handdator

Visa fullständig version : USB i RCD 510



fear50
2018-06-30, 03:13
Jag saknar usb uttag på stereon RCD 510 i min passat 2013. Men har kollat runt lite på ebay och hittade denna fanns flera olika modeller men aux finns juh i armstödet och det bör väl funka att använda denna aux till usb och köra mp3 på usb minnen?

https://www.ebay.com/itm/282908775258

Fredrix
2018-06-30, 08:20
Har du inte SD-läsare på den?
Adaptern du länkade till aux/usb kommer aldrig att fungera med ett usb-minne.
Aux är en analog anslutning och ett usb-minne måste ha en digital avläsning.

10134

fear50
2018-06-30, 11:06
Jasså men 'ändå står det ju mp3 music på om den. Joda jag har sd kort men det är ju förlegat för länge sen att använda sånna. Både dyra och onödigt krångel. Fattar inte vad dom tänkte på när dom satt dit sd uttag. Men som tur var kom dom på det till år 2014 då blev det usb istället.

Fredrix
2018-06-30, 11:34
Jag är inte 100, men jag skulle tro att man skulle kunna använda adaptern tillsammans med en mediaspelare som kan ge ut ljudet via usb.

SD-kort är förlegat tycker jag väl inte, när du dessutom bara har den anslutningen i bilen så varför inte köra på det?

Runt 150:- får du ett 32GB SD-kort för, ungefär samma pris som ett USB-minne.
De flesta laptop har SD-läsare inbyggd, har du inte det så finns det väl någon billig extern kortläsare.

candyweiss
2018-06-30, 18:14
Jasså men 'ändå står det ju mp3 music på om den. Joda jag har sd kort men det är ju förlegat för länge sen att använda sånna. Både dyra och onödigt krångel. Fattar inte vad dom tänkte på när dom satt dit sd uttag. Men som tur var kom dom på det till år 2014 då blev det usb istället.
SD-kort förlegat? Knappast, använder det i telefonen, datorn och bilen. Vad är skillnaden mot USB-minne?

cheba
2018-06-30, 19:50
Jasså men 'ändå står det ju mp3 music på om den. Joda jag har sd kort men det är ju förlegat för länge sen att använda sånna. Både dyra och onödigt krångel. Fattar inte vad dom tänkte på när dom satt dit sd uttag. Men som tur var kom dom på det till år 2014 då blev det usb istället.

En sån adapter skulle bara funka om den innehöll en inbyggd mp3 spelare som läser filer från USB-minnet och skickar ut ljudsignalen på 3,5mm plugg, vilket den inte har (med tanke på priset och det faktum att den saknar spänningsmatning för en krets med mp3 spelare).

Som Fredrix skriver så kan den adaptern vara tänkt att använda tillsammans med en mediaspelare som skickar ut analogsignal via en USB kontakt. Det är ingen standardlösning, men det är inte ovanligt att hitta kinesiska elektronikprodukter där man använder standardiserade kontakter till helt andra ändamål.

Själv använder jag USB minnen mycket oftare än jag använder SD kort, men jag skulle inte påstå att SD kort är krångliga. Det skulle isåfall vara om man har en dator som saknar SD läsare (vilket till exempel min stationära gör). Sen är det ju så att det nu är över 10 år sedan man konstruerade denna generation av mediaenheter.

I och med att smartphones fortfarande använder SD kort (om än i mindre format) tycker jag inte alls att SD kort är förkegat.

Bilar med dessa enheter har ju ofta USB ingång i armstöd eller handskfack så att det finns ingång till SD kort behöver ju inte betyda att USB saknas helt. Det är förstås en smaksak men jag personligen föredrar att USB ingången sitter diskret undangömd men lättillgänglig istället för att man har ett USB minne eller en kabel pluggad in i fronten på mediaenheten.

fear50
2018-07-02, 13:00
Okej kanske var lite fel formulerat men det är förlegat när det gäller Bil multimedia i alla fall VW kom ju själva på att SD kortet inte var nån större hit till 2014 års modell då det kom usb på dom.
Inte många kännda märken som har sd i sina bilstereos. Finns kanske nån uddare maskiner som kina och biltema stereos.
Ja ja hur som hellst så kommer inte den där att funka då med all säkerhet enligt dom som vet då :)

Pelk
2018-07-02, 14:58
VW kom ju själva på att SD kortet inte var nån större hit till 2014 års modell då det kom usb på dom.
Inte många kännda märken som har sd i sina bilstereos.

VW har kompletterat med USB, SD-kort finns fortfarande kvar.

Volvo hade SD-kort som extra tillval fram till och med årsmodell 2014.

MacAllan
2018-07-02, 17:11
Okej kanske var lite fel formulerat men det är förlegat när det gäller Bil multimedia i alla fall VW kom ju själva på att SD kortet inte var nån större hit till 2014 års modell då det kom usb på dom.
Inte många kännda märken som har sd i sina bilstereos. Finns kanske nån uddare maskiner som kina och biltema stereos.
Ja ja hur som hellst så kommer inte den där att funka då med all säkerhet enligt dom som vet då :)
Skulle nog vilja påstå att alla tillverkare har SD där det finns en navigator eftersom det är i huvudsak det mediet som används vid uppdateringar och i många fall även som databas för kartorna, dvs du måste ha ditt kort i hela tiden.
USB har sedan kommit för övrig media, men att utesluta det ena för att det andra kommit finns ju ingen mening med, finns ju fortfarande DVD i många bilar för att användas till musik, snacka om förlegat medieformat.

Sen förstår jag inte kritiken mot SD korten eftersom det är i princip ett USB i annat format, lagringstekniken är precis den samma och båda är små och lätta att handskas med vilket är det man är ute efter.