handdator

Visa fullständig version : Vad sker vid uppstart av motor som stått



Hedgehog
2018-07-02, 14:04
Hej.

Skulle någon kunna förklara vilken eller vilka procedurer som sker vid uppstart av en motor som stått ett tag. I mitt exempel handlar det om en Golf 5 140 TSi, 2018. När man startar en motor som stått ett tag (minst 10 timmar) så går den ojämnare för att sedan vid precis samma tidpunkt (ca 30 sekunder senare) så går det till ett jämnare läge. Är det oljan som fylls på i motorn? Är det elektronik som talar om när motorn ska gå över till det jämnare läget? När väl motorn har startats för dagen är den i det jämnare läget direkt vid omstart. Men proceduren ovan sker alltid när bilen stått ett tag.

Varför jag frågar är att jag alltid uppmärksammat denna procedur på bilen men har på senare tiden även fått Check engine lampan att blinka med felkod (pending) P0301 (feltändning cyl 1). Lampan tänds och släcks på exakt samma tidpunkt varje gång parallellet med proceduren som beskrivs ovan. Dvs endast när bilen stått i minst ca 10 timmar.

a128
2018-07-02, 14:10
För att se om felet flyttar på sig kan man låta 1:ans tändspole byta plats med en annan

pudas
2018-07-02, 18:26
Vad som sker vid kallstart är att bensin-luft blandningen är fetare och att motorn går med en förhöjd tomgång, det som förr i tiden kallades choke. Detta för att kompensera för högre inre friktion, bensinutfällning i insug etc. Uppvärmningsfasen är motorns känsligaste arbetsfas och diverse problem med tändning, insprutning, mekaniska ger sig ofta tillkänna allra först under uppvärmningsfasen. Ett vanligt problem på twincam motorer är att det ligger olja i tändstifftshålen vilket skapar överslag med dålig gång som följd.

Hedgehog
2018-07-03, 10:42
Är påslaget av den förhöjda tomgången sensorstyrd?

Olja i tändsstiftshålen, räcker det att byta tändstift eller behövs det rengöras?

a128
2018-07-03, 11:11
Förhöjt tomgångsvarv kan uppstå om motorn är "midsommarljummen" vid kallstart, detta är för att katten ska blir varm fortare genom att spruta ut oförbränt bränsle, genom att slå i från tändningen efter start och starta den igen så kan man komma förbi det

om det är olja i tändstifthålen kan det bero på läckage men även defekt PVC-ventil som gör att det blir övertryck i vevhuset, rengörning skulle kunna gå till såhär:
ta bort spole och tändstift
torka ur tändstiftbrunnen och tändstiftet

Hedgehog
2018-07-03, 13:57
Jag tycker jag har förhöjt tomgångsvarv vid varje kallstart och alltid haft det. Med kallstart menar jag inte enbart kall motor utan en motor som stått i minst 8 timmar. Startar jag motorn efter några timmar bara så uppstår inte det förhöjda tomgångsvarvet.

Varför skulle man vilja komma förbi att katten blir varm fortare med oförbränt bränsle? Behövs det inte?

a128
2018-07-03, 14:05
Varm eller kall katt är ointressant för själva bilägaren, möjligen för att avgasutsläppsreglementet ska uppfyllas
MIn Tsi122:a från 2009 beter sig likadant
:)

Hedgehog
2018-07-27, 21:08
Fixat. Men vet inte riktigt vad som var orsaken. Samtidigt som jag fick olja, tändstift (såg inte så förskräckliga ut men hade två år och 3000 mil på nacken), oljefilter och bränslefilter bytt så märkte jag att jag vid ett tidigare tillfälle hade stoppat oljestickan åt fel håll så att den inte hade gått ner helt. Kan det sistnämnda göra att det indikeras läckage vid uppstart vid kallstart.

NissePisse
2018-07-29, 03:15
Det första man gör är att värma katalysatorn så fort det bara går. På tex 1.2 TSI så gör man det genom att öppna throtteln fullt (Jag har mätning om ni inte tror mig) och ställa tändningen väldigt väldigt sent.

De första 10-20 sekunderna så uppfyller man alltså momentbegäran genom att variera tändpunkten. På den bilen jag ägde så märktes detta ganska tydligt de första 150 meterna jag körde.

I och med att TSI är direktinsprutade (på riktigt alltså, som i en Dieselmotor) så behöver man inte längre feta på så jävligt vid uppstart. Uppfetning vid start gör man aldrig för att kompensera för högre intern friktion. Uppfetning vid start sker endast för att det ska "brinna" ordentligt.

Nu har du haft ett fel, vad det beror på kan man bara gissa om.