handdator

Visa fullständig version : Rykte: Nästa generation Golf GTI får 260hk



Marcus
2007-09-25, 23:42
Premiären för generation sex av Volkswagen Golf sker troligtvis på Parissalongen i september 2008. Ett halvår innan kommer sportcoupen Scirocco, som till stora delar bygger på den kommande Golf-modellen. Scirocco kommer att finnas för allmän beskådning på Geneve-salongen som är i mars nästa vår. Försäljningen väntas starta i juni 2008.
Motoralternativen blir flertaliga och bland annat kommer det en ny 1,6 liters TSI-motor som skall ge runt 200 hästkrafter. Tvåliterssnurran till Golf GTI uppgraderas till hela 260 hk vilket är 30 kusar mer än i jubileumsmodellen GTI Edition 30. Faktum är att det är 10 hk mer än i nuvarande R32.

Källa: http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=60378

DPC
2007-09-26, 08:21
Man kan ju hoppas att det stämmer. Med 260 hk och lite större innerutrymmen kanske det blir en GTi till...

Däremot så är det inte så troligt att det kommer en TSI på 1.6 l med 200 hk, det finns ju redan en 1.4 TSI med samma effekt, precis presenterad i Tiguan.

Marcus
2007-09-26, 08:34
Om större invändigt och samtidigt får större yttermått så är jag förste man att beklaga. Helt fel väg att gå. Maximalt så stor som den är idag är okej. Var har du läst att Tiguan TSI 200hk är på 1,4 liter?

DPC
2007-09-26, 08:42
I Ams. Kommer dock inte ihåg i vilket nummer dock. Specen skulle bli identisk med nuvarande 2.0 TFSI, 200 hk och 280 Nm. Anledningen till att den tidigare inte haft högre vridmoment än 240 Nm är växelådan. Nu kan TSI kombineras med samma låda som TFSI, dvs 350 Nm ok.

Det är nog så att man får acceptera att den blir större. För att hänga med övriga konkurrenter och befästa sin plats som ledande inom golfklassen så har VW inget annat val än att låta bilen växa lite för varje generation. Majoritetsmarknadskrav.

Marcus
2007-09-26, 09:37
Okej, då kan vi förvänta oss en Golf i S-klass format runt 2020-talet då :)

Zynodisk
2007-09-26, 10:15
Källa: http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=60378

Det skulle förvåna mig om VW kör in GTIn i programmet från dag 1. De har ju historiskt sett tagit 1 år efter premiären.
Bara hålla tummarna att ryktena är sanna.

JWO
2007-09-26, 17:25
Det skulle förvåna mig om VW kör in GTIn i programmet från dag 1. De har ju historiskt sett tagit 1 år efter premiären.
Bara hålla tummarna att ryktena är sanna.

Blir ju antaligen Edition 30 spisen eller S3:an:s... så det blir nog fint! =) 1 år efter premiären av nya golfen blir ju lagom tills man byter nästa gång! Om man nu inte hittat något annat dvs.

DPC
2007-09-26, 17:33
Okej, då kan vi förvänta oss en Golf i S-klass format runt 2020-talet då :)

Hehe. Vad tror du, lustigkurre?

Mindre, osäkrare, slöare, törstigare?

Missförstå inte min ironi, men rikigt så stor lär den nog inte bli förräns år 2040 med dagens utveckling:)

Premis
2007-09-26, 19:38
260hk och FWD? Isåfall får dom slänga in en duktig diff eller slänga på lite drivning där bak också ..

... klart, gillar man däckrök så :)

TheDeadDorkster
2007-09-26, 21:21
Jag skulle inte vela ha Golfen ännu större. Redan idag är en Polo större än första generationens Golf. GTi konceptet förstörs då tyvärr helt :( Sen tror jag inte det blir 260 hk, speciellt med tanke på att man investerar mer och mer på bränslesnåla bilar. En bil på 260 hk kommer tyvärr inte vara så bränsesnål, och konkurerar ut R32/R36, vilket VW inte kommer att tilllåta.

Premis
2007-09-26, 22:08
Jag skulle inte vela ha Golfen ännu större. Redan idag är en Polo större än första generationens Golf. GTi konceptet förstörs då tyvärr helt :( Sen tror jag inte det blir 260 hk, speciellt med tanke på att man investerar mer och mer på bränslesnåla bilar. En bil på 260 hk kommer tyvärr inte vara så bränsesnål, och konkurerar ut R32/R36, vilket VW inte kommer att tilllåta.

Dom kan ju alltid lägga ned uddamodellen R32 och satsa helhjärtat på GTI istället ... med awd..

Marcus
2007-09-26, 22:20
Hehe. Vad tror du, lustigkurre?

Mindre, osäkrare, slöare, törstigare?

Missförstå inte min ironi, men rikigt så stor lär den nog inte bli förräns år 2040 med dagens utveckling:)

Varför inte samma storlek, minst lika säker - troligen säkrare, effektivare motorer, därmed snabbare och snålare. Inte en helt osannorlik utveckling. Vill man ha en större VW än Golf så finns Passat så jag fattar inte alls varför man vill göra mellanmodellen större.

TheDeadDorkster
2007-09-27, 00:53
Dom kan ju alltid lägga ned uddamodellen R32 och satsa helhjärtat på GTI istället ... med awd..

Detta är eftersom en GTI aldrig kommer ha awd, eller en 6-cylindrig motor..

Det är helt enkelt så att en 4a aldrig kommer låta lika bra som en 6a..

Lillen
2007-09-27, 01:31
Dom kan ju alltid lägga ned uddamodellen R32 och satsa helhjärtat på GTI istället ... med awd..

Det var i min smak det uttalandet =)

DPC
2007-09-27, 07:22
En större Golf är inte alltid en sämre golf, varken för konceptet i sig eller för det specifika GTI-konceptet. Tror inte att det är många som protesterar mot uttalandet att Golf V GTI sopar banan med den avsevärt mindre Golf IV GTI. Och vill man ha en mindre bil så kommer det sannolikt även i framtiden att finnas en Hatchback i dagens Golf-storlek, kanske kallad Polo. Passat är och förblir en kombi eller Sedan, aldrig en halvkombi.

Marcus
2007-09-27, 09:03
Att Golf GTI 1K går bättre än Golf GTI 1J beror ju inte på storleken, det vet även du. Det beror på chassi, framför allt bakvagnen och så förstås motorn. Fattar inte varför den måste bli större? Bara för att man kan så måste man väl inte? Vore ju ännu roligare med tekniken i en lagom bil.

DPC
2007-09-27, 09:58
Att Golf GTI 1K går bättre än Golf GTI 1J beror ju inte på storleken, det vet även du. Det beror på chassi, framför allt bakvagnen och så förstås motorn. Fattar inte varför den måste bli större? Bara för att man kan så måste man väl inte? Vore ju ännu roligare med tekniken i en lagom bil.

Visst!

Förstår bara inte varför den under några som helst omständigheter inte får växa någon enstaka cm så länge egenskaperna samtidigt förbättras!

Att växa är inte ett självändamål, däremot ofta en följd av förbättrade egenskaper i stort.

Marcus
2007-09-28, 12:09
Därför att om jag hade velat ha en stor - i min mening för stor bil så hade jag köpt en Passat. Grejen med Golfen är ju att den är nätt och hanterlig, lagom format på alla sätt. Ser inte alls meningen med att göra bilen större när det dessutom är så att det blir mindre och mindre plats i trafiken, fler och fler bilar osv. Dessutom blir en större bil nästan alltid tyngre. Visserligen kan man kompensera det med andra material men det kommer troligen att kosta kunden mer pengar och Golf-köparen kanske inte vill betala mer för att VW tycker att Golfen ska vara större, för då hade han ju kunnat köpa en Passat istället.

Jag tror inte att Polon är ett alternativ för så jättemånga eftersom den alltid har behandlats illa av VW. Nästan alltid dåliga eller få motoralternativ, dåliga utrustningsalternativ, oharmonisk design, sämre teknik (jämför motor och chassiteknik med Golf) m.m.

DPC
2007-09-28, 13:32
Golfen är betydligt smartare förpackad än Passat och dess innerutrymmen bättre i vissa avseenden, vilket fortfarande inte motiverar ett köp av en Passat som är en helt annan typ av bil. Jag gillar med andra ord precis som du den smarta förpackningen, men ser ingen nackdel med att bilen växer någon procentenhet med generationsbytena.

Med de åtgärder som VW inför, inte minst produktionstekniskt för Golf VI, skapar utrymme för en större bil utan speciellt mycket större cost. Sedan så får man som vanligt räkna med en viss uppräkning av priset med ny modell i enlighet med marknad och inflation. Ang ökad vikt så kan man även dra paralleller mot ökad krocksäkerhet, vridstyvhet och framförallt utrustningsnivå. Min Golf väger 1510, en Passat variant med samma motor 1570 kg. Förbluffande liten skillnad kan man konstatera!

Kunder överlag blir mer och mer medvetna om att det initiala priset vid ett inköp av en produkt som en personbil mer och mer endast är en av många delar av den totala kostnaden och produktens egenskaper väger ofta tyngre i långa loppet än inköpspriset. Detta gäller i synnerhet en premiumprodukt som Golfen får anses vara i sin klass. Därför kommer givetvis en VW golf VI bli dyrare, större och bättre och kunderna kommer garanterat köpa den för att få den bättre produkten.

Jag tror däremot också på kommande Generationen av Polo. Först ut i familjen på en ny plattform, ett format nära Golf IV, god teknik, sannolikt för klassen unika utrustningsmöjligheter, TSI-motorer mm skapar utrymme för ett rejält uppsving.

Nu åter till huvudämnet! Det blir till att hålla tummarna att vi får se en Golf VI GTI med 260 hk, en standardmonterad diff, läckert utseende och ett lite större format inom kort! Då klipper man antagligen till, såvida den kommande R36 med 280-300 hk inte ger ett allt för stort habegär!

Marcus
2007-09-28, 15:15
Jag förstår att priset går upp med ett modellbyte, men jag tycker att det är fel om priset går upp mer pga större storlek. Det finns andra saker man kan förbättra (och ta betalt för) än just storlek. Ökad vikt pga bättre krocksäkert eller storlek är endast negativt. Dels pga att tyngre bilar är farligare för alla vid en krock, dels för att det driver upp bränsleförbrukningen. Bränsleförbrukningen kommer säkert att minska ändå, men den hade kunnat minska ännu mer om man inte ökat vikten. Vi måste alltså försöka se till att bilparken blir lättare generellt.


Nu åter till huvudämnet! Det blir till att hålla tummarna att vi får se en Golf VI GTI med 260 hk, en standardmonterad diff, läckert utseende och ett lite större format inom kort!

Håller med fullständigt, får hoppas att dom inte förstör bilen med fyrhjulsdrift. Ford Focus RS (generation 1) är ett utmärkt bevis på detta. Sen skulle jag även vilja se GTI TDI, dock inte med den sannslösa prislapp som GT TDI har idag.

Zynodisk
2007-09-29, 18:01
De blir intressant om de vågar ge så mycket effekt i GTIn, men tanke på att S3an har 265, troligare är väl att en något vässad ED 30 motor hittar ner, 240 Hp som i Cupra kanske. Med 260 hp på framhjulen så går jag nog in i Audi hallen i stället..4wd är ju att föredra med så mycket effekt.

wolfbane1967
2007-09-29, 18:11
Mazda kör ju med 260hk på framhjulen!

Marcus
2007-09-29, 18:39
De blir intressant om de vågar ge så mycket effekt i GTIn, men tanke på att S3an har 265, troligare är väl att en något vässad ED 30 motor hittar ner, 240 Hp som i Cupra kanske. Med 260 hp på framhjulen så går jag nog in i Audi hallen i stället..4wd är ju att föredra med så mycket effekt.

Vad är det som säger att inte Audi S3 får en uppdaterad motor innan det är dags för nästa generation Audi S3 då? Har ju hänt förr...

Premis
2007-09-29, 19:23
Detta är eftersom en GTI aldrig kommer ha awd, eller en 6-cylindrig motor..

Det är helt enkelt så att en 4a aldrig kommer låta lika bra som en 6a..

Beror ju på vad kunden vill ha. Det dräller ju inte precis av R32or ute trots att prisskillnaden inte är så otroligt stor .. fler vill ha GTI än R32 och prestigevärdet i R32 hos VW kan man väl då ifrågasätta.

Jag förstår inte varför en GTI inte skulle kunna ha awd ...

.. och jag tycker att min 4'a låter bra mycket bättre än vissa 6or (inte alla dock självklart).

Kundgruppen som vill ha en 6'a i en golf är rätt liten och troligen inte så viktig (hur hemskt det än kan låta).

Jag tror VW hade tjänat på en "uppmusklad" GTI med ordentlig framdiff eller AWD med senaste generationens haldex tunad för mycket skoj skoj skoj (better sorry than safe).

foffa2002
2007-09-29, 19:24
Vad är det som säger att inte Audi S3 får en uppdaterad motor innan det är dags för nästa generation Audi S3 då? Har ju hänt förr...



Ja exakt.
Med 180 -->210--->215--->225--->240hk från 2001-2005.
Fast alla kom ju inte i sverige.
Utan bara ca 3 av dessa.

Bwtf den 240 kom ju sista MK4 TT iaf :)

TheDeadDorkster
2007-09-30, 21:39
Jag förstår inte varför en GTI inte skulle kunna ha awd ...

Jag tror VW hade tjänat på en "uppmusklad" GTI med ordentlig framdiff eller AWD med senaste generationens haldex tunad för mycket skoj skoj skoj (better sorry than safe).

Jag kan lova dig att det aldrig kommer bli av med en GTI AWD. Enkla anledningen: VW vill helt enkelt inte ta sig på audi's jaktmarker! Speciellt när det är ett företag inom samma koncern. Det skulle inte enbart vara dumt, men också en av de mest korkade saker VW någonsin kan göra.

Vill någon ha en GTI med awd, köp en AUDI A3 2,0TFSI Quattro, eller Audi S3.

Henrik.M
2007-10-06, 19:20
På senare tid har det funnits ett enormt intresse att diskutera prestanda & vad man presterat ute på strippen under sommaren.

Därav har jag flyttat inläggen där det diskutteras dragrace , chippade bilar och allt vad det innebär.
Fortsätt den diskussionen här : http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=2602

Låt denna tråd handla om det den från början var tänkt att handla om dvs : Nästa generations golf.



Nu får en moderator gärna gripa in och rensa tråden eftersom denna tråd handlar om NÄSTA GENERATIONENS GTI, inte om trimning av bilar och deras tider på strippen, eller deras bänkningsresultat. Gör gärna en annan tråd om ni vill snacka vidare om hurvidda det är att köra med trimmade bilar.

Fixat.