga tycker om att köra fort för sakens egen skull är väl trotts allt oftast det lilla barnet inom oss som tittar fram!
Det som dock är så konstigt är att ju dyrare bilen är, desto mer bråttom i trafiken har man! Är det så tråkigt att köra sin premium bil att man snabbt vill komma fram för att slippa köra mer? Har man blivit tilldelad ett mindre antal timmar per dygn så att man inte hinner köra bilen? Eller har man likt en vanlig, enkel arbetare tider att passa?

Oj oj vilken liten jante-svensk :-) Ingen får ha mer roligt än mig :-) Hastighetens sköna tjusning är nog inget för dig, får vi hoppas. Alla som köper Golf GTI, R etc gör det naturligtvis för att köra enligt den skyltning och hastighet som Pudas m.fl. anmodar ;-) Sorgliga människor.

sturebyking
2018-07-16, 16:31
Oj oj vilken liten jante-svensk :-) Ingen får ha mer roligt än mig :-) Hastighetens sköna tjusning är nog inget för dig, får vi hoppas. Alla som köper Golf GTI, R etc gör det naturligtvis för att köra enligt den skyltning och hastighet som Pudas m.fl. anmodar ;-) Sorgliga människor.

"Skyltning och hastighet som Pudas m.fl anmodar".. hur menar du då? Om man kör fortare än lagstadgad hastighet, kommer ikapp ett fordon som kör 110 (på svensk 110 motorväg) i vänsterfil och detta fordon håller på att köra om 2 st långtradare, har man då rätt att köra upp nära mot detta fordon och blinka: "flytta på dig" / gå in mellan långtradarna och bromsa för här kommer jag med min "GTI" dyra Porsche / BMW ?
Hoppas du inte menar det:cool:
Själv kör jag ibland över 200km/h på autobahn men när jag gör det tar jag hänsyn både mot långsammare och snabbare trafik. Söndag em runt Munchen (inga tradare på autobahn på söndagar) går det ofta undan - kul MEN farlig. Får väl erkänna att man (jag) ibland medvetet bryter mot hastighetsbegränsningarna i Sverige men gör man det SKA man ta hänsyn till de som håller sig inom lagens gränser.

Marcus
2018-07-16, 16:37
Har folk svårt med läsförståelse idag? Jag kommenterade angående hastighet på AUTOBAHN I TYSKLAND. Fanns det någon otydlighet där? Min kommentar var inte tänkt att göda moralpredikare och politiskt korrekta jante-människor utan den handlade ursprungligen endast om min egen förundran över att bilen inte drar mer trots hög hastighet.

Lägg ner nu. Hjälp killen med den udda bilen som ingen annan känner till, istället.

candyweiss
2018-07-16, 16:39
Nürburgring finns om man vill leka med likvärdigas liv, men inte bland vanliga oerfarna trafikanter.

Marcus
2018-07-16, 16:45
Nürburgring finns om man vill leka med likvärdigas liv, men inte bland vanliga oerfarna trafikanter.

Gode gud. Det är inte att leka med andras liv när man kör 200 km/h på Autobahn. Varje tjänste-Passat kör sådana hastigheter dagligen på Autobahn - I TYSKLAND. Det är helt odramatiskt. Du måste förstå att Sverige inte är som Tyskland. Lägg ner. Återgå till diskussionen istället och hjälp killen med den udda Passaten och vad han nu ville ha svar på.

pudas
2018-07-16, 17:34
Oj oj vilken liten jante-svensk :-) Ingen får ha mer roligt än mig :-) Hastighetens sköna tjusning är nog inget för dig, får vi hoppas. Alla som köper Golf GTI, R etc gör det naturligtvis för att köra enligt den skyltning och hastighet som Pudas m.fl. anmodar ;-) Sorgliga människor.

Ja det var att läsa in mycket mellan mina rader! Det jag skrev var bara en liten filosofisk tanke över varför man vill färdas i hög fart, det vill säga så snabbt som möjligt mellan punkt A till punkt B!

Man får dock hoppas att det bara är inom trafiklagstiftning du räknar laglydiga människor som sorgliga människor.

Kingen
2018-07-16, 17:53
En av de märkligaste trådarna på länge, dock underhållande..

Till TS, har du förslagsvis tagit upp detta med ÅF om varför denna unika passat drar x liter mindre än den mindre unika? Vad säger dem?

Marcus
2018-07-16, 18:24
Ja det var att läsa in mycket mellan mina rader! Det jag skrev var bara en liten filosofisk tanke över varför man vill färdas i hög fart, det vill säga så snabbt som möjligt mellan punkt A till punkt B!

Man får dock hoppas att det bara är inom trafiklagstiftning du räknar laglydiga människor som sorgliga människor.

Det är laglydigt att köra 200 km/h på särskilda sträckor i Tyskland.

candyweiss
2018-07-16, 19:02
Gode gud. Det är inte att leka med andras liv när man kör 200 km/h på Autobahn. Varje tjänste-Passat kör sådana hastigheter dagligen på Autobahn - I TYSKLAND. Det är helt odramatiskt. Du måste förstå att Sverige inte är som Tyskland. Lägg ner. Återgå till diskussionen istället och hjälp killen med den udda Passaten och vad han nu ville ha svar på.

Har någon kapat din inloggning??? Du har normalt grymt bra inlägg, men nu är du totalt körd.
Nykta till eller vakna Marcus.

Marcus
2018-07-16, 19:32
Detsamma.

BjornL
2018-07-16, 22:11
Hej Palk. Jo, bilen har brickor bakom framstolarna som man kan fälla upp. Baksätet är mer tvåsitsigt. Det finns tre bälten, men sitter man i mitten kommer man lite högre upp så man får inte vara så lång. Benvit läder jättesnyggt. Extraljus bakom grillen. Extra backljus baktill. Snabbtakräcke fällbart, kul grej och bra som jag inte sett förut.Vill egentligen inte kapa tråden med andra frågor men det spelar nog ingen roll nu.

Jag är väldigt intresserad av baksätet och takräcket. Kommer sätet från VW eller är det något eftermonterat? Har du någon bild på räcket? Vet du vart det kommer från?

candyweiss
2018-07-17, 11:10
Till TS, har du förslagsvis tagit upp detta med ÅF om varför denna unika passat drar x liter mindre än den mindre unika? Vad säger dem?
Håller med, hade varit intressant att höra vad dom har att säga.

Freddan
2018-07-17, 21:04
Vill egentligen inte kapa tråden med andra frågor men det spelar nog ingen roll nu.

Jag är väldigt intresserad av baksätet och takräcket. Kommer sätet från VW eller är det något eftermonterat? Har du någon bild på räcket? Vet du vart det kommer från?

Jag kan ta bild. Men går det att klistra in den här?

Peter-C
2018-07-17, 21:44
Jag kan ta bild. Men går det att klistra in den här?

Hej, nej det är endast betalande medlemmar som kan det. Det har med våra/ VWCS IT kostnader att göra därför finns den begränsningen.

/Peter

Freddan
2018-07-17, 22:02
Hej, nej det är endast betalande medlemmar som kan det. Det har med våra/ VWCS IT kostnader att göra därför finns den begränsningen.

/Peter
Ok. Ingen idé att ta en bild då.

Någon som har kommentarer Manuell vs. DSG förbrukning? Anledningen till att jag frågar är för att jag har förlorat tidigare 30.000 kr kanske och är skitsur för det. Sista försöket nu, men det kanske spårar ur igen.

vfr
2018-07-17, 22:46
Som Peter skriver så är det bara medlemmar som kan ladda upp bilder till vår server, men det går alltid att använda någon annan bildlagring än forumet själv och infoga en länk till den. Det är rekommenderat att i första hand använda forumets bildlagring, men om inte det går så kan man använda en extern bildlagring.

MickeR
2018-07-18, 07:47
Ok. Ingen idé att ta en bild då.

Någon som har kommentarer Manuell vs. DSG förbrukning? Anledningen till att jag frågar är för att jag har förlorat tidigare 30.000 kr kanske och är skitsur för det. Sista försöket nu, men det kanske spårar ur igen.

Beror på typ av DSG.
Torrkopplingsdsg har samma typ av förluster som en manuell låda. Tillsammans med ett "optimalt" växlingsmönster så finns en liten potential till besparing av bränsle vs manuell.
Våtkopplingsdsg har större förluster (och oftast högre vikt) än manuell och kommer att dra mera. Alla 4motion bilar har denna typ.

pudas
2018-07-18, 07:49
Ok.
Någon som har kommentarer Manuell vs. DSG förbrukning? Anledningen till att jag frågar är för att jag har förlorat tidigare 30.000 kr kanske och är skitsur för det.


Jag har inga detaljkunskaper om bilmodellen ifråga, men förbrukningssiffror beror ju på så mycket mer än Automat vs manuell växellåda. Som exempel: Storlek och typ av däck och fälg, utväxling i slutväxel, strömförbrukning, storlek på luftkonditionering, hur mycket man använder ACn, bilens aerodynamik, och säkert mycket mer!
Dock tycker jag att det är lite märkligt att grotta ner sig i frågan så att man blir "skitsur", för hur man än räknar på sitt bilkörande så kommer man alltid fram till på tok för höga siffror för att det ska kännas helt bra!

BjornL
2018-07-18, 09:45
Jag kan ta bild. Men går det att klistra in den här?Här kan du nog dela den https://imgbb.com/

Freddan
2018-07-18, 11:21
Här kan du nog dela den https://imgbb.com/

Ok jag skall försöka med länken. Men jag är på semester några veckor nu och ser inte bilen på någon några veckor till.

Freddan
2018-07-18, 11:29
Jo "Pudas", men det är ju likadan bil som jag hade förut. Samma chassi och allt. En förklaring kan ju vara att VW också fuskar med siffrorna för att sälja mer DSG för de tjänar mer på det.

Såg igår i handskfacket när jag ställde ifrån mig bilen ett papper på nederländska. Ursprungsbevis något. Tydligen har bilen original 240 hk och något med turbo, förstår inte vad det står. Med i Sverige är den reggad som 190 hk. Ja det kan man inte direkt räkna ut själv. Men bilen är otroligt snabb. Lite jobbigt, men det funkar. Det kan ju vara så med så många hk så går bilen på mindre diesel eftersom den inte behöver jobba så hårt.

Vågar inte fråga VW. Då ändrar väl de något kanske. Den dag jag säljer bilen blir det nog ett bra säljargument.

candyweiss
2018-07-18, 18:47
Jo "Pudas", men det är ju likadan bil som jag hade förut. Samma chassi och allt. En förklaring kan ju vara att VW också fuskar med siffrorna för att sälja mer DSG för de tjänar mer på det.

Såg igår i handskfacket när jag ställde ifrån mig bilen ett papper på nederländska. Ursprungsbevis något. Tydligen har bilen original 240 hk och något med turbo, förstår inte vad det står. Med i Sverige är den reggad som 190 hk. Ja det kan man inte direkt räkna ut själv. Men bilen är otroligt snabb. Lite jobbigt, men det funkar. Det kan ju vara så med så många hk så går bilen på mindre diesel eftersom den inte behöver jobba så hårt.

Vågar inte fråga VW. Då ändrar väl de något kanske. Den dag jag säljer bilen blir det nog ett bra säljargument.
Efter så många mil hittar du helt plötsligt ett papper i handskfacket? Fortsätt att trolla.

candyweiss
2018-07-18, 21:53
Förstår verkligen inte TS. Självklart skiljer det grymt mycket mellan bilar. Finns det två exakt två likakada som förbrukar exakt lika mycket? NEJ, SJÄLVKLART INTE, FATTAR VILKEN IDIOT SOM HELST, T.O.M. JAG.
Kvalitet på bränste, temperatur, däck, stora skillnader på alla komponenter i elektronik, mm mm mm mm mm.
Hoppas att TS köper en ny manuellväxlad diesel och inser att den dricker betydligt mer än den kanske perfekt optimerade motorn TS fått denna gången.
Detta är en trolltråd enligt mig, hoppas att TS loggar ut för alltid och inte bara hotar med det.

Edit: Finns det någon på detta forum eller någon annanstans som kommer ner i denna fantasiförbrukning med en 240 hk med fyrdriv och manuell låda?
Nej, ingen kommer i närheten ens med tvådriv och 190 hk.

Danne_
2018-07-19, 01:06
Alla har ju sitt eget sätt att köra bil! mycket spelar in.
Men min nuvarande 240 DSG 4Motion vill ha ca 0.68 i stan om man håller en snäll profil mellan korsningarna.
På landsväg har jag inte hunnit spänna ut dess mer men med lite lätt pedal så 0.52.

Har åkt B8 150hk manuell framhjulsdrivet i ca 2 veckor och den gick med våld att få ner på 0.42! och det var med solen i ryggen och hemlängtan och utan motvind.
Har haft tidigare äldre passat B7 med både manuell och DSG, bägge 4hjulsdrivna. 140 manuell och 177 DSG.
och förbrukningen var märkbart lägre på bilen med DSG.

Men du verkar ju hittat en rätt så unik bil med just kombinationen med vxl lådan.
Skulle vara kul om du skulle kunna kolla vad det sitter Grejjer i bilen. Motorkod och vad för kod växellådan har.

Marcus
2018-07-19, 14:16
TDI 240 finns absolut inte med manuell växellåda.

Mex165
2018-07-19, 16:47
Misstänker att den är optimerad (tuning) och då går givetvis förbrukningen ner vid normal körning...
Om någon önskar att prova en optimering kan jag hjälpa till med det, då jag är i Stockholm på semester :cool:

candyweiss
2018-07-19, 19:40
Misstänker att den är optimerad (tuning) och då går givetvis förbrukningen ner vid normal körning...
Om någon önskar att prova en optimering kan jag hjälpa till med det, då jag är i Stockholm på semester :cool:
TS hittar ett papper i handskfacket efter ca 2000 mil att bilen har 240 hk från fabrik, så ingen optimering.
Och verkligen imponerande om förbrukningen går ner med 30% i verkligheten med en optimering.

Freddan
2018-07-19, 21:37
TS hittar ett papper i handskfacket efter ca 2000 mil att bilen har 240 hk från fabrik, så ingen optimering.
Och verkligen imponerande om förbrukningen går ner med 30% i verkligheten med en optimering.

Hej. Ärligt talat så tömde jag bilen på värdesaker och servicebokmappen innan jag ställde bilen inför lång semesterresa. För första gången nånsin öppnade jag mappen i och med att ni har frågat. Det stod något om ursprungsbevis från MTM
på Nederländska och diplomat specified.
Egentligen struntar jag allt sådant tjafs. Jag är intresserad av en bra bil rakt av. Men här verkar någon avundsjuk högre upp i forumet och jag vill inte att någon skall bli avundsjuk. Det är motsatt min stil. Jag undrade om förbrukningen, men de flesta började dividera om annat istället. Detta är inget bra forum tycker jag. Fattar inte hur många tänker. Jag trodde i min enfald att detta forum var för att få råd och tips. Men så fel jag var.

candyweiss
2018-07-19, 22:33
Hej. Ärligt talat så tömde jag bilen på värdesaker och servicebokmappen innan jag ställde bilen inför lång semesterresa. För första gången nånsin öppnade jag mappen i och med att ni har frågat. Det stod något om ursprungsbevis från MTM
på Nederländska och diplomat specified.
Egentligen struntar jag allt sådant tjafs. Jag är intresserad av en bra bil rakt av. Men här verkar någon avundsjuk högre upp i forumet och jag vill inte att någon skall bli avundsjuk. Det är motsatt min stil. Jag undrade om förbrukningen, men de flesta började dividera om annat istället. Detta är inget bra forum tycker jag. Fattar inte hur många tänker. Jag trodde i min enfald att detta forum var för att få råd och tips. Men så fel jag var.
Jag tycker att det är mycket bra och intressant att du fått tag i en bränslesnål bil. Men man köper verkligen inte en bil med tron att DSG sparar bränsle, det kostar dessutom cirka 15000:- mer i inköp för att inte snacka om servicen som kostar en del, och varför en fyrdriv om man är så besatt av en ekonomisk bil?

Marcus
2018-07-19, 23:29
MTM är ett tuning-företag så du har antagligen en TDI 150 4Motion 6-vxl som är uppdaterad av MTM. Skulle en VW ÅF i Sverige sälja den som en nybil så vore det häpnadsväckande.

Freddan
2018-07-20, 13:59
Jag tycker att det är mycket bra och intressant att du fått tag i en bränslesnål bil. Men man köper verkligen inte en bil med tron att DSG sparar bränsle, det kostar dessutom cirka 15000:- mer i inköp för att inte snacka om servicen som kostar en del, och varför en fyrdriv om man är så besatt av en ekonomisk bil?

Fyrhjulsdrift är överlägset allt annat på grusväg på sommaren och uppförsbackar på halt vinterväglag.

Freddan
2018-07-20, 14:06
MTM är ett tuning-företag så du har antagligen en TDI 150 4Motion 6-vxl som är uppdaterad av MTM. Skulle en VW ÅF i Sverige sälja den som en nybil så vore det häpnadsväckande.

Ok. Det förklarar. Jag slog upp ordet tuning och nu vet jag vad det är. Jag har ingen aning om hur många hk det är och för mig kvittar det. Den bil som jag har nu fick jag hämta hos en bilaffär i Sthlm som hade den i hallen, som hade samarbete. Den har inte tre års vagnskadegaranti men jag fick en takbox för 9000 kr istället, samma pengar.

Marcus
2018-07-20, 14:31
Du har ju tidigare skrivit att den har både 190 hk och 240 hk... Nu vet du inte hur mycket effekt den har... ”Bilaffär” kan ju vara vad som helst, Bengans Biltorg, typ.

candyweiss
2018-07-20, 15:39
Fyrhjulsdrift är överlägset allt annat på grusväg på sommaren och uppförsbackar på halt vinterväglag.
Verkligen inte om man är så frustrerad över bränsleförbrukningen, tänk om den enbart haft driv fram, då kanske den gått ner 0.5 dl till, och tänk så mycket pengar du tjänat både i inköpspris och service.

Danne_
2018-07-20, 17:35
Ok. Det förklarar. Jag slog upp ordet tuning och nu vet jag vad det är. Jag har ingen aning om hur många hk det är och för mig kvittar det. Den bil som jag har nu fick jag hämta hos en bilaffär i Sthlm som hade den i hallen, som hade samarbete. Den har inte tre års vagnskadegaranti men jag fick en takbox för 9000 kr istället, samma pengar.

Men posta koden på motorn. Då är det för en gång skulle svart på vitt!! behövs det inte tjatas något mer vad det sitter under huven.
Finns på kamremskåpan, 4 bokstäver. DFHA, CUAA, CRLB Etc.

Freddan
2018-07-22, 09:14
Men posta koden på motorn. Då är det för en gång skulle svart på vitt!! behövs det inte tjatas något mer vad det sitter under huven.
Finns på kamremskåpan, 4 bokstäver. DFHA, CUAA, CRLB Etc.

Ok bra idé. Gör det om cirka två veckor. Har hört att det finns rullbänk som mäter ju. Om gratis sån så vore det intressant

Freddan
2018-07-22, 09:22
Off topic igen i och med att någon tog upp det.
EuroNcap 5 stjärnor 65 km/h är hastigheten.
Bilar testas inte i krock i 200 km/h. En snabb punka eller mönstret lossar eller annat en undanmanöver och man kör på en pelare till en viadukt i 200 eller annan bil. Detta händer: https://teknikensvarld.se/bildgalleri/krocktest-i-190-kmh/

candyweiss
2018-07-22, 11:22
Ok bra idé. Gör det om cirka två veckor. Har hört att det finns rullbänk som mäter ju. Om gratis sån så vore det intressant
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Klicka på "Fordonsidentitet", sen står det under "Variant" (Står tex ACDFEAX1, då har man DFEA)

Och när du ändå är på den sidan så klicka på "Tekniska data" och sen "Motor och miljö", vad står under "Motoreffekt"?

candyweiss
2018-07-22, 11:32
Off topic igen i och med att någon tog upp det.
EuroNcap 5 stjärnor 65 km/h är hastigheten.
Bilar testas inte i krock i 200 km/h. En snabb punka eller mönstret lossar eller annat en undanmanöver och man kör på en pelare till en viadukt i 200 eller annan bil. Detta händer: https://teknikensvarld.se/bildgalleri/krocktest-i-190-kmh/
Undrar om airbagen hjälper där :confused:

Freddan
2018-07-22, 12:47
Undrar om airbagen hjälper där :confused:
Haha! Ja den hjälper till att blåsa iväg själen till himlen. Om många knarkar kan jag också knarka då är det helt ok. Om många kör i 200 kan ju jag också göra det, helt ok.

Fredrix
2018-07-22, 13:21
Bilar testas inte i krock i 200 km/h. En snabb punka eller mönstret lossar eller annat en undanmanöver och man kör på en pelare till en viadukt i 200 eller annan bil.

Skulle tro att risken för en dödsolycka är större på en vanlig 90-landsväg med mötande trafik än på autobahn om det är det du syftar på med att krocka i 200. En frontalkrock med bil/lastbil i 90 km/h ger väl samma utgång som videon du länkade till.