handdator

Visa fullständig version : Elhiss golf IV gti -99



Göran
2007-09-25, 22:38
Hej min elhiss till rutan gick sönder i helgen är tydligen ett vanligt fel.Är det någon som vet hur man plockar bort dörrsidan och lagar elhissen och hur svårt det är. Det är tydligen plastfästen som går sönder.

Krille
2007-09-25, 23:13
Dom går sönder riktigt ofta!

Man skruvar bort ett par skruvar (torks) i nederkant av dörrsidan, och 2-3 skruvar, beroende vilken sida, bakom handtaget (stjärn skruv), du lossar ett "lock" på själva handtaget. Har för mig att det sitter en skruv på insidan mot instrumentbrädan också (När dörren är öppen). sedan böjer du ut dörrsidan lite och lyfter du upp, så ska den vara borta!

Sedan lossar du ett antal 10mm skruvar bakom dörrsidan för att få bort "sidan", kan vara lite klurigt. man får lossa kablarna, en vajer och lirka lite.
Sedan skruvar du bort 2 st 10mm(?) skruvar somm håller fast rutan. Som iofs inte hålls fast längre när den är pajj..
Sen tar du ut hela fönster hissen och sätter dit rep. satsen.. Detta är också ganska klurigt vad jag kommer ihåg..
Istället för plast grejerna så är det metallfästen till rutan!..

Hoppas det hjälper lite, det var ett tag sen jag gjorde det så kommer inte ihåg så bra! :)

Henrik.M
2007-09-25, 23:17
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=961163


http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1015107&postid=9506802#9506802

Krille
2007-09-25, 23:21
Lite bättre förklaring kanske, jag glömde som du ser på bilderna, att man lyfter upp knapparna på förarsidan för att komma åt skruvarna.

Henrik.M
2007-09-25, 23:33
Lite bättre förklaring kanske, jag glömde som du ser på bilderna, att man lyfter upp knapparna på förarsidan för att komma åt skruvarna

Du glömde en hel del annat också.
Bla annat att man ska lossa låskistan....annars bryter man sönder den.

Orkade inte skriva ihop en manual för jag har förklarat det så många ggr genom åren.....så nu hänvisar jag till en "går inte att göra fel" manual med bilder och rubbet.

Jag börjar bli lat. =)

Krille
2007-09-25, 23:36
Aa okej då :P haha men man märker vad som ska lossas... ;)
Det är rätt ;)

Göran
2007-09-26, 17:08
Aa okej då :P haha men man märker vad som ska lossas... ;)
Det är rätt ;)

Tack för hjälpen med manualen jag får testa men det verkar invecklat och pillrigt.

emilson
2007-09-26, 19:45
Gjorde samma operation i somras, själva plåten mekanismen sitter i när man tagit bort dörrsidan var nitad på vissa ställen. Sen måste jag tillägga att den där manualen inte endast tar upp den operation du tänkt göra. Tycker den var förhållandevis grötig.

VWGolIV
2007-09-26, 20:24
Blandar du båda manualerna så fixar du ditt problem.

Den senaste bilen bytte man jag bara plastbitarna mot aluminium.
Behövde inte byta vajrarna eller nått annat.

När ja bytte på min bil för några år sedan så var ja tvungen att byta rubbet, dvs vajrar m.m och det var lite bökigare.


Men är du noga o kollar bilder m.m så löser du det =)
Annars fråga här igen om du har nått problem

P-plats.se
2007-09-26, 20:41
De har man gjort några gånger...