handdator

Visa fullständig version : Breddning med spacers Passat B7



fear50
2018-07-06, 13:43
Jag har en passat B7 2013 4motion och det sitter 18" med 235/40 däck. Jag är sugen att bredda ut lite typ 5 mm bak och fram eller skall man ta mera bak. Vad är bäst och funkar det på 4motion utan att det blir nåt galet? Om man tar 5 mm då kan man väl inte behöva byta till längre bultar. Måste man göra hjulinställning för den lilla breddökningen?

golf666
2018-07-15, 11:20
Inga problem att montera spacers. 5mm borde gå utan att skaffa längre bultar. Men ja skulle rekommendera att köpa en spacer med navstyrning. Dessa sitter mkt bättre på navet och är betydligt lättare att montera hjulen emot till skillnad från en universal spacer som finns på ex. biltema.

Du behöver inte göra ngn hjulmätning för det.

vfr
2018-07-15, 13:32
Det är ett visst utstick på naven. Antingen kör man så tunna spacers att det ändå finns tillräcklig styrning, eller så tar man mer än navets utstick och använder spacers med navstyrning. Vill man ha ungefär så tjocka spacers som navutsticket är, så blir det mer komplicerat. Då funkar det inte bra med spacers utan navstyrning eftersom det då inte blir tillräcklig navstyrning, och det brukar heller inte finnas så tunna spacers med navstyrning eftersom det måste finnas plats för tillräckligt mycket material för själva navstyrningen för att det ska hänga ihop.

fear50
2018-07-16, 14:07
Japp tänkte köra 5 mm runt om eller skall man köra med bredare bak eller hur kommer det se ut? Tips råd tack....
Jag har kört med 5 mm universal från biltema förr och jag gjorde som så att jag mätte in exakt spacern på navet och sen par klickar med silicon o skriva fast spacern med hjulbultarna o sen får det torka då slipper man krångla med plattorna varje gång. Och dom sitter exakt i centrum.